استخدام 19 هزار  پرستار در بخش دولتی







روز گذشته در مراسم بزرگداشت روز پرستار که با حضور سرپرست وزارت بهداشت، معاونان این وزارتخانه، مدیران و مسئولان سازمان نظام پرستاری و جمعی از پرستاران برگزیده کشور برگزار شد، سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استخدام 19 هزار پرستار در سال‌های 98 و 99 در بخش دولتی و همچنین فراهم کردن شرایط جذب تعدادی نیروی پرستار در بخش خصوصی خبر داد. به گزارش وبدا سعید نمکی با تأکید بر لزوم دگرگون شدن آموزش پرستاری و تغییر نگاه به حرفه پرستاری، درباره جذب 19هزار نیروی جدید پرستاری گفت: محکم روی این موضوع می‌ایستم و آن را تأمین اعتبار شده، فرض کنید. سعید نمکی اظهار داشت: طرح تحول سلامت که یکی از اصلی‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید است، با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین بسته‌های طرح تحول سلامت از جمله کاهش هزینه‌های کمرشکن از جیب بیمار، تأمین و تهیه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و حمایت از آنها و همچنین ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مناطق کمتر برخوردار، تقویت خواهد شد.
وی درخصوص معوقات پرستاران گفت: طی هفته آینده موضوع پرداخت معوقات پرستاران را بررسی و سعی می‌کنیم تا معوقات پرداخت شود. درباره پرداخت کارانه نیز دستور دادیم تا در اسرع وقت پرداخت شود. همچنین حقوق پرستاران نیز به عنوان قشر زحمتکش نظام سلامت بازنگری می‌شود و اگر عدم عدالت در پرداخت ببینم آن را اصلاح می‌کنیم. نمکی با اشاره به اینکه پرستاران می‌توانند بزرگ‌ترین رکن نظام سلامت باشند، افزود: باید نگاه‌مان را به پرستاری تغییر دهیم. البته به این معنی نیست که کارشناسان بهداشت را کنار بگذاریم و به جای آن پرستار قرار دهیم، باید بدانیم که همه ما یک تیم هستیم و باید گسست‌های میان پزشک، پرستار، پرستار و ماما و... را ترمیم کرده و حفره‌ها را پر کنیم. امروز زمان تفرق نیست، بلکه زمان وفاق ملی و تجمع است. معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت ۱۲۵ هزار و ۸۰۹ پرستار در کشور، بر لزوم تأمین منابع جذب ۱۹هزار پرستار جدید در جهت رفع مشکل کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی تأکید کرد. دکتر مریم حضرتی گفت: خوشبختانه بحث مراقبت پرستاری در منزل بخوبی توسعه یافته و در حال حاضر ۱۰۰۰ مرکز پرستاری در منزل فعال داریم. در عین حال بحث پوشش بیمه‌ای پرستاری در منزل نیز به صورت آزمایشی برای پنج بیماری شایع در حال اجراست و امیدواریم بعد از اعلام نتایج آن گسترش یافته و مردم بتوانند از آن استفاده کنند. وی با اشاره به مشکلات پرداخت مبتنی بر عملکرد در حوزه پرستاری گفت: یکی از مشکلات حوزه پرستاری پرداخت مبتنی بر عملکرد بود. در اولین گام برای حل این مشکل، اضافه کار را از کارانه تفکیک کردیم و بخشنامه آن ابلاغ شده است، اما برخی دانشگاه‌ها هنوز آن را اجرا نکرده‌اند.
او با اشاره به سامانه ملی ثبت پرستار که حدود یک ماه آغاز به کار کرده است، گفت: تا کنون ۱۱۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده‌اند. بر اساس آمار میزان پرستاران بیکارمان ۲.۵ درصد بوده است و ۴۰۰۰ پرستار نیز پشت طرح داریم. درباره پرستاران پشت طرح برنامه‌ای تدوین و ابلاغ شده که امیدواریم با اجرای آن این مشکل هم رفع شود.

تخفیف ۵۰ درصدی هتل‌ها به پرستاران

هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور تخفیف ۵۰ درصدی به پرستاران بازنشسته ارائه می‌دهند. جمشید تقی‌زاده مدیرعامل صندوق بازنشستگی  کشوری در مراسم روز پرستار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری خوبی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد. وی با اشاره به این‌که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته در کشور داریم، افزود: بخشی از این بازنشستگان مربوط به وزارت بهداشت هستند که ما به پرستاران بازنشسته و خانواده درجه اول آنها تخفیف ۵۰ درصدی اقامت هتل ها و تخفیف ۲۰ درصدی پذیرایی این مراکز اقامتی را هدیه می‌دهیم.