کهریزک مرکز  نگهداری و درمان معتادان




چند ماهی است بحث تبدیل بازداشتگاه کهریزک به مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر «سروش» داغ است که البته در این زمینه تفاوت دیدگاه‌هایی بین پلