سنگ تمام گذاشتید برای ملت!

دوستی که با من تله پاتی و ذهن خوانی دارد تماس گرفت و گفت تو می دانی ضرب المثل سنگ تمام گذاشتن یعنی چه؟ گفتم تو نمی دانی معنی آن چیست؟ با غیظ و تندخویی پاسخ داد سئوال مرا با سئوال پاسخ نده اینجا من از تو سئوال می کنم! سپس خندید و گفت دلخورنشو ادای احمدی نژاد هم در نیار که سئوال را با سئوال پاسخ می داد. عرض کردم سنگ تمام گذاشتن در فرهنگ لغت به معنی تمام کوشش خود را انجام دادن است. دیدم ناگهان زد زیر گریه . گفتم چرا گریه می کنی؟ گفت بابام به خوابم آمد گفت شرمنده بچه، برات سنگ تمام نگذاشتم . ارثی نگذاشتم. گفتم بابا بی خیال من از روزی که آقازاده نشدم قید ارث را زدم. بابام لبخندی زد و در خوابم محو شد. اما از جدی رد کرده میدانی امثال مفسدین و سلاطین اقتصادی هم برای ملت سنگ تمام گذاشتند. عرض کردم احتمالا به عصر سنگوارگی پارینه سنگی بازگشتیم.
خندید و گفت: محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفته امیدوارم با همدلی و همبستگی و انسجام بتوانیم جنگ اقتصادی را طوری به پایان برسانیم که در نهایت منجر به رفاه مردم کشورمان بشود. گفتم خب که چی؟ گفت اگه اینگونه شود که سنگ تمام گذاشتند.اما فعلا که سنگ ناقص گذاشتند. راستی محسن هاشمی همچنین گفته رئیس جمهور در مراسم سالگرد مرحوم هاشمی سنگ تمام گذاشته؟ عرض کردم خود وی هم درشورای شهر سنگ تمام گذاشته، در تغییر سه شهردار در دوران خودسنگ تمام گذاشتند اما روحانی درهمه زمینه ها سنگ تمام گذاشت. مخالفین وی هم سنگ تمام گذاشتند. خیلی ها سنگ ها گذاشتند.
آنقدر بحث سنگ شد که یاد شعر فریدون مشیری افتادم که می گوید :" بیا ازسنگ بپرسیم – که از حکایت فرجام ما چه می داند" ؟ این دوست عزیزذهن مرا خواند و گفت چه
می دانم سنگ از حکایت فرجام ما یا "برجام" ما چه می داند؟! فقط می دانم ما هم برای مسئولین سنگ تمام گذاشتیم چون ما ملت
هم سنگ صبوری شدیم در این عصر به قول تو " عصرسنگوارگی" و سنگ تمام گذاشتن ها. وی گفت از فریدون مشیری خواندی در قسمتی دیگر از شعر سنگ می گوید:" بیا از سنگ بپرسیم نه بی گمان همه زیر سنگ می پوسیم و نامی از ما زیر سنگ می ماند"؟ گفتم روی سنگ قبرم می گویم بنگارند قبل از اینکه گور کن سنگ روی من بگذارد مقامات سنگ تمام برایم گذاشتند!