خبر کوتاه


بي‌نياز کردن کشور جهاد في سبيل الله است
آيت الله خامنه‌اي در پيامي‌به پنجاه و سومين نشست اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي‌دانشجويان در اروپا، تاکيد کردند: پيوستن دانشجويان ايراني در هر نقطه از جهان به حرکت پيشرفت و بي‌نياز کردن کشور از بيگانگان، جهاد في سبيل الله است.به گزارش ايلنا، در پيام رهبر انقلاب اسلامي‌که حجت‌الاسلام جواد اژه‌اي آن را در مرکز اسلامي‌هامبورگ قرائت کرد، خطاب به جوانان عزيزآمده است: همه ميدانيم که شما دانشجويان در شمار برترين اميدهاي آينده‌ي کشوريد. آنچه همه بايد بدانند اين است که به توفيق الهي هم اکنون خيل عظيمي‌از دانشجويان ديروز، در کشور به کارهاي بزرگ سرگرمند و لذت خدمت به پيشرفت دانش و فناوري در ميهن خود را با همه‌ي وجود حس ميکنند. دانشجويان امروز ما -در هر نقطه‌ي جهان- اين فرصت را خواهند داشت که به اين مجموعه‌هاي مؤمن و خدوم بپيوندند و کشور را از بيگانگان کاملاً بي‌نياز کنند. اين حرکت آنگاه که با نيت صادقانه و خدايي انجام گيرد، جهاد في سبيل الله است. شما جوانان انجمن‌هاي اسلامي‌ميتوانيد پيش‌گامان و راهبران اين جهاد باشيد. توفيق روزافزون شما را از خداوند خواهانم.
در انتظار توضيحات وزارت اطلاعات
معاون حقوقي رييس‌جمهور در خصوص آخرين وضعيت پيگيري اظهارات اسماعيل بخشي در معاونت حقوقي رياست جمهوري گفت: از روز اولي که اين مسئله مطرح شد به وزارت اطلاعات نامه نوشتيم و توضيح خواستيم.لعيا جنيدي در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: آقاي رئيس‌جمهور هم پيگير بودند تا دولت هم در هياتي که براي اين موضوع تشکيل شده است حضور داشته باشد؛ البته شايد اين هيات تشکيل شده باشد و اين امکان نيز وجود نداشته باشد.معاون حقوقي رييس‌جمهور در خصوص پيگيري اين موضوع در وزارت اطلاعات هم گفت: آقاي علوي هياتي را براي بررسي ميداني به خوزستان اعزام کرده و فکر مي‌کنم به زودي هم توضيحاتي را در اين خصوص ارائه دهند.


خلع لباس و حبس براي آقاميري
حسن آقاميري گفت که با حکم دادگاه ويژه روحانيت به خلع لباس محکوم شده است.به گزارش ايلنا، سيدحسن آقاميري روحاني معروف در اينستاگرامش نوشته است که با شکايت دادستان ويژه تهران و به حکم قاضي شعبه دوم کيفري دادگاه ويژه روحانيت به ۲ سال حبس تعليقي و خلع لباس دائم محکوم شده است.
الحاق زيردريايي فاتح به نداجا
فرمانده نيروي دريايي ارتش از الحاق زيردريايي فاتح به ناوگان نداجا از ۹ بهمن‌ماه سال جاري خبر داد.به گزارش ايلنا، امير دريادار حسين خانزادي در جمع خبرنگاران درخصوص زمان اعزام ناوگروه نيروي دريايي ارتش به اقيانوس اطلس اظهار داشت: ان‌‌شاالله به زودي اين ماموريت آغاز مي‌شود. هر جايي که مملکت اراده کند، نداجا حضور داشته باشد، اينکه کدام اقيانوس باشد، مهم نيست.اين مقام‌ عاليرتبه ارتش ادامه داد: در همه درياهاي آزاد امکان حضور براي همه ملت‌ها وجود دارد و هر ملتي که قدرت دريانوردي داشته باشد، مي‌تواند در درياهاي آزاد حضور داشته باشد.خانزادي درباره آخرين وضعيت ناوشکن دماوند تصريح کرد: هفته پيش از روند بازسازي ناوشکن دماوند بازديد کرديم. تاکنون کار سازه تمام شده و اقدامات مربوط به روسازي نيز در حال اتمام است. اميدواريم تا پايان سال دماوند در آب باشد.
نقش ايران در حل مسائل خاورميانه
يک مقام سازمان ملل از نقش سازنده ايران در حل کردن مسائل خاورميانه و روند صلح افغانستان تاکيد و از آن قدرداني کرد.به گزارش ايسنا، از فايننشال تريبون، هيدئو ايکبه، گفت: ما به مشورت مقامات ايراني براي حل کردن مسائل منطقه تکيه کرده و اميدواريم با ادامه اين همکاري به نتايج مثبتي دست يابيم. مسئول دفتر ارتباطات تهران در زمينه کمک‌رساني‌هاي سازمان ملل در افغانستان که با کوروش کرم‌پور، رئيس گروه دوستي ايران و افغانستان ديدار کرده است، در اين ديدار گفت: سازمان ملل نمي‌تواند روند صلح افغانستان را بدون حمايت ايران و ساير کشورهاي منطقه پيش ببرد.ايکبه همچنين در اين باره تصريح کرد: جامعه جهاني مخالف روش‌هاي نظامي‌مواجهه با مسائل افغانستان بوده و به دنبال راهکارهاي ديپلماتيک مي‌باشد که اين بدون مشارکت داشتن دولت افغانستان و حمايت کشورهاي منطقه ممکن نيست.
زنده‌کردن واژه فتنه نفعي ندارد
نايب رئيس فراکسيون اميد مجلس با بيان اين‌که «با زنده‌کردن واژه‌هايي مثل فتنه، کشور هيچ نفعي نمي‌برد»، گفت: من اين را فقط يک نگاه سياست‌زده نسبت به انتخابات و سال ۹۸ براي کنار زدن رقباي سياسي به هر طريق مي‌دانم و به کساني که اين موضوع را مطرح مي‌کنند توصيه مي‌کنم براي انتخابات آينده رقابت کنند، برنامه داشته باشند و سياست خود را به صورت علمي‌نقد کنند چرا که اين امر باعث اصلاح روندهاي مديريت سياسي و کلان کشور مي‌شود و غير از اين هر چه باشد کشور ضرر خواهد کرد. عبدالکريم حسين زاده در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه «بايد سرمايه گذاري روي اشتراکات را اصل قرار دهيم»، اضافه کرد: در شرايطي که خشم اجتماعي، نااميدي، بي‌اعتمادي و طراحي کشورهاي ديگر عليه خود را شاهد هستيم، نزديک تر شدن، هم دل شدن و کنار گذاشتن هر چه باعث تقابل و شکاف مي‌شود، به نفع ماست.نماينده نقده ادامه داد: اگر واقعاً دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي موضوع خاصي را رصد کرده‌اند، بايد در جلسات علني و غيرعلني مجلس و در جلسات ساير قوا به آن پرداخته شود و براي آن چاره انديشي شود.
سفر به گرجستان ممنوع
وزارت امورخارجه کشورمان در پي شيوع آنفولانزاي خوکي در کشور گرجستان، توصيه‌هاي مسافرتي به شهروندان ايراني جهت سفر به اين کشور ارائه کرد.در اطلاعيه وزارت امور خارجه آمده است: با توجه به اخبار مربوط به شيوع آنفولانزاي خوکي در کشور گرجستان، به هم‌وطنان عزيزي که قصد سفر به اين کشور را دارند، توصيه مي‌شود جز در موارد ضروري تا اطلاع ثانوي از سفر به گرجستان خودداري کنند.وزارت آموزش و پرورش گرجستان از برخي دانشگاه‌هاي اين کشور خواست که در ارتباط با شيوع آنفلوانزا تا ۲۱ ژانويه تعطيل شوند.بنا به دستور وزارت آموزش و پرورش گرجستان، دانشگاه دولتي «ايوانه جاواخيشويلي»، دانشگاه دولتي «ايليا» و دانشگاه دولتي هنر تا ۲۱ ژانويه تعطيل هستند.منابع رسمي‌گرجستان روز جمعه تأييد کردند که تاکنون ۱۴ نفر در اين کشور بر اثر ابتلا به آنفلوانزاي خوکي جان خود را از دست داده اند.
انتقال ۲۴۲ محکوم افغانستاني به کشورشان
معاون حقوق بشر و امور بين الملل وزير دادگستري با اشاره به سفر دو ماه قبل وزير دادگستري افغانستان به کشورمان که به دعوت وزير دادگستري کشورمان صورت گرفت؛ گفت: وزراي دادگستري دو کشور توافق کردند که جمعي از محکومان افغانستاني تا پايان سال به کشور متبوعشان منتقل شوند که با اعزام هيات کنسولي افغانستان به جمهوري اسلامي‌و شناسايي محکومان در استان‌هاي يزد، فارس، اصفهان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي و تهران در مرحله نخست اين توافق ۲۰۱ تن از محکومان افغانستاني در هفته گذشته به کشور متبوعشان منتقل شدند. محمود عباسي ادامه داد: در روز جاري نيز در مرحله دوم اين انتقال ۲۴۲ نفر از محکومان افغاني در مرز دوغارون به کشور متبوعشان منتقل شدند بزودي تعداد بيشتري از اين محکومان به افغانستان منتقل خواهند شد.