کوتاهی بانک مرکزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بلوکه‌کردن بخشی از تسهیلات پرداختی به‌وسیله بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ایران جزء کشورهای معدود در دنیاست که از نرخ سود بانکی بالایی برخوردار است. علی‌اکبر کریمی تصریح کرد: عدم نظارت موثر بانک مرکزی حتی باعث شد برخی بانک‌ها از کاهش جزئی نرخ سود بانکی که مصوب شده بود نیز طفره بروند و از راهکارهای غیرقانونی مانند بلوکه‌کردن بخشی از تسهیلات پرداختی به نفع بانک استفاده کنند. متاسفانه ایران جزء کشورهای معدود در دنیاست که از نرخ سود بانکی بالایی برخوردار است.
در حالی که همچنان مصوبه رعایت نرخ ۱۵ درصدی سود سپرده سال ۹۵ شورای پول و اعتبار برقرار است و تمامی موسسات اعتباری و بانک‌ها موظف به اجرای آن هستند، مشاهده می‌کنیم برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری همچنان به‌صورت اختیاری این نرخ را مشخص می‌کنند یا بیشتر مشتریان خود که قصد سپرده‌گذاری در بانک‌ها را دارند، متقاعد به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی بانک‌ها می‌کنند.
به نظر می‌رسد برای آنکه بانک‌ها بتوانند نقش خود را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کنند، مناسب است نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با بازدهی فعالیت‌های تولیدی و نیز متناسب با نرخ تورم کاهش یابد، اما متاسفانه اکنون فاصله زیادی با این نرخ مطلوب وجود دارد، زیرا نرخ سود بالای 20 درصد، با تورم تک‌رقمی که دستاورد مهم دولت یازدهم است، همخوانی ندارد و عملا تولیدکنندگان را دچار مشکلات عدیده‌ای در تامین مالی می‌کند.
مشروح گزارش فوق را در آفتاب اقتصادی بخوانید.