مدرن سازی سوخت 20 درصدی

هادی محمدی – در حالی که این روزها و پس از هشت ماه از خروج آمریکا از برجام اخبار ضد و نقیضی از ادامه حضور کشورمان در برجام به گوش می رسد، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن رونمایی از جدیدترین دستاورد صنعت هسته ای ایران از اقدامات اولیه طراحی سوخت مدرن با غنای ۲۰ درصد اورانیوم خبر داد.
وی در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما با اعلام این خبر به بیان برخی جزئیات این موفقیت بزرگ پرداخت و اظهارکرد : راکتور هسته ای تهران تاکنون با سوخت قدیم کار می کرد اما سوخت مدرن ، بهره وری راکتور را افزایش می دهد. صالحی خاطرنشان کرد : اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن 20 درصد آغاز شده و در آستانه آن قرار داریم ؛ این محصول  با سوخت 20 درصد قبلی که آن را هم خودمان ساختیم متفاوت است و برای هر راکتوری مانند راکتور تهران قابل استفاده بوده و می توانیم سوختش را تامین کنیم. صالحی در ادامه این گفت وگو تصریح کرد : ما توانسته ایم دانش هسته ای را مهار کنیم و در این دانش آن قدر پیشرفت داشتیم که به جای مهندسی معکوس و استفاده از طراحی دیگران ، خودمان می توانیم سوخت جدید طراحی کنیم که این دستاوردی بزرگ برای کشور است.
تولید اکسیژن 18 گران قیمت در اراک
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از توانمندی دانشمندان هسته ای کشورمان در تولید ماده اولیه FDG یعنی داروی مورد استفاده در تجهیزات پت خبر داد و افزود : «ماده اولیه FDG   اکسیژن 18 است که توانسته ایم این اکسیژن را با خلوص 95 درصد در اراک تولید کنیم.» پت اسکن تصویربرداری پزشکی هسته ای ، به منظور تولید سه بعدی تصاویر رنگی از فرایند های عملکردی در درون بدن انسان و یکی از تجهیزات پزشکی پرهزینه برای تشخیص برخی سرطان هاست. وی گفت: اگر مرحله هیدرولیز به پایان برسد می توانیم بگوییم در این زمینه خودکفا شده ایم و دیگر نیازی به واردات اکسیژن 18 به نرخ هر کیلو 25 تا 30 هزار دلار نیست.صالحی تاکید کرد : توان تولید ما در این زمینه آن قدر افزایش یافته است که می توانیم بخشی از تولیداتمان را صادر کنیم که ارز آوری نسبتاً خوبی برای کشور دارد.


 
   فرا خبر
اکسیژن 18 و فواید مهم آن

 یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مجتمع آب سنگین اراک تولید اکسیژن 18 به شمار می رود که اولین  واحد تولید این محصول راهبردی در ابتدای سال 93 توسط دکتر صالحی افتتاح شد. این محصول برای استفاده از دستگاه های پیشرفته تشخیص سرطان، شناسایی بافت‌های سرطانی و پیشروی سرطان و تاثیر بافت‌های سرطانی استفاده های زیادی دارد و براین اساس اکسیژن 18 دومین ایزوتوپ پایدار پرمصرف دنیا محسوب می شود. تولید‌کننده‌های عمده اکسیژن 18 در دنیا نیز آمریکا، روسیه، انگلیس، چین، ژاپن و رژیم صهیونیستی هستند و در این میان ما نیز یکی از این تولید‌کننده‌های اکسیژن 18 شده ایم.
 
   سابقه خبر
داستان شنیدنی تولید سوخت 20درصد در ایران

زمانی ایران در اوج مذاکرات هسته‌ای خود در زمان دکتر جلیلی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا با توجه به نزدیک شدن به زمان پایان سوخت 20 درصدی راکتور تهران که از آرژانتین خریداری شده بود به ما سوخت جدید بدهد. این خواسته باعث شد تا طمع طرف مقابل تحریک شود و امتیازهای بزرگ و غیر قابل تحملی را برابر این خواسته منطقی جمهوری اسلامی که تنها خاصیت درمانی برای حدود یک میلیون بیمار خاص بود، قرار دهند. اما مذاکره‌کنندگان ما به آن‌ها گفتند که اگر این سوخت را ارائه نکنید ما خودمان آن را تولید می‌کنیم هرچند این سخن با استهزای طرف مقابل روبه‌رو شد اما چند سال بعد در سال 91، متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان در پرتو اعتماد نظام اسلامی توانستند اولین سوخت غنی شده 20 درصدی را تولید و سپس به صفحات سوخت برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کنند. در این میان نقش بی‌بدیل دکتر مجید شهریاری غیر قابل انکار بود که بدون هیچ مزد مادی این کار را انجام داد و سرانجام در میانه این پروژه، مزد مجاهدت خود را با رسیدن به مقام شهادت از خداوند گرفت. از زمانی که ایران اقدام به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی کرد، توانست تا پاییز 92 و توافق ژنو حدود ۴۱۶ کیلوگرم اورانیوم با غنای‌۲۰ درصد تولید کند. از آن زمان تولید اورانیوم غنی شده 20درصدی تعلیق شد اما بر اساس برجام ایران توانست مقداری را  که برای تولید صفحات سوخت راکتور تهران نیاز داشت، مورد استفاده قرار دهد و امروز همه صفحات سوخت این راکتور، ایرانی هستند.