کلیات لایحه بودجه 98 در کمیسیون تلفیق تصویب شد

کلیات لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
علی اصغر یوسف نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق اعلام کرد: کلیات لایحه بودجه 98 با 22 رای موافق، 16 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع آرای 40 نماینده عضو کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.کمیسیون تلفیق با تصویب کلیات لایحه بودجه سال آتی وارد بررسی جزییات این لایحه کلان اقتصادی شد.
* هزینه‌های جاری سال آینده 9 درصد افزایش می‌یابد
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس هم گفت: در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور هزینه‌های جاری معادل 320 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل 9 درصد رشد می‌یابد.


محمد مهدی مفتح با تشریح جلسه دیروز این کمیسیون که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: دولت بودجه را در دو سطح تقدیم مجلس کرد، سطح اول 407 هزار میلیارد تومان و در سطح دوم با پیش‌بینی برخی از ارقام که اگر آنها تحقق پیدا کند، 40 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این بودجه اضافه می‌شود و در مجموع 447 هزار میلیارد تومان می‌شود.
وی ادامه داد: در سطح منابع درآمد بودجه، منابع عمومی و شرکت‌ها را داریم که در کمیسیون تلفیق درحال بررسی است و در سطح مصارف، تصویر کلی که دولت در قالب بودجه تقدیم مجلس کرده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: هزینه‌های جاری معادل 320 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که رشد آن نسبت به سال قبل 9 درصد است و تنها موردی که رشد پیدا کرده است حقوق و دستمزد است که 20 درصد رشد نشان می‌دهد.
مفتح خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آتی بخش عمرانی 62 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که دقیقاً رقم سال گذشته است و رشدی نداشته است.
وی یادآور شد: در لایحه بودجه 98 برای بخش تملک مالی نیز 22 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته حدود 19 درصد کاهش را شاهد هستیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس همچنین گفت: اعداد بزرگ بودجه متعلق به حقوق و دستمزد است که 95 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، در حوزه رفاه اجتماعی 122 هزار میلیارد تومان و در حوزه بازپرداخت اوراق امور مالی 19.2 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از بودجه امسال بتوانیم پرداخت در سال 98 داشته باشیم.
وی ادامه داد: از نظر میزان کسب درآمدهای دولت در حوزه درآمد مالیاتی 126 هزارمیلیاردتومان پیش‌بینی شده است و در خصوص درآمد حاصل صادرات نفت با این موانع صادرات نفت میانگین 1.5 میلیون بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده و قیمت هر بشکه نفت 54 دلار در نظر گرفته شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: همچنین تسعیر قیمت ارز برای کالاهای اساسی چهار هزار و 200 تومان و برای بقیه کالاها هشت هزار تومان در نظر گرفته شده است که متوسط پنج هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.
مفتح افزود: از درآمدهای ارزی براساس قوانین بالادستی و قانون برنامه باید مقداری به صندوق توسعه ملی واریز شود که برای سال 98، 20 درصد برای صندوق توسعه ملی، 14.5 درصد برای شرکت نفت و مابقی برای کل بودجه پیش‌بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: براین اساس 6.6 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی، 4.8 میلیارد دلار برای شرکت نفت و گاز و سهم دولت رقمی حدود 21.7 میلیارد دلار خواهد بود که در مجموع سعی شده لایحه دولت به نحوی واقع بینانه پیش‌بینی شود تا در سال آینده تصمیمات درستی گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان این که این کمیسیون در بررسی‌های خود تلاش می‌کند به این اطمینان برسد که این اعداد تحقق پذیر است، یادآور شد: به همین دلیل در فرآیند رسیدگی به لایحه بودجه وقت زیادی را برای بررسی کلیات قرار دادیم و نماینده دولت به طور کامل لایحه، اعداد، ارقام و اهداف و درآمدها و هزینه‌ها و همچنین استدلال‌های پشتیبان را تشریح کرد.
مفتح تصریح کرد: نمایندگان هم موارد مدنظر خود را بیان کردند و بعد از آن دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها نظرات خود را ارائه می‌کنند و بعد از گذشت این مراحل کلیات بودجه به رای کمیسیون گذاشته می‌شود و وارد بررسی جزییات می‌شویم.
وی همچنین گفت: ما بدنبال این هستیم جهت گیری بودجه و مشکلات احتمالی سال آینده، ‌چگونگی افزایش حقوق کارمندان و چگونگی حمایت از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به صورت دقیق بررسی کنیم،‌ همچنین دیگر هدف‌گذاری در اسناد بالادستی در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود و بعد از آن به رای می‌گذاریم و سپس واردجزییات می‌شویم.
وی ابراز امیدواری کرد با بررسی جامع و کامل این لایحه گزارشی را به صحن علنی تقدیم کنیم که در تصویر کاملی وضع اقتصادی کشور در سال آینده را مدیریت کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: این کمیسیون طبق آیین نامه دوهفته فرصت بررسی این لایحه را دارد که تا دوهفته دیگر قابل تمدید است اما براساس روال گذشته احتمالا طی سه هفته کار این کمیسیون به اتمام می‌رسد.
مفتح در ادامه به بدهی‌های دولت اشاره کرد و یادآور شد: یکی از نکات مهم در بودجه بدهی‌هایی است که برای دولت ایجاد شده است. ما در قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کردیم که گزارش سالانه بدهی‌ها و مطالبات دولت را بعد از تایید سازمان حسابرسی به مجلس ارائه کنند.
وی گفت: برهمین اساس این گزارش ارائه شد و براساس آن بدهی دولت در 29 اسفند 96، 282.8 هزارمیلیاردتومان است و مطالبات در دولت در این تاریخ 139 هزار میلیاردتومان است که بدهی خالص دولت 143 هزار میلیاردتومان می‌شود که این رقم بزرگی نیست.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل کشتیرانی ایران: کالاهای مورد نیاز بدون دغدغه صادر یا وارد می‌شود پالایشگاه هندی از ایران یک میلیون بشکه نفت وارد می‌کند رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد آغاز طراحی سوخت مدرن 20 درصد برای راکتور تهران وزیر خارجه قطر: شورای همکاری خلیج فارس هیچ قدرتی ندارد وزیر رفاه دولت احمدی نژاد فردا محاکمه می‌شود افتتاح طرح‌های صنعتی و زیربنایی کاشان باحضور معاون اول رئیس جمهور نگاهی به وضعیت اسفبار مردم ستمدیده یمن و نهادهای مدعی حقوق بشر از شکم بارگی آل‌سعود تا گرسنگی کودکان جنگ زده یمن وظایف و مسئولیت‌های امروز روحانیت در نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کلیات لایحه بودجه 98 در کمیسیون تلفیق تصویب شد کاردار لهستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد یک تحلیلگر مصری: نشست ضد ایرانی در لهستان محکوم به شکست است دیوان محاسبات جزییات بودجه شرکت‌های دولتی را بررسی می‌کند سامانه جدید پدافندی ایران به‌زودی رونمایی می‌شود عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: کمیته تعیین مصادیق هیچ تصمیمی درمورد فیلترینگ نگرفته است یک تحلیلگر مصری: نشست ضد ایرانی در لهستان محکوم به شکست است طمع به سست‌ترین حلقه اروپائی