روحانيـت متفاوت ومطرو د

سيد حسن‌آقاميري روز شنبه در صفحه شخصي خود در اينستاگرام خبري را انتشارداد كه توجه بسياري از حاميان او را به خود جلب كرد.
خبر درباره محكوميت اين روحاني شيعه بود؛ این روحانی که به واسطه اظهارات خود در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به شهرت قابل توجهی رسیده است، از محکومیت به خلع لباس دائم و دو سال حبس که به مدت پنج سال به تعلیق در آمده است، خبرداد. آقامیری همچنین در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشت که این حکم «با شکایت دادستان ویژه‌ تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور» صادر شده است. برخي در گزارش‌ها نوشتند كه براساس اطلاعات به دست آمده آقامیری به دلیل هتک حیثیت روحانیت، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقدسات در دادگاه بدوی محاکمه شده است.
تبيين يك رويداد
در همان زمان خبرگزاري حوزه براي تشريح اين واقعه خبري را منتشر كرد و به نقل از يكي از مسئولان نوشت:« یک مقام آگاه در دادسرای ویژه روحانیت با اشاره به اخبار منتشره درباره خلع لباس شدن سید حسن آقامیری گفت كه این موضوع در دادگاه ویژه روحانیت تهران بررسی شده و حکم وی بدوی است و حق تجدید نظر دارد.این مقام آگاه گفته بود كه البته در متن منتشره از سوی سید حسن آقامیری از جمله مطالبی که درباره حجت‌الاسلام‌ والمسلمین منتظری آورده، اطلاعات غیردقیق آمده است و آقای منتظری فقط برای صحت روند رسیدگی پرونده در جلسه حضور داشته است».


استدلال مخالفان
واكنش‌هاي مختلفي به اين رويداد نشان داده‌شد و خبرگزاری ایسنا نیز پس از انتشار خبر خلع لباس شدن حسن آقا میری نوشت كه مخالفان او اسمش را گذاشته‌اند «روحانی تلگرامی» و او را یک آخوند منحرف می‌دانند اما طرفدارانش او را یک روحانی متفاوت می‌دانند و معتقدند که او آخوند روشنفکر زمانه خودش است.
اين خبرگزاري ادامه مي‌دهد كه سیدحسن آقامیری یکی از روحانیون معروف چند سال اخیر به‌ویژه در میان جوانان است و از تمام ظرفیت‌های رسانه‌های موبایلی امروز برای به اشتراک گذاشتن سخنرانی‌هایش استفاده می‌کند. صفحه اینستاگرام او بیش از یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد. منبرهای او به صورت زنده از صفحه‌اش پخش می‌شوند و کلیپ‌هایی نیز توسط دوستداران او از سخنرانی‌هایش منتشر شده که بازدیدکننده‌های قابل توجهی دارند.
درآمد سیدحسن آقامیری وابسته به روحانیت نیست و کار و کاسبی شخصی خودش را دارد. به گفته خودش مشاور یک شرکت خصوصی است و کار آزاد نيز دارد.
او به مجله «همشهری جوان» گفته از حوزه علمیه شهریه نمی‌گیرد و تحت پوشش بیمه حوزه هم نیست و همچنین گفته است که به منبر و درآمد حاصل از آن وابستگی ندارد.
ايسنا نوشته است كه از آنجا که محوریت سخنرانی‌های آقامیری همیشه تکیه بر صفت «رحمانیت» خداوند دارد و کمتر از عذاب الهی و جهنم سخن می‌گوید، باعث شده است که افراد زیادی مخالف او باشند. مخالفانش می‌گویند که او یک آخوند ولنگار است و برای لاکچری‌ها و بی‌قید و بندها سخنرانی می‌کند.
مخالفان آقامیری معتقدند او فقط بلد است خوب حرف بزند وگرنه حرف‌های خوبی نمی‌زند؛ برای همین جوانان طرفدارش هستند.
استناد موافقان
طرفداران آقامیری اما معتقدند که این روحانی نگاه‌شان را به مقوله دین و رحمانیت خداوند تغییر داده است و او را دوست دارند و سخنرانی‌هایش را دنبال می‌کنند. طرفداران آقامیری می‌گویند سخنرانی‌های او نسبت به سایر روحانیون متفاوت‌تر و دلنشین‌تر است.
آقامیری درباره پامنبری‌های جوانش که طرفداران پر و پاقرص او هستند، می‌گوید: «اینکه عده‌ای که پای هیچ منبری نمی‌نشینند اما پای منبر من می‌نشینند، شاید درست باشد اما من آن‌ها را انتخاب نکرده‌ام. من کاری به آن‌ها نداشته‌ام و خودشان آمده‌اند. حضورشان برای من افتخار است و البته قدردان‌شان هستم اما من با هدف جذب آن‌ها حرفی نزده‌ام. من برای کسی کارت دعوت نفرستاده‌ام».آقامیری پیش از خلع لباس در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: «من روحانیت نیستم! من «حسن آقامیری»ام. صفحه‌ شخصی من به صنف من چه ربطی دارد ؟ من نماینده‌ صنف خودم نیستم. سخنگویش نيز نیستم. من یک آدمم. در خانه‌ام بابا هستم، یک جا داداش هستم، یک جا رفیقم. ربطی به لباس ندارد».
گزيده اي از گفتارها
در فضاي‌مجازي گفتارهاي اين روحاني خلع‌لباس شده وجود دارد ولي رسانه‌ها به بخشي از سخنان وي اشاره كرده و نوشته‌اند كه آقامیری در یکی از سخنرانی‌هایش گفته است:‌« اهل بیت (ع) کار می‌کردند اما برخی تصور می‌کنند که اهل بیت (ع) دست به خاک می‌زدند، طلا می‌شد و کاری انجام نمی‌دادند؛ در حالی که این‌گونه نیست. همه آن‌ها شاغل بودند. در یکی از هیات‌های قم سوال کردم که شغل حضرت ابوالفضل (ع) چه بود؟ هیچ‌کس نمی‌دانست. به آن‌ها گفتم می‌دانید چرا نمی‌دانید؟ چون نمی‌دانید شغل من و امثال من چیست؛ چون اگر حضرت ابوالفضل (ع) شغل داشته باشد، حاج آقا هم باید شغل داشته باشد؛ بنابراین ابوالفضلِ ذهن شما باید بیکار باشد تا بیکاری ما [روحانیون] توجیه شود». او در یکی دیگر از سخنرانی‌هایش انتقاد تندی به یکی از شرکت‌های خودروسازی ایرانی کرد و گفت:«ایران‌خودرو یك قرآن می‌گذارد در داشبورد! خجالت دارد. اين خیانت به قرآن است. شما کار را قرآنی انجام بدهيد. آن که ماشین قرآنی تولید می‌کند «بنز» و «بی‌ام و» آلمان هست نه تو». او در سخنرانی دیگری درباره مساجد گفته است: «اگر مسجد به روش پیامبر اداره می‌شد، گنبد و بارگاه نداشت. مسجد گنبد چیکار می‌خواهد؟ مناره چکار مي‌خواهد؟ این‌ها یك زمانی تدابیری برای سرما و گرمای مسجد بود.
امروز که کولرگازی آمده است. چند میلیارد خرج مناره‌های مساجد قم شده‌است؟ با این پول‌ چه‌کارهایی مي‌شود کرد؟ چرا مسجد را با فکر نمی‌سازید؟ مسجد می‌سازند با ظرفیت دو هزارنفر اونوقت پارکینگ ندارد! بعد ماشین‌ها میان جلو زندگی مردم پارک می‌کنند. آن‌ها نيز دائم لعن می‌کنند که مسجد براي آن‌ها دردسر درست کرده‌است. راجع به آزار مساجد برای مردم تحقیق بکنید. از دوتا املاکی بپرسید! هر محلی که تو کوچه‌ آن مسجد باشد، قیمتش پایین‌تر است!».
هجمه تند فارس
نكته‌اي كه در اين بين وجود دارد، برخورد تند رسانه‌هايي مانند فارس با اين روحاني منتقد و خلع‌لباس شده است. در همين حال خبرگزاري فارس در گزارشی با عنوان روحانی خلع لباس شده را بشناسید با اعلام خبر خلع لباس شدن حسن آقامیری نوشت كه بخش‌های بسیاری از سخنان این روحانی، ضدیت آشکاری با نص صریح قرآن کریم و روایات متقن اهل بیت(ع)دارد.
فارس مواردی از سخنرانی های آقا میری در فضای مجازی را در گزارش خود ذکر کرده و نوشته است او در یکی از پادکست‌های خود عذاب الهی را چرندیات خطاب کرده و می‌گوید:«یه خدایی براتون درست کردند وایستاده آدما رو آویزون کنه بسوزونه آب جوش بهشون بده بخورن اینا چرندیاته بهتون میگند! یه مشت دری وریه بهتون میگند».
فارس در ادامه گزارش خود درباره سید حسن آقامیری نوشته است كه این روحانی درحالی سخنان مخالف با قرآن را اظهار می‌دارد که بنابر روایات معتبر شیعه، حتی کلام معصومان نیز چنانچه با قرآن در تعارض باشد از درجه اعتبار ساقط است، چه رسد به کلام یک مبلغ دینی. خبرگزاری فارس با اشاره به سخنرانی دیگری از آقا میری نوشته است كه او در یکی دیگر از سخنرانی‌های خود می‌گوید :«این قرآن نظمش به‌هم خورده، بنی امیه و بنی عباس پونصد سال با این قرآن حکومت کردن ما نمی‌تونیم بفهمیمش!». او در حالی در لفافه قرآن را تحریف شده و غیرقابل استفاده می‌خواند که تمام ائمه که خود پاسبان قرآن بوده‌اند مردم را به خواندن و عمل کردن به این قرآن دعوت کرده‌اند. به راستی چرا باید شخصی با چنین اعتقادی در لباس روحانیت خویش را منتسب به حوزه علمیه کرده و سلیقه شخصی خود را که بر خلاف عقاید شیعه است به نام موضع روحانیت روی منبر رسول خدا(ص) ابراز کند و سازمان تبلیغات اسلامی که متولی امور مبلغان و اهل منبر است، تنها تماشاگر باشد؟ به راستی آیا این حرکت کورکورانه باعث رواج بیشتر گناه و فحشا در جامعه به بهانه تصویر موهومی که آقامیری از شفاعت ارائه داده نخواهد شد؟ فارس در پایان گزارش خود نوشته است: «از مجموعه آنچه گفته شد، مشخص می‌شود که این روحانی جوان در حال انتشار تفکری است که هرچند در نگاه اول به ظاهر برای مخاطبان به ويژه نسل جوان، زیبا به نظر می‌آید اما نتایج فاسد و مخربی در پی‌خواهد داشت زیرا باوجود برخی نکات صحیح که در بین سخنان این روحانی یافت می‌شود، هسته مرکزی این تفکر به دلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) فاسد است.
علاوه بر این، دیدگاه ایشان نسبت به جزيیات واقعه عاشورا و تلاش برای تغییر دادن چهره این واقعه از یک الگو، برای مبارزه حق و باطل به یک اتفاق منفعل و سکولار زنگ خطری است که از چند سال قبل توسط رهبر انقلاب به صدا درآمده بود. بسیار جای تاسف است که یک روحانی بر فراز منبر و با استفاده از ظرفیت عمیق مجالس عزاداری در شهر قم که پایتخت تشیع است، واقعیت عاشورا را وارونه جلوه می‌دهد و مسلمات عقاید شیعه را تخطئه می‌کند. در این میان حوزه علمیه و نهاد‌های مسئول نه تنها با این انحراف مقابله نکرده و نمی‌کنندبلکه همین سکوت باعث شده او فعالیت خود را در قالب مشاوره و آموزش سبک زندگی به شهر‌های دیگر نیز گسترش دهد.
حمايت‌هاي ويژه
اين رويداد از نگاه برخي شخصيت‌هاي شناخته شده نيز دور نماند و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در حمایت از آقامیری توییت کرد و نوشت امیدوارم این رای در مرحله تجدیدنظر بشکند. آقای سیدحسن آقامیری زبان جوانان را خوب می‌داند. جلب اعتماد جوانان دهه هفتادی و هشتادی و گفت‌وگو با آن‌ها هنر کمی نیست، سید خدانگهدارت باشد.سیداحمد خمینی نيز كه اين روزها به تازگي معمم شده است، بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد و خطاب به آقامیری نوشت كه تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. سیدجان عزیزتر می‌شوی. خودت و خدای خودت قاضی اول و آخرین. نه اینکه هر کی محکوم بوده، سالم بوده اما بيشتر آدم‌های سالم محکومند. عزت و ذلت خدا می‌دهد و در این دنیا همین محبت‌های مردم است که همیشه همراهت مي‌ماند.
نكته‌اي كه در اين بين بايد به آن اشاره كرد، افزوده شدن 200هزارنفر به دنبال‌كننده‌هاي وي در اينستاگرام طي همين مدت اندك يعني 24 ساعت است. همه آن‌هايي كه شايد آقاميري را نمي‌شناختند نيز به دنبال اين رفتند كه با او آشنا شوند و از تفكر اين روحاني شيعه اطلاع‌ پيدا كنند. اين رويه كه هر كسي مغضوب بخشي از جامعه مي شود، محبوب قشري ديگر است، همچنان ادامه دارد و ما شاهد آن هستيم كه اين موضوع رد ميان قشرروحانيت بيش از ساير اقشار نمود پيدا مي‌كند. البته اين موضوع مي‌تواند برگرفته از نگاه‌هاي انتقادي اقشار مختلف باشد كه تصور دارند آن‌هايي كه هم‌لباس بخش‌هاي قدرتمند و پرنفوذ جامعه مانند روحانيت هستند اگر برخوردي با آن‌ها صورت بگيرد بي‌شك برگرفته از همگرايي آن‌ها با مردم و حركت‌شان در مسير جامعه است. در ادامه به برخي روحاني‌هايي كه در اين سال‌ها يا خلع لباس يا ممنوع التصوير شدند، اشاره مي‌كنيم.
آرش هنرورشجاعی
آرش هنرورشجاعی، روحانی وبلاگ نویس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام وتوهین به رهبری، درتاريخ 93/10/9به چهار سال حبس تعزیری، ۸۰۰ هزارتومان جریمه نقدی، ۵۰ضربه شلاق و خلع لباس از روحانیت به صورت مادام‌العمر محکوم شده است.
مجید جعفری تبار
مجید جعفری تبار نوه شهيد محراب آيت ا... صدوقي كه به شيخ استخاره معروف است در ۱۲ تیر ۱۳۹۲ و مینا مناقب همسر وی در آبان‌ بازداشت شده است.اتهامات جعفری تبار «ارتداد، اتهامات مالی وارتباط با اجنه» ذکر شده كه خلع لباس وبه اعدام محکوم شده است.
احمدمنتظري
احمدمنتظري پس از پخش فایل صوتى آیت ا... منتظرى درباره اعدام‌های تابستان 1367 احضار و بازجویی شد. وي پس از تشکیل دادگاه و ارائه دفاعیه، در تاریخ 7/9/1395به دادسراى ویژه روحانیت قم احضار و حکم دادگاه به وى ابلاغ شد.بر اساس این حکم احمد منتظری به اتهام اقدام علیه امنیت ملى به تحمل 10 سال حبس تعزیرى و به جهت انتشار فایل صوتى داراى طبقه بندى سرى به تحمل 10 سال حبس تعزیرى و به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیرى در جمع به تحمل ٢١ سال حبس تعزیرى محکوم شده است.در ادامه حکم آمده بود كه با توجه به ارزش و حرمت خون برادر شهیدش و با عنایت به سن و سال و وضعیت خاص وى و فقد سابقه محکومیت کیفرى، با احصاي میانگین حداقل و حداکثر مجازات‌ها در مقام اجرا فقط ٦ سال از حبس‌هاى مورد حکم اجرا مي‌شود و نظر به اینکه مجموع اقدامات متهم خلاف شأن روحانیت تشخیص داده شد، متهم را به خلع لباس روحانیت محکوم می‌كند و با توجه به انتساب به خانواده شهید، خلع لباس ایشان به مدت سه سال تعلیق مي‌شود.
حسن اشکوری
حسن اشکوری در طول سه دهه پس از انقلاب در محافل مختلف سیاسی و دانشگاهی به ایراد سخنرانی پرداخته و درباره موضوعات گوناگون سخن گفته است. او در فروردین ۱۳۷۹ به برلین رفت تا در کنفرانس برلین سخنرانی کند. وي در کنفرانس برلین، با موضوع تغییرپذیری حکم شرعی حجاب وآزادی اختیار و پوشش سخنرانی کرد.او که پس از این کنفرانس با حکم دادگاه ویژه روحانیت خلع لباس شده بود، بعدها مدعی شد به راه سابقش ادامه می‌دهد و اگر از او بخواهند لباس روحانیت به تن کند، دیگر چنین نخواهد کرد.
محمدرضا نکونام
محمدرضا نکونام در دادگاه بدوی به پنج سال حبس، شلاق تعزیری و خلع لباس روحانیت محکوم شد و حکم صادره در دادگاه صادره قطعیت یافت. در اطلاعیه دادگاه ویژه روحانيت، با اشاره به اتهامات متعدد وارده درباره نکونام آمده بود: «به دلیل لزوم صیانت از مقام مقدم روحانیت و حفظ آبروی ایشان از بیان جزيیات آن اتهامات معذوریم». نکونام در سال ۹۳ بازداشت و پس از مدتی آزاد شد. برخی از نزدیکان او علت بازداشتش را انتقاد از فتوای آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی درباره حرام بودن اینترنت پر سرعت می‌دانند.پیش از این آقای مکارم شیرازی از دلیل بازداشت آقای نکونام اظهار بی‌اطلاعی و ارتباط آن با انتقاد از فتوای حرام بودن اینترنت پر سرعت را رد کرده بود.دادگاه ویژه روحانیت هم در اطلاعیه خود آورده است که در جریان رسیدگی به پرونده آقای نکونام، هیچ یک از مراجع تقلید شیعه یا چهره‌های حوزه علمیه قم نقشی نداشته‌اند.
حجت الاسلام شهاب مرادي
حجت الاسلام شهاب مرادي در برنامه آیینه خانه روی آنتن شبکه 2 كه به عنوان مهمان ثابت بود با انتقاد به سریال پر خرج معمای شاه گفته بود اجازه نمی دهد فرزندانش این سریال را تماشا کنند و آن را با سریال های فارسی وان مقایسه کرده بود. او دلیل اصلی‌ آن را مسائل اخلاقی و تربیتی بيان کرد. او در ادامه گفت: «دیالوگ‌های این سریال باور پذیر و برای مخاطب قابل پذیرش نیست، آیا کسی باور می کند شاه ضعیف و همجنس باز بوده است؟ این پدرسوخته قوی بود و همه دنیا پشت سرش بودند و عظمت امام(س) این بود که چنین فردی را شکست داد. کسی با دیدن این سریال درباره بد بودن شاه قانع می شود؟ چرا چنین پولی باید صرف چنین سریال بی تاثیری شود؟» مرادي البته در اظهاراتش از برنامه ديگر صداوسيما تجليل كرد و سخنان كارشناسان تاريخي را كه پس از سريال معماي شاه گفت‌وگو مي كنند، بسيار مفيد دانست.اظهاراتی که البته خبر بیست و سی به عنوان پرمخاطب ترین بخش خبری سازمان در یکی از گزارش های خود به آن پرداخت و با طعنه و کنایه به مرادی پاسخ داد. هرچند كه بعدها يعني در تاريخ 13 مرداد 95 اين ممنوع‌التصويري تكذيب شد ولي حواشي خاص خود را داشت.
حجت الاسلام محمدرضا زائری
حجت الاسلام محمدرضا زائری نيز به تازگي ممنوع‌التصوير شده كه گفته مي‌شود به دليل اعتراض و انتقاد به نماينده سراوان است. در همين حال اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد و عضو هیات ريیسه شورای اسلامی، در تشریح جزيیات نشست مدیران صداوسیما و تهیه کننده برنامه «فرمول یک» با برخی نمایندگان در مجلس، اظهار داشت: در این جلسه بحثی که مطرح شد، این بود که به هر حال در برخی از برنامه‌های صدا و سیما از جمله برنامه‌ای که در آن صحبت‌هایی از آقای زائری درباره مجلس و نمایندگان آن شده بود، کلام نامناسبی پخش می‌شود.وی افزود: به هر حال موضوعی که درباره صحن مجلس و زیر سوال بردن آن در برنامه فرمول یک از شبکه یک سیما پخش شد، حرف‌های نامناسبی درباره مجلس شورای اسلامی زده شد.عضو هیات ريیسه شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه مذکور، همچنین بيان شد که جایگاه مجلس دارای قداستی است و قداست آن برای همه آحاد مردم فرض است.
رنجبرزاده بيان کرد: ما در این جلسه به مدیران صدا و سیما گفتیم این تصاویر شهدایی که در مجلس وجود دارد، همگی از همین جایگاه مجلس برخاستند و اگر موضوع و مشکلاتی هم مانند نماینده سراوان پیش بیاید،‌ نباید به کلیت مجلس تعمیم داده شود و این جایگاه را تخریب کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ در ادامه جلسه هم تاکید شد که تخریب جایگاه مجلس، هجوم بردن به خانه ملت است و تخریب خانه ملت به مصلحت کشور نخواهد بود.عضو هیات ريیسه شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین این مطلب مطرح شد که فردی که از سر عصبانیت و به یک‌باره کلامی مبنی بر اینکه شرم بر مجلسی باد که... می‌گوید، طبیعتا در رسانه‌ها حضور چنین افراد و اشخاص ممکن است مشکل‌آفرین باشد.وی بیان کرد: من فکر می‌کنم از برنامه‌های آتی صدا و سیما از حضور آقای زائری که شأن مجلس و جایگاه آن را زیرسوال برد استفاده نکنند؛ البته در روز گذشته در جلسه مذکور بنا بر قول ريیس سازمان صدا و سیما مقرر شد از حضور محمدرضا زائری در برنامه‌های صدا و سیما ممانعت به عمل آید.رنجبرزاده با بیان اینکه به هر حال تهیه کننده برنامه و سایر دست‌اندرکاران چنین برنامه‌هایی باید ورزیدگی خاصی داشته باشند و برنامه را به سمت و سویی سوق ندهند که موجب تضعیف جایگاه‌های نظام و کاهش اعتماد مردم و فروریزی اعتماد مردم نسبت به اصول اساسی نظام و جایگاه های نظام شود، گفت: مجریان و تهیه‌کنندگان برنامه باید از این مورد بسیار مهم مراقبت کنند.