ورشو، زمین بازی احمق ها


گروه سیاسی- کورش شرفشاهي: گويا دشمني آمريکايي‌ها با ايران پاياني ندارد و مسوولان اين کشور اعتبارهاي هنگفتي در نظر گرفته‌اند تا ايران هراسي را در جهان نهادينه کنند و از اين معرکه منافع کلاني به جيب بزنند که ايده آل‌ترين منفعت، فروش سلاح به کشورهايي همچون عربستان سعودي است که خودشان را در بازي ترس از ايران دخيل کرده اند.
اما اتفاق جديدي که شاهد آن بوده ايم، سخنان مايک پمپئو، وزير امورخارجه آمريکا است. پمپئو که در راستاي ادامه سياست‌هاي خصمانه واشنگتن درقبال کشورمان سخن مي‌گفت، اعلام کرد که کشورش در ماه آينده ميلادي يک کنفرانس بين‌اللملي درباره ايران در لهستان برگزار خواهد کرد و از رهبران جهان خواهد خواست تا در اين کنفرانس شرکت کنند. وزير امورخارجه آمريکا با اعلام اينکه اين کنفرانس روزهاي ۱۳ و ۱۴ماه فوريه در ورشو، پايتخت لهستان برگزار خواهد شد، گفت: ما رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان را گرد هم خواهيم آورد. اين کشورها با هدف تمرکز بر ثبات خاورميانه، صلح، آزادي و امنيت در اين منطقه گرد هم خواهند آمد و اطمينان حاصل کردن از اينکه ايران تاثير کارشکنانه‌اي ندارد، يک رکن مهم اين نشست خواهد بود.اما در اين رابطه روزنامه تايمز آو اسرائيل نوشت که پمپئو از بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي دعوت کرده است که در اين کنفرانس شرکت کند اما نتانياهو تاکنون تصميمي‌براي حضور در اين کنفرانس نگرفته است.به نوشته اين روزنامه صهيونيستي، وزيران امورخارجه چند کشور عربي شامل اردن، مصر، عربستان سعودي، بحرين، امارات متحده عربي و مراکش نيز به اين کنفرانس دعوت شده‌اند.
مرگ و بي آبرويي
اما در اين رابطه وزير امور خارجه کشورمان به اعلام برگزاري کنفرانس ضد ايراني در لهستان واکنش نشان داد. محمدجواد ظريف در صفحه توييتر خود نوشت: يادآوري به ميزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد ايراني: کساني که در آخرين نمايش ضد ايراني توسط آمريکا شرکت کرده بودند، يا مرده‌اند، يا بي‌آبرو شده و يا به حاشيه رانده شده‌اند؛ و ايران قوي‌تر از هميشه است.او ادامه داد: دولت لهستان نمي‌تواند اين ننگ را پاک کند: در حالي که ايران لهستاني‌ها را در جنگ جهاني دوم نجات داد، اين کشور اکنون ميزبان يک سيرک درمانده ضد ايراني مي‌شود. از سوي ديگر معاون وزير امور خارجه کشورمان به برگزاري کنفرانس ضد ايراني در لهستان واکنش نشان داد. سيدعباس عراقچي در صفحه توييتر خود نوشت: ۱۸۹۲ لهستاني از ۱۹۴۲ تاکنون درقبرستان لهستاني‌ها در قلب تهران آرميده‌اند. بيش از يک‌صد هزار لهستاني پس از آزادي از اردوگاه‌هاي کار اجباري استالين، از راه ايران بازگشتند. قبرستان‌ها در ايران بعد از ۳۰ سال قابل جايگزيني هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام ميهمانان خود را نگاه داشته‌اند.


کنگره به معناي باختن قافيه
همچنين دبير شوراي عالي امنيت ملي در واکنش به برگزاري اجلاسي ضد ايراني در لهستان گفت: تبديل «تحريم با حداکثر فشار» به «سمينار و کنگره» به معناي باختن قافيه است.به گزارش ايسنا امير دريابان علي شمخاني، در واکنش به بيانيه آمريکا و لهستان درباره برگزاري اجلاسي ضد ايراني در ماه آينده ميلادي، اظهار کرد: آدمي‌که مي‌گويد تحريم با حداکثر فشار، وقتي به سمينار و کنگره مي‌رسد مفهومش اين است که قافيه را باخته است.
