راست‌گرایان تندرو در واشنگتن هنوز سودای حمله نظامی به جهموری اسلامی ایران را در سر دارند

جنگ، مبنای صلحِ آمریکایی
همدلی| گروه سیاسی ـ هرمز شریفیان ـ هنوز یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نگذشته بود که «دانشجویان پیرو خط امام» با اشغال سفارت ایالات متحده و گرو گرفتن چندین تن از کارکنان سفارت، فصلی پر التهاب را در تاریخ سیاسی معاصر بین ایران و آمریکا گشودند. پیامد این اقدام، طرح حمله نظامی آمریکا به طبس کلید خورد که قرار بود نیروهای آمریکایی پس از پیاده شدن در طبس با هلی‌کوپتر در ورزشگاه امجدیه(شهید شیرودی) فرود بیایند و به دلیل همجواری این ورزشگاه با سفارت آمریکا و طی یک عملیات نظامی، دیپلمات‌های خود را آزاد و از ایران خارج کنند.
طوفان شن یا دخالت روس‌ها، به هرحال این عملیات با شکست مواجه شد و طرح «برژینسکی»، مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری «جیمی کارتر» رئیس جمهور دموکرات آمریکا، عقیم و بلا استفاده ماند و همین شکست باعث شد تا دموکرات‌ها به مدت 12 سال کاخ سفید را از دست بدهند.
پس از کارتر، «رونالد ریگان» جمهوری‌خواه به مدت 8 سال، «جورج بوش(پدر)» جمهوری‌خواه به‌مدت 4 سال، «بیل کلینتون» دموکرات به‌مدت 8 سال، «جورج بوش(پسر)» جمهوری‌خواه به‌مدت 8 سال و «باراک اوباما» دموکرات به‌مدت 8 سال، همیشه یک ترجیع‌بند در گفته‌ها و سخنرانی‌هایشان درباره جمهوری اسلامی ایران داشتند: «همه گزینه‌ها روی میز است».


به‌کارگیری این جمله توسط تمام این روسای جمهور، طی تمام این 36 سال زمامداری‌شان، تنها این معنی را داشت که عملیات و حمله نظامی نیز در کنار سایر برنامه‌ها برای حکومت جمهوری اسلامی، برنامه‌ریزی شده است.
تندروهای جمهوری‌خواه که در زمان ریاست جمهوری بوش(پسر) موفق شده بودند طرح حمله نظامی به افغانستان و سپس عراق را کلید بزنند، توسط یک گروه در کاخ سفید رهبری می‌شدند، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع، «دیک چِینی» معاون رئیس جمهور و «جان بولتون» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد.
از بین این سه تن، اکنون جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور «دونالد ترامپ» است و به‌واسطه رابطه بسیار نزدیک با لابی صهیونیست‌ها در آمریکا، هنوز سیاست خصمانه‌ای در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کند. با اینکه ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا به نسبت اسلافش کمتر از جمله «همه گزینه‌ها روی میز است»، استفاده می‌کند، اما حضور جان بولتون در سمت مشاور امنیت ملی با آن پیشینه ضدیت با جمهوری اسلامی ایران نشان از آن دارد که رگه‌های جنگ‌طلبی هنوز در کاخ سفید دیده می‌شود.
حالا و همزمان با نشست آتی سران بسیاری از کشورها در لهستان که قرار است علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان برگزار شود، خبری توسط روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر شده که، پس از حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در بغداد در ماه سپتامبر(شهریور) گذشته، بولتون خواستار طرحی از پنتاگون شده تا گزینه نظامی برای اقدام احتمالی علیه ایران را طراحی و به کاخ سفید ارائه کند.
همزمانی این دو موضوع در کنار ورود ناو هواپیمابر«یواس‌اس جان‌سی استنیس» به آب‌های خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی را در محافل سیاسی مطرح کرده که آیا دولت آمریکا به واقع در اندیشه حمله نظامی به ایران است؟ شکی نیست که شمار زیادی در بدنه حاکمیت آمریکا(بیشتر دموکرات‌ها و کمتر جمهوری‌خواهان) شدیدا مخالف اقدام نظامی آمریکا در منطقه هستند و مصداق ناکارآمدی جنگ را وضعیت امروز عراق و افغانستان عنوان می‌کنند. با این حال «راست‌گرایان تندرو» در آمریکا قائل به این فلسفه سیاسی هستند که برای امنیت و آزادی راهی به‌جز جنگیدن وجود ندارد.
«همدلی» در همین خصوص نظر «پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل بین‌المللی را جویا شده که در ادامه می‌خوانید؛
استفاده از گزینه نظامی برای کم کردن نارضایتی‌های داخلی
«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با «همدلی» با بیان اینکه آمریکا بیشتر در پی اعمال فشار روانی است تا جنگ، گفت: «با توجه به وضعیت کنونی ایران به لحاظ تسلیحات نظامی و پیشرفت‌ها در این زمینه، جنگ آمریکا با ایران به این سادگی‌ها هم که پنداشته می‌شود نیست. اما به نظر من، آمریکا تنها به خاطر مضاعف کردن فشارهای خود است که مدام از «گزینه نظامی» استفاده می‌کند».
ملازهی در ادامه افزود: «مشهود است که آمریکا در بلند مدت به دنبال این است که ایران را به مصالحه با خود بکشاند. اگر در این نیت موفق نشود، و همچنین با توجه به روحیاتی که از ترامپ سر می‌زند، احتمال استفاده از گزینه نظامی نیز وجود دارد، اما تنها زمانی که به این نتیجه می‌رسد که راهی جز جنگ با ایران وجود نداشته باشد».
این کارشناس مسائل بین‌الملل، در پاسخ به این سوال که همزمانی درخواست بولتون با اجلاسی که پمپئو اعلام کرده قرار است در لهستان برگزار شود، چه پیامی در بر دارد؟، گفت: «تنها فشار سیاسی و تبلیغاتی علیه ایران است. اگر به وضعیت ترامپ در داخل آمریکا نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که دچار یک چالش جدی شده است، بنابراین اگر قرار باشد ترامپ ماندگار باشد یا فشارهایی را که بر روی دولت خودش وجود دارد، کم کند، شاید یکی از این راه‌های کم کردن نارضایتی‌های داخلی، انجام حرکتی از جمله استفاده از گزینه‌‍ نظامی علیه ایران است».
ملازهی در پایان گفت: « بنابراین آمریکا باید به تبعات کامل این جنگ احتمالی بیندیشد. به نظر اگر جنگ رخ دهد به یک رویداد تمام عیار و جهانی تبدیل می‌شود که احتمالش بسیار ضعیف است. بین ایران و آمریکا جنگ امکان پذیر نیست».
بولتون خواهان ارائه طرح نظامی برای اقدام احتمالی علیه ایران شده بود
وال استریت ژورنال نوشته که پس از حمله به سفارت آمریکا در بغداد، مشاور امنیت ملی آمریکا از پنتاگون خواسته بود که گزینه‎های نظامی خود برای اقدام احتمالی علیه ایران را به کاخ سفید ارائه کند.
به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال مدعی شده که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از پنتاگون خواسته بود که گزینه‌های نظامی خود را برای «ضربه زدن به ایران» به کاخ سفید ارائه کند.
بنا بر این گزارش، این درخواست پس از حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در بغداد مطرح شده که آمریکایی‌ها معتقد بودند توسط  «شبه‌نظامی‌های وابسته به ایران» انجام شده است.
سپتامبر سال گذشته میلادی سه گلوله خمپاره به اطراف سفارت آمریکا در منطقه حفاظت شده بغداد اصابت کرد که تلفات یا خساراتی بر جای نگذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
ستاد برگزاری مراسم سالگرد مرحوم «مهندس مهدی بازرگان» برگزار می‌کند؛ گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب گزارش «همدلی» از رفتار تحقیرآمیز با کودکان گل‌فروش در کرمان: خشونتی که گل را هم خوار می‌کند «همدلی» گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بودجه سال آینده را از نگاه کارشناسان بررسی کرد بعد از گزارش نیویورک‌تایمز از تحقیقات اف‌بی‌آی روی رابطه رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه، واشنگتن‌پست هم از مخفی‌کردن محتویات جلسه ترامپ با پوتین گفت راست‌گرایان تندرو در واشنگتن هنوز سودای حمله نظامی به جهموری اسلامی ایران را در سر دارند در روزهایی که بحث فیلتر اینستاگرام مطرح شده، تاثیرات مثبت فضای مجازی هم بیش از پیش به چشم آمده است شرط مدرک برای نمایندگی مجلس را بردارید آنگاه که هدف،توجیه‌گر وسیله است! علی مندنی پور ‪-‬ تا بوده و نبوده در گوشمان خوانده و یاد مان داده اند: نویسنده مجله الوطن سوریه تحلیل کرد: شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف روسی - چینی ستاد برگزاری مراسم سالگرد مرحوم «مهندس مهدی بازرگان» برگزار می‌کند؛ گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب