انكار نقش‌هاشمي در‌صنعت موشكي

آرمان- مطهره شفیعی: هنوز هم که دو سال از رحلت آیت‌ا... هاشمی می‌گذرد برخی ناتوانان پرادعا نمی‌توانند شاهد تقدیر از دستاوردهای ایشان باشند که سبب جهش فوق‌العاده کشور در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه نظامی و دفاعی شوند. ناتوانان پرادعا برای پوشاندن ضعف‌های خود چاره‌ای جز تخریب و تکذیب دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی ندارند و آن اندازه طی سال‌ها این اقدامات را انجام داده و برایشان طبیعی شده است که دیگر به خود فرصتی برای تحقیق و حتی پرسش از آگاهان نمی‌دهند. به عنوان نمونه رئیس‌جمهور در دومین مراسم ساگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی با بیان اینکه در کمتر از دو سال آینده تمام تحریم‌های نظامی کشور برداشته می‌شود، گفت‌: «موشک وسیله دفاعی ماست و ما به آن فخر می‌کنیم. در هفته‌های آینده هم با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره به فضا می‌فرستیم. این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت. قدرت دفاعی و فناوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است.» دلواپسان بی‌تدبیر پس از این اظهارات به فرافکنی روی آوردند و به نحو غیرمودبانه و ناصحیح شروع به تخریب این جمله روحانی کردند: «هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت»، به عنوان مثال حمید رسایی، دلواپس عضو جبهه پایداری نوشت: «حسن روحانی امروز در مراسمی مرحوم هاشمی رفسنجانی را پدر موشکی ایران دانسته! به کسی که پدر مهدی و فائزه هاشمی و... بیشتر عنوان پدر فتنه میخوره تا پدر موشک.» به هر حال چنین توئیتی از سوی رسایی که سال‌هاست از تلاشی برای تخریب چهره آیت‌ا... هاشمی فروگذار نبوده، دور از انتظار نیست و نکته قابل تامل آنکه هیچ‌گاه حتی از سوی هم‌طیفان رسایی، توجهی به ادعاهای او نشده است. البته رسایی تنها دلواپس نبود و حمیدرضا مقدم‌فر یکی از منتقدان جدی سیاست‌های مرحوم آیت‌ا... هاشمی هم گفت: «اظهارات اخیر مبنی بر اینکه صنعت دفاعی و موشکی یادگار آیت‌ا... هاشمی است، ناشی از نشناختن تاریخ موشکی است و باید به خاطر این اظهارات از خانواده شهید طهرانی‌مقدم عذرخواهی شود.» مشخص نیست که او در چه جایگاهی از رئیس‌جمهور که شخص دوم کشور است خواسته که از یک خانواده شهید عذرخواهی کند! بهتر بود این دلواپس اصولگرا برای ادعای خود به اسناد صحیح رجوع می‌کرد و نه اینکه با محور قرار دادن هجمه به دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی موضوعاتی را مطرح کند که به‌طور حتم مورد تایید خانواده شهدا هم نیست. دلواپسان دیگر هم به نحوی سعی در انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور درباره دستاوردهای آیت‌ا... هاشمی کردند.
پاسخ ترکان به دلواپسان موشک
روز گذشته اکبر ترکان وزیر دفاع دولت آیت‌ا... هاشمی به تصمیمات ایشان و اقدامات آن دولت در حوزه موشکی پرداخت تا شاید دلواپسان به تخریب‌ها و تحریف‌های خود پایان دهند. ترکان گفت: با هدایت آقای هاشمی، ساخت موشک‌ها از کاتیوشا و نیمه‌کاتیوشا آغاز شد و به موشک‌های عقاب، زلزال و نازعات رسید. در دور دوم نیز که از سال 68 شروع می‌شد، مسئولیت وزارتخانه‌های دفاع و سپاه یکپارچه شدند و من به عنوان وزیر دفاع مشغول به کار شدم. در آن زمان، با ادغام صنایع دفاع و صنایع سپاه، شروع به ساخت موشک‌های پیشرفته‌تر کردیم. وزیر اسبق دفاع افزود: این کار زمانی انجام شد که من در دولت وزیر بودم و آقای هاشمی رئیس‌جمهور بودند. به دلیل اینکه وزارت دفاع خودش از جنس صنایع دفاع بود، ما دیگر خرید مستقیم بدون تکنولوژی نکردیم. به نحوی که در زمان خرید موشک «C 81» و «C 82» موشک و انتقال تکنولوژی را در قالب یک پروژه آوردیم. در مورد موشک اسکاد بی‌ نیز که شهید همت در وزارت سپاه، کارهای بسیار خوبی در کپی‌سازی آن انجام داده بود، به دلیل پایان جنگ، پروژه نیمه تمام ماند و بعد از یکپارچه شدن وزارتخانه‌ها، در حالی که ما از کره‌ای‌ها تعدادی موشک طلب‌کار بودیم، به آنها گفتیم که موشک‌ها را نمی‌خواهیم و شما در عوض به ما قطعات منفصله بدهید تا ما بتوانیم با ساخت دیگر قطعات، موشک‌ها را در داخل مونتاژ کنیم. وی همچنین گفت: آقای هاشمی، زمانی که رئیس مجلس بودند، سفری به شوروی سابق داشتند و موافقتنامه‌ای را با آقای گورباچف امضا کردند. در این موافقتنامه، خرید تانک و انتقال تکنولوژی آن، خرید و انتقال تکنولوژی نفربر، هواپیماهای سوخو24 و میگ29 و زیردریایی‌های بزرگ «کیلوکلاس» قرار داشت.
توجه آیت‌ا... هاشمی به صنایع موشکی


محسن هاشمی هم در مهر سال گذشته به سیاست‌های پدر در حوزه دفاعی و نظامی اشاره کرده و گفته بود: ‌«در سال65 و در شرایطی که جنگ شهرها آغاز شده بود و کشور به‌شدت به موشک برای پاسخ دادن به حملات ارتش عراق نیاز داشت، من دوره دکترا را شروع کرده بودم که ایشان توصیه کردند که با توجه به تخصصم به صنایع دفاعی کمک کنم و این باعث شد تا ملاقات‌های بنده با ایشان عمدتا به پیگیری صنایع موشکی اختصاص پیدا کند.» وی افزود: «در خاطرات روزنوشت ایشان که تا این دوره یعنی از سال 1365 تا 1370 در دسترس است مشاهده می‌کنید که تقریبا اکثر مواردی که ایشان به ملاقات بنده اشاره کرده‌اند، موضوع صنایع موشکی بوده است و شرایط به گونه‌ای بود که به‌دلیل اهمیتی که آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برای صنایع موشکی ودفاعی قائل بود و به‌دلیل مشغله زیاد ایشان در دوران جنگ و ریاست جمهوری که دسترسی به ایشان را برای مدیران صنایع دفاعی سخت می‌کرد ایشان این وظیفه را نیز به من محول کرده بودند که موضوعات صنایع دفاعی را به‌صورت ویژه دنبال و هرگاه لازم بود ایشان را در جریان مسائل قرار دهم.»
تحریف موشکی مواضع آیت‌ا...
البته هجمه موشکی به آیت‌ا... هاشمی به این موضوع محدود نمی‌شود. چنانکه فروردين سال95 توئيتي در صفحه شخصي مرحوم هاشمي منتشر شد مبني بر اينکه «دنياي فردا دنيای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» تفسیرهای مختلفی از این جمله صورت گرفت و دلواپسان بهانه جدید برای هجمه پیدا کردند. به عنوان نمونه کیهان نوشت: «انتشار اين توئيت در سايت و صفحه شخصي آقاي هاشمي، تعجب و تاسف ناظران رسانه‌ای و تحليلگران را برانگيخت به ويژه اينکه آمريکا و متحدان اروپايي آن از لزوم کنار گذاشتن برنامه موشکی توسط ايران سخن می‌گفتند و موشک دوربرد را برای ايران غيرضروری می‌دانستند» که با افزایش هجمه‌ها آیت‌ا... هاشمی توضیح داد: «نقل این جمله برای من هم تازگی داشت و گفتم که اصل آن جمله را بیاورند که آوردند و دیدم که مربوط به تاریخ 14آبان 1387 یعنی هفت سال قبل و در مصاحبه مفصل با یک گروه فیلمساز هلندی با موضوع «تاریخچه کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران» است.» ایشان با ابراز تأسف از تحریف و تقطیع خودسرانه این جمله و سوء برداشت از آن و تعجیل بعضی از جریان‌ها و گروه‌ها برای سوء استفاده از این جمله، گفت: به عنوان کسی که در طول دوران زندان ستمشاهی، قرآن تفسیر می‌کردم، مصداق و تفسیر عملی آیه‌ «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ ا... وَعَدُوَّکُم» را در شرایط موجود که دشمنان، انقلاب، ایران و اسلام را تهدید می‌کنند، تجهیز قوای نظامی کشور، از جمله تقویت قدرت موشکی کشور را لازم می‌دانم. ثانیا اگر عامه مردم هم ندانند، مسئولان به ویژه نظامی‌ها، به خوبی می‌دانند که صنایع موشکی در زمان جنگ که من فرماندهی آن را داشتم، از صفر توسط نیروهای جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و ارتش شروع شد و بعدها در زمان ریاست جمهوری‌ام تقویت شد و من همیشه بر ضرورت تکمیل و تقویت پروژه موشکی ایران به عنوان قدرت دفاعی و بازدارنده تأکید داشته و دارم.»