«همدلی» گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بودجه سال آینده را از نگاه کارشناسان بررسی کرد

سایه سیاست بر اقتصاد 98
هادی حق‌شناس: تاکنون هیچ لایحه‌‌ای بدون دلهره آگاهان اقتصادی از نتیجه آن، به مجلس نرفته است
همدلی| گروه اقتصادی-فاطمه آقایی‌فرد: کلیات لایحه بودجه سال 98 دیروز در حالی در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید که مرکز پژوهش‌ها به چند مورد مغایرت این لایحه با برنامه ششم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرده است. گفته می‌شود که برخی از بندهای لایحه بودجه سال آینده مطابق با بندهای برنامه ششم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست. همین اظهار نظر مرکز پژوهش‌های مجلس کافی است تا دوباره تحلیلگران اقتصادی در خصوص تصویب بودجه‌‌های غیر کارشناسی و عواقب آن، هشدار دهند. می‌توان این اتفاق را از منظر مغایرت با اقتصاد مقاومتی اینطور تحلیل کرد؛ ایده مقاومت در اقتصاد ایران برای مقابله با فشار تحریم‌های اقتصادی مطرح شد؛ حالا اینکه بودجه سال آینده با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست از نگاه تحلیلگران اقتصادی حکایت از آن دارد که ممکن است مقاومت در برابر تحریم‌ها و فشارهای سیاسی کمتر از سال‌های گذشته شود. به نظر می‌رسد، تداوم تکیه اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی و همچنین ضعف در تصویب و اجرای قوانین مالیاتی کارآمد، همانند سال‌های گذشته حساسیت مرکز پژوهش‌های مجلس را بر انگیخته است. بماند که بذل و بخشش‌های بودجه از کیسه معیشت مردم برای تقویت مالی بخش‌هایی که طی سال‌های گذشته تاکنون کمترین بازده و بهره‌وری را در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته‌اند باعث شده نه تنها چاره‌ای برای بی‌پولی دولت اندیشیده نشود بلکه این معضل از دولتی به دولت دیگر در حرکت باشد. در کنار تمام این موارد، تحلیل ریشه‌ای تر آن است که به دلیل چالش‌های پی در پی دیپلماسی درایران، سایه سیاست
همواره بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ایران سنگینی کرده است.


حالا آن‌طور که در گزارش‌های سال‌های گذشته مطرح شده است، برنامه ششم توسعه به عنوان قانون بالادستی لوایح بودجه و سایر قوانین محسوب می‌شود و باید همه طرح‌ها و لوایح در سال‌های پیش رو بر مبنای دستورات مندرج در این برنامه مطرح شود. اما امسال برخی از مغایرت‌هایی که لایحه بودجه با قوانین این برنامه دارد، توجه مرکز پژوهش‌ها را به خود جلب کرده است. آنطور که رصد گزارش‌های موجود نشان می‌دهد لوایح بودجه هر سال به گونه‌ای تدوین می‌شوند که با برنامه‌های توسعه‌ای و سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف هم راستا باشد تا کشور را به اهداف تعیین شده بلند مدت برساند. لازم به ذکر است که برنامه ششم توسعه از سال گذشته روی کار آمده و تا سال 1400 ادامه دارد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، لایحه بودجه سال ۹۸ با بندهای «الف» و «ب» ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه و بندهای ۱۷، ۱۸ و ۲۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. نگاهی به جدولی که از سوی این مرکز منتشر شده نشان می‌دهد که لایحه بودجه سال 98 در زمینه این 5 مورد با قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. این لایحه در زمینه عواملی مانند واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی، فروش اموال منقول و غیر منقول، فروش سهام شرکت‌های دولتی و همچنین سایر دارایی‌های مالی با اسناد بالادستی مغایرت دارد. حالا برخی از ایراداتی که در بودجه مطرح می‌شود در دولت‌های مختلف گزارش‌ شده‌اند و بنظر می‌رسد امسال نیز این چالش‌ها هنوز حل نشده و لوایح با همان مشکلات قدیمی وارد مجلس شده است.
کارشناسان چه می‌گویند؟
هر سال وقتی لایحه بودجه به مجلس می‌رود، اظهارنظرهای کارشناسی زیادی درباره جزئیات آن مطرح می‌شود. امسال هم مرکز پژوهش‌های مجلس به 5 مورد مغایرت این لایحه با برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی اشاره کرده که به گفته برخی از کارشناسان به طور حتم برای اقتصاد تنگناهایی را ایجاد می‌کند.
هر چند اظهارنظرها در این زمینه متفاوت است. عده‌ای از تحلیل‌گران اقتصادی بر این باور هستند که به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کشور لایحه بودجه هر ساله با مشکلاتی همراه است و بستگی به این دارد که این مشکلات در چه مرحله‌ای از اجرای لایحه بودجه مطرح شوند. یک کارشناسان اقتصادی، در این زمینه به «همدلی»، می‌گوید: « طی ادوار گذشته تاکنون لوایح بودجه همواره با ایراداتی همراه بوده‌ و تاکنون هیچ لایحه‌ ‌ای بدون دلهره آگاهان اقتصادی از نتیجه آن، به مجلس نرفته است.»
هادی حق‌شناس در زمینه نگرانی‌هایی که درباره ایرادات وارده بر این لایحه وجود دارد، افزود: «با توجه به فضای اقتصادی و سیاسی کشور کاملا طبیعی است که لایحه بودجه سال آینده همراه با چالش باشد.» او در ادامه به مهمترین تفاوت‌هایی اشاره می‌کند که در لوایح بودجه دو سال مطرح شده است. به گفته حق‌شناس: « در شرایط فعلی محدودیت‌های بیشتری در زمینه فروش نفت به واسطه تحریم‌ها متوجه ایران است، به همین علت لایحه بودجه سال آینده چالش‌های بیشتری دارد.» او در ادامه به نرخ ارز در لایحه بودجه هم اشاره کرده و می‌گوید: «در بودجه سال گذشته نرخ موثر ارز 3400 تومان بود که در لایحه بودجه سال 98 این نرخ بیش از 5 هزار تومان تعیین شده است، همه این عوامل می‌توانند ارقام بودجه را متاثر کنند.» به گقته این کارشناس اقتصادی: «سال گذشته نیز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را رد کرد و بعدها با بررسی؛ برخی مشکلاتی که به آن وارد بود، ایرادهای آن اصلاح شد. بنابراین با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور این گونه چالش‌ها طبیعی هستند. چرا که تا وقتی زمان وجود دارد، هیچ ضربه‌ای متوجه هیچ کدام از بخش‌های اقتصای نیست.» حق‌شناس در ادامه افزود: «لایحه بودجه چهار مرحله دارد، مرحله اول در دست دولت است، مرحله دوم نیز تصویب این لایحه در مجلس است که در حال حاضر این لایحه در مرحله دوم قرار دارد. مرحله سوم نیز اجرا و مرحله چهارم نیز نظارت است که دیوان محاسبات کشور به آن رسیدگی می‌کند. اما با توجه به اینکه هنوز تا پایان سال زمان باقی است تا مجلس اصلاحات خود را انجام دهد، می‌توان گفت که هنوز فرصت باقی است و ضرری متوجه اقتصاد نیست.»
سایر اخبار این روزنامه
ستاد برگزاری مراسم سالگرد مرحوم «مهندس مهدی بازرگان» برگزار می‌کند؛ گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب گزارش «همدلی» از رفتار تحقیرآمیز با کودکان گل‌فروش در کرمان: خشونتی که گل را هم خوار می‌کند «همدلی» گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بودجه سال آینده را از نگاه کارشناسان بررسی کرد بعد از گزارش نیویورک‌تایمز از تحقیقات اف‌بی‌آی روی رابطه رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه، واشنگتن‌پست هم از مخفی‌کردن محتویات جلسه ترامپ با پوتین گفت راست‌گرایان تندرو در واشنگتن هنوز سودای حمله نظامی به جهموری اسلامی ایران را در سر دارند در روزهایی که بحث فیلتر اینستاگرام مطرح شده، تاثیرات مثبت فضای مجازی هم بیش از پیش به چشم آمده است شرط مدرک برای نمایندگی مجلس را بردارید آنگاه که هدف،توجیه‌گر وسیله است! علی مندنی پور ‪-‬ تا بوده و نبوده در گوشمان خوانده و یاد مان داده اند: نویسنده مجله الوطن سوریه تحلیل کرد: شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف روسی - چینی ستاد برگزاری مراسم سالگرد مرحوم «مهندس مهدی بازرگان» برگزار می‌کند؛ گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب