بعد از گزارش نیویورک‌تایمز از تحقیقات اف‌بی‌آی روی رابطه رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه، واشنگتن‌پست هم از مخفی‌کردن محتویات جلسه ترامپ با پوتین گفت

بازگشت دردسرهای روسی ترامپ
همدلی| گروه سیاسی- روح‌اله نخعی: همزمان با بن‌بست تعطیلی دولت و در حالی که بسیاری ناظران اوایل ۲۰۱۹ را زمان پایان تحقیقات رابرت مالر می‌دانند، در روزهای گذشته دو گزارش مهم درباره روابط خاص رئیس‌جمهور ترامپ با روسیه و شخص پوتین، واکنش ترامپ و کاخ سفید را برانگیخت.
گزارش اول از نیویورک‌تایمز بود که در آن مدعی شد، در روزهای پس از اخراج جیمز کومی از سمت ریاست اف‌بی‌آی، مقامات این سازمان تحقیقاتی را آغاز کردند تا به بررسی این احتمال بپردازند که ترامپ از طرف روسیه در جهت تضعیف منافع آمریکا کار می‌کند. در گزارش نیویورک‌تایمز که آن را به نقل از مقامات آگاه منتشر می‌کند آمده اقدامات ترامپ حول محور اخراج کومی چنان برای دستگاه‌های امنیتی انتظامی نگران‌کننده و عجیب بود که چنین احتمالی را بررسی کنند. ترامپ در حکم رسمی اخراج کومی، مدیریت بد پرونده هیلاری کلینتون در دوران انتخابات را علت اخراج کومی خوانده بود اما یکی دو روز بعد و در مصاحبه‌ای صراحتاً گفت کومی را به خاطر روسیه و پرونده مربوط به آن اخراج کرده است.
ترامپ در رشته توییت مفصل و تندی، با حمله به نیویویک‌تایمز گفت این رسانه گزارش داده «رهبران فاسد سابق اف‌بی‌آی که تقریباً همه به دلایل بسیاربد از این سازمان اخراج شده یا مجبور به ترک آن شده‌اند» تحقیقاتی علیه او به راه انداخته‌اند. او در این رشته توییت بار دیگر حملاتی به جیمز کومی، اندرو مک‌کیب معاون او و سرپرست اف‌بی‌آی پس از او و چند شخصیت دیگر درگیر در پرونده نیز داشت.


حملات این چنینی از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده به دستگاه امنیتی، انتظامی و قضایی آن، البته در حالت عادی باعث واکنش رسانه‌ها می‌شد اما ترامپ علاوه‌بر حملات مشابهی که قبلاً داشته است، در کنفرانس خبری مشترکش با پوتین نیز صراحتاً گفت بین حرف مقامات امنیتی آمریکا و رئیس‌جمهور روسیه، دومی را محتمل می‌داند.
همین دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در فنلاند که در ماه جولای ۲۰۱۸، تابستان امسال، انجام شد، سوژه گزارشی است که واشنگتن‌پست منتشر کرده است. در این گزارش واشنگتن‌پست مدعی شده هیچ مستند رسمی از پنج جلسه خصوصی ترامپ با پوتین وجود ندارد. این گزارش که دوباره به نقل از منابع آگاه در دولت منتشر شده است، می‌نویسد، ترامپ مصمم بوده که اجازه ندهد هیچ جزئیاتی از گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور در اسناد رسمی بماند. در گزارش‌های پیشین آمده بود که ترامپ در بخشی از دیدارهایش با پوتین، مترجم رسمی دولت را به همراه نبرده است تا فقط او، پوتین و مترجم روس در اتاق باشند؛ اما حالا واشنگتن‌پست می‌نویسد رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدارهایی که با حضور مترجم بوده نیز یادداشت‌های مترجم را از او گرفته و اجازه نداده‌است او با هیچ کدام از دیگر اعضای دولت درباره محتوای صحبت‌ها حرف بزند. طبق عرف دیپلماتیک، رهبران و مقامات در دیدارهای بین‌المللی با حضور مترجمی که وزارت خارجه ارائه می‌کند، شرکت می‌کنند. واشنگتن‌پست هم تاکید کرده که رفتار ترامپ در دوره‌های قبلی سابقه نداشته است.
واکنش ترامپ به این گزارش نیز مثل واکنش قبلی بود. او ابتدا در برنامه‌ای در فاکس‌نیوز همه ادعاهای واشنگتن‌پست را رد کرد و گفت صحبت‌های مثل همه صحبت‌های دیگر بوده، چیزی را مخفی نکرده و اصلاً برایش مهم نیست محتوای گفت‌وگوها مخفی باشد. سخنگوی کاخ سفید، سارا هاکبی سندرز هم گفته بود این گزارش آن چنان نادرست است که شایسته پاسخ‌گویی هم نیست.
در واقع این اخراج یکی از دلایلی بود که باعث شد، رابرت مالر که خود از روسای سابق اف‌بی‌آی بود، به عنوان بازپرس ویژه تعیین شود تا رابطه کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه و پس از آن اطاله دادرسی از طریق اخراج کومی را بررسی کند. نقش‌آفرینی جف سشنز در کارزار ترامپ و دیدارهایش با مقامات روسی باعث شد، او که دادستان کل وقت آمریکا بود پس از تعیین مالر از این پرونده کناره‌گیری کند و مدیریت کار را به معاونش راد روزنستاین بپردازد.
ترامپ در طول ماه‌های گذشته مکرراً با بیهوده و بی‌معنا توصیف‌کردن این تحقیقات، خواستار پایان‌یافتن آن‌ها شده و در این میان به جف سشنز نیز صراحتاً بابت کناره‌گیری از پرونده به جای توقف آن حمله کرده بود تا ناظران منتظر اقدام او علیه مالر باشند. حملات ترامپ و بی‌مبنا خواندن این تحقیقات در حالی انجام می‌شد که در طول این چندماه، چندین نفر از اطرافیان ترامپ شامل پال منفورت یکی از روسای کارزار او و مایکل کوهن وکیل شخصی قدیمی‌اش، به همراه چندین شخصیت و شرکت روس، در دستگاه قضایی متهم و مجرم شناخته شده و بعضاً اعتراف هم کرده‌اند.
تا اینجا جف سشنز ناچار به استعفا شده است و گزارش‌ها حاکی است که راد روزنستاین نیز پس از تایید بیل بار، جایگزین پیشنهاد ترامپ به سنا برای سمت دادستانی کل، کنار خواهد رفت.
اگر فرض بر صحت گزارش‌های نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست باشد، این یعنی چند مقام دولتی و نزدیک به کاخ سفید تصمیم به انتشار چنین اخباری علیه ترامپ گرفته‌اند. این موضوع را می‌توان از طرفی از عواقب خروج جان کلی، رئیس دفتر سابق دانست که یکی از ماموریت‌هایش جلوگیری از همین درز اخبار بود؛ به‌خصوص که واشنگتن پست در گزارش دیگری از آشوب کاخ سفید در فضای تعطیلی دولت گفته است. از سوی دیگر اما فاصله اندک این دو گزارش، همزمان با فضایی که دولت با بن‌بست تعطیلی دولت دست‌وپنجه نرم می‌کند و واشنگتن عملاً قفل شده و پایان تحقیقات مالر نیز در چشم‌انداز میان‌مدت است، می‌تواند خبر از دردسری جدی‌تر برای ترامپ داشته باشد. گزارش‌های دیگر رسانه‌ها که از درماندگی جمهوری‌خواهان در بن‌بست دیوار مرزی خبر می‌دهد نیز چندان وضعیت خوبی برای ترامپ ترسیم نمی‌کند. به نظر می‌رسد ترامپ درست در شرایطی مشغول ایجاد درگیری است که باید به دنبال جلب هوادار و حامی باشد.
این وضعیت زمانی عجیب‌تر می‌شود که واکنش ترامپ به گزارش واشنگتن‌پست را با اواخر دوره نیکسون مقایسه کنیم. معروف است که نیکسون در روزهای پایانی دولتش که با طرح استیضاح و استعفا تمام شد، بیشتر اوقاتش در کاخ سفید را به‌تنهایی می‌گذارنده است. ترامپ در پاسخ به ادعای واشنگتن‌پست از آشوب کاخ سفید در یک توییت نوشت: «... جعلی‌ها همیشه از آشوب می‌گویند اما هیچ آشوبی در کار نیست؛ در واقع، تقریباً هیچ کس به جز من در کاخ سفید نیست و...»
سایر اخبار این روزنامه
ستاد برگزاری مراسم سالگرد مرحوم «مهندس مهدی بازرگان» برگزار می‌کند؛ گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب گزارش «همدلی» از رفتار تحقیرآمیز با کودکان گل‌فروش در کرمان: خشونتی که گل را هم خوار می‌کند «همدلی» گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بودجه سال آینده را از نگاه کارشناسان بررسی کرد بعد از گزارش نیویورک‌تایمز از تحقیقات اف‌بی‌آی روی رابطه رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه، واشنگتن‌پست هم از مخفی‌کردن محتویات جلسه ترامپ با پوتین گفت راست‌گرایان تندرو در واشنگتن هنوز سودای حمله نظامی به جهموری اسلامی ایران را در سر دارند در روزهایی که بحث فیلتر اینستاگرام مطرح شده، تاثیرات مثبت فضای مجازی هم بیش از پیش به چشم آمده است شرط مدرک برای نمایندگی مجلس را بردارید آنگاه که هدف،توجیه‌گر وسیله است! علی مندنی پور ‪-‬ تا بوده و نبوده در گوشمان خوانده و یاد مان داده اند: نویسنده مجله الوطن سوریه تحلیل کرد: شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف روسی - چینی ستاد برگزاری مراسم سالگرد مرحوم «مهندس مهدی بازرگان» برگزار می‌کند؛ گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب