نه رانت خانوادگي گرفتم نه رفاقتي

گروه سياست: اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئيس‌جمهوری و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در نخستین برنامه تبلیغاتی خود در برنامه رادیویی «بی‌‌واسطه با ایران» که از رادیو ایران پخش شد، درباره اینکه چرا کاندیدا شده است، گفت: «کشور در موقعیت حساسي قرار دارد. هم از نظر سیاست خارجی، اوضاع خارجی و منطقه‌ای که در آن قرار داریم هم از نظر توسعه‌ای در یک پیچ تاریخی هستیم. فرصت‌های بی‌نظیری داریم و با تنگناهایی مواجه هستیم». او با بیان اینکه از سابقه، توانایی و تجربه‌اش برای خدمت به مردم و کشور استفاده كرده، گفت: «حال که نیاز به حضور من در صحنه‌ای است که باید می‌آمدم، آمدم. چهار سال است کشور با تدبیر و امید گذشته است. دولت روحانی با استفاده از ظرفیت‌های ملی و توان کارشناسان، توانست مخاطرات فراوانی را که با تهدیدهای بین‌المللی به وجود آمده بود، کاهش دهد؛ اما ما همچنان نیازمند استمرار آن سیاست‌ها و پایدارکردن آنها هستیم». جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت در این سال‌ها واقعا مظلوم بود، گفت: «همه ظرفیت‌های کشور و توانایی‌های ملت برای رفع مشکلات هنوز به طور کامل به کار گرفته نشده و ما در نیمه راه هستیم و نباید از این راه عقلانیت، اصلاحات و اعتدال بازگردیم».
خود را طلب‌کار  انقلاب نمی‌دانم
او افزود: «با صلاحدید بزرگان اصلاح‌طلبان و موافقت آقای روحانی به عنوان مکمل برای پیشبرد راه اصلاحات و اعتدال و اعلام آمادگی برای حل مشکلات اشتغال و رونق اقتصادی و تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وارد عرصه شدم. اهل عمل بوده و هستم و سطوح مدیریتی را بدون هیچ امتیاز و رانتی طی کرده‌ام؛ نه از رانت خانوادگی استفاده کرد‌ه‌ام و نه از رانت رفاقتی برخوردار بوده‌ام. در همه عرصه‌های مختلفی که بوده‌ام، بدون هیچ چشمداشتی تمام سرمایه‌ام را در راه آرمان‌هایم گذاشته‌‌ام و سرباز اسلام، کشور و انقلاب بوده‌ام و خود را طلب‌کار انقلاب نمی‌دانم». جهانگیری عنوان کرد:«امروز به برنامه‌های جاری و توسعه‌ای کشور اشراف دارم. وضعیت امروز کشور را سیاه و تیره و تار نمی‌بینم؛ ولی مسائل جاری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را جدی می‌دانم. آینده را نامشخص و مبهم نمی‌بینم، ظرفیت‌های کنونی کشور و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های اجرائی را می‌شناسم و به اعتبار تجربه و دانسته‌ها و توانی که در میان نخبگان، زنان و جوانان و كساني که فرصت خدمت نداشته‌اند یا امکان حضور نداشته‌اند، راه‌حل‌ها را می‌دانم».
مشکلات صنایع خودروسازی در دوران مسئولیتم حل شد


معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنعت خودرو در دوران وزارت او در دولت محمد خاتمی تحولی اساسی را به خود دید، گفت: «افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو از‌جمله سیاست‌های وزارت صنایع و معادن در دوران مسئولیتم بود. در این راستا، با خودروسازان بزرگ دنیا به صورت مستقیم وارد مذاکره شدیم تا آنها در کشور سرمایه‌گذاری کنند. همچنین تولید برخی از خودروها مانند پیکان که به جز افزایش آلودگی و ضربه‌زدن به اعتبارات کشور تولیدشان نتیجه‌‌ای نداشت، متوقف شد». جهانگیری ادامه داد: «یکی از تصمیمات مهم در این دوران، ایجاد حساب ذخیره ارزی بود. از محل این حساب، به بخش‌های مختلف صنعتی بودجه تخصیص داده شد. به‌طور‌مثال، با تخصیص بودجه به بخش سیمان، صنعت سیمان کشور دو برابر ظرفیت توسعه یافت و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که یکی از مسائل اصلی این است که سیمان تولید‌شده به دنیا صادر شود». 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در سال ۸۴ تا ۹۲ از مسئولیت‌های دولتی کنار گذاشته شدم، عنوان کرد: «از سال ۹۲ که به عنوان معاون اول کشور انتخاب شدم، نیاز بود تا اولویت‌های کشور شناسایی شود. تمرکز دولت در این دوران، بر حل مسائل اساسی کشور تمرکز بود. در میان اولویت‌های کشور، اصلی‌ترین موضوع حل مسئله هسته‌ای بود که با انتخاب تیمی قوی از سوی رئیس‌جمهوری از دیپلمات‌های برجسته و با مدیریت آقای روحانی و تحت رهبری مقام معظم رهبری پرونده هسته‌ای حل شد و برخی فرصت‌های جدید نیز ایجاد شد». او با بیان اینکه در دوران سال‌های بعد از انقلاب با تورم‌های بالا روبه‌رو بودیم، ادامه داد: «در مقاطعی حتی تورم بالای ۴۰ درصد داشتیم؛ اما رشد اقتصادی مثبت بود. زمانی بود كه رشد اقتصادی منفی داشتیم؛ اما تورم پایین بود. اینکه در مقطعی هم تورم بالا باشد و هم رشد اقتصادی منفی باشد، تقریبا در ۵۰ سال گذشته کم‌سابقه بود. نیازمند این بود که در مسائل اقتصادی تمرکز ویژه‌ای بر حل مسئله تورم و حاکمیت انضباط مالی و پولی در سیاست‌های اقتصادی حاکم توجه شود. به فضل الهی دولت توانست در مدت کوتاه روند کاهشی تورم را ادامه دهد؛ به‌طوری‌که سال جاری را با تورم تک‌رقمی آغاز کردیم».
کم‌شدن ورود گردشگر به خاطر حمله به سفارت عربستان
جهانگیری افزود: «حتما یکی از بخش‌هایی که باید به آن توجه کرد، بخش خدمات است؛ چرا‌که می‌تواند برای حل مسئله بی‌کاری به کمک آید. حتما در بین گردشگران اسلامی که به اماکن مذهبی مانند مشهد و قم سفر می‌کنند، برخی از مناطق گردشگری هم بازدید می‌کنند و باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد. متأسفانه به دنبال حمله به سفارت عربستان، ورود گردشگر در این بخش کم شده و باید ما به دنبال حل مشکلات با کشورهای منطقه باشیم». او بر استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی تأکید کرد و گفت: «باید از همه نیروها بدون توجه به گرایش سیاسی برای خدمت‌گزاری در دولت‌ و بخش خصوصی استفاده کرد. نباید مدیران را به خاطر اینکه گرایش سیاسی هم‌سو ندارند، از خدمت‌گزاری کنار گذاشت. باید به دانشگاه‌ها استقلال کامل داده شود تا محیط پرنشاطی باشد». جهانگیری در پایان گفت: «انتخاب رئيس‌جمهور و تصمیمات او در تعیین سرنوشت امروز و آینده کشور تأثیرگذار است. با گفتن شعارها نمی‌شود به رئيس‌جمهور رأی داد. اینکه فرد چقدر به مسائل کشور آگاه و به چه میزان توان مدیریتی و رفع معضلات را دارد، تعیین‌کننده است. آنچه در بضاعت دارم به صحنه آوردم و امیدوارم همراه با ملت ایران در گره‌گشایی از مشکلات بتوانیم کارهایی را انجام دهیم». 
----------------------------------
در همه مناظره‌ها شرکت می‌کنم
ایسنا: معاون‌اول رئيس‌جمهوری روز گذشته در حاشیه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حاضرنشدن وی و حسن روحانی در مناظره‌های انتخاباتی، گفت: «من در همه مناظره‌ها شرکت می‌کنم و اگر 10 مورد از این مناظره‌ها برگزار شود در آن شرکت خواهم کرد؛ البته رئيس‌جمهوری واقعا کارهای زیادی دارد و نمی‌توان گفت هر جلسه‌ای که گذاشته می‌شود رئيس‌جمهوری هم باید در آن حاضر باشد، هرچند که در این مناظره‌ها شرکت می‌کنند و برنامه‌هایشان را برای شرکت در آن تغییر داده‌اند». اسحاق جهانگیری، در پاسخ به این پرسش که امکان انصراف وی از انتخابات پیش از برگزاری مناظره‌ها وجود دارد یا نه، عنوان کرد: «من تا به حال در زندگی‌ام انصراف نداده‌ام». او در واکنش به پرسش یکی از خبرنگاران درباره احتمال ارائه برنامه‌ای صد‌روزه از سوی روحانی برای دولت آینده، افزود: «ما الان با یکدیگر رقیب هستیم. البته ما با همه رقبا رفیق هم هستیم». جهانگیری با بیان اینکه هرکس شیوه‌ای برای تبلیغات در نظر دارد، گفت: «اینکه گفته می‌شود بهتر است هر کاندیدایی معاون‌اول خود را معرفی کند، موضوعی است که بستگی به نوع تبلیغات آن کاندیدا دارد و من معاون‌اول خودم را معرفی نمی‌کنم». او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضورش در دولت بعدی با خنده عنوان کرد: «من فکر می‌کنم خودم رئيس‌جمهور شوم».