آمريکا به‌دنبال جنگ رواني
در همين رابطه رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌برگزاري اجلاس ضد ايراني در لهستان را جنگي رواني دانست که مي‌تواند به عرصه شکست آمريکايي‌ها تبديل شود.حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با ايسنا گفت: برگزاري اجلاس ضد ايراني در لهستان اقدام انفعالي آمريکاست. پمپئو وزير خارجه آمريکا افسر ارشد اطلاعاتي است که وظيفه‌اش پوشاندن شکست‌هاي آمريکا در حوزه عملي در قالب يکسري جنگ‌هاي رواني است که اين سياست را در قبال جمهوري اسلامي‌ايران در پيش گرفته است.وي توضيح داد: در حال حاضر آمريکايي‌ها با رسوايي منطقه را ترک مي‌کنند خودشان هم اذعان دارند که در شکل دادن داعش نقش اصلي داشتند و در بيرون راندن داعش و شکست آن برخي کشورها همچون ايران و روسيه موفق عمل کردند. آمريکا در شرايطي که موضوع خروج از منطقه را مطرح مي‌کند و جايي در منطقه ندارد، برگزاري اجلاس در لهستان را بيان کرده که اين يک جنگ رواني است، چون آمريکا جايي در عمق استراتژيک ايران و منطقه ندارد و تنها براي جبران شکست‌هاي عملياتي‌اش اين موارد را بيان کرده است.رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه تاکيد کرد: در چنين شرايطي مي‌توان در قالب ديپلماسي عمومي‌پاسخ داد چون آمريکا بسياري از معاهدات بين‌المللي از جمله برجام را بر هم زد و اقدام غيرقانوني انجام داد که اين در حوزه بين‌المللي مشهود است. ايران بايد سياست‌هاي همسو با جامعه بين‌الملل را دنبال کرده و راهبردهاي متناسب با ثبات در منطقه را در پيش بگيرد.فلاحت‌پيشه تاکيد کرد: لهستان مي‌تواند به صحنه شکست آمريکايي‌ها تبديل شود.رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌در پايان گفت که لازم است ايران برخورد قاطع با لهستان داشته باشد و اين برخورد فراتر از گلايه ساده صورت گيرد.
گردهمايي مشکل ساز
از سوي ديگر معاون وزير خارجه پيشين آمريکا در امور امنيت بين المللي، سخنان ضد ايراني«مايک پمپئو» وزير خارجه آمريکا در قاهره را تکرار حرف‌هاي پيشين وي دانست و گفت: برگزاري گردهمايي در لهستان هرگونه توافق احتمالي با ايران را دشوارتر مي‌کند.به گزارش ايرنا، «فرانک ويزنر» در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اينکه اکنون بحث برگزاري يک گردهمايي بين المللي در لهستان را مطرح کرده‌اند گفت: راهبرد هماني است که قبلا بوده، تنها شاهد مانوري تاکتيکي براي افزايش فشار عليه ايران هستيم. عضو تيم آمريکا در مذاکرات هسته‌اي در پاسخ به اين که آيا گردهمايي لهستان براي سرپوش گذاشتن بر شکست طرح ناتوي عربي آمريکا نيست، اظهار کرد: ما با دو روند در اينجا روبرو هستيم. در سطح منطقه اي، از سال 1950 تاکنون، منطقه خاورميانه شاهد شکل گيري‌هاي ائتلاف‌هاي نظامي‌و غيرنظامي‌متعددي ميان دولت‌هاي منطقه و بيرون از منطقه بوده است.ويزنر تصريح کرد: هيچ يک از آنها واقعا دوام نياورده اند. مسايل مختلفي همچون تضاد منافع، دامنگير آنها شده است که نمونه آن دعواي قطر و عربستان و در نتيجه بحران در شوراي همکاري خليج فارس است.وي خاطرنشان کرد: بحران جاري در شوراي همکاري، طرح ناتوي عربي را به چالش کشيده است. من زمينه‌اي براي ظهور يک ائتلاف نظامي‌جدي (عليه تهران) در اين مرحله نمي‌بينم. همانطور که گفتم، تاريخ منطقه و همين طور واقعيت‌هاي منطقه‌اي نشان مي‌دهد که تحقق اين موضوع دشوار است.اين ديپلمات پيشين آمريکا افزود: برقراري گردهمايي در لهستان، در راستاي ادامه راهبرد سياسي عليه ايران است. اين موضوع تنها امکان هرگونه توافق را با ايران بر سر مسايل منطقه، دشوارتر مي‌کند.ويزنر در پاسخ به اين که چرا آمريکا گردهمايي ادعايي را در لهستان و نه در ساير کشورهاي مطرح اروپايي برگزار مي‌کند، گفت: دولت ترامپ مدتهاست که با بريتانيا، فرانسه و آلمان و همين طور ديگر امضا کنندگان برجام مساله دارد. مشکلات ما هنوز ادامه دارد و من فکر نمي‌کنم که آنها چندان علاقه‌اي به اين گردهمايي که پمپئو گفته است داشته باشند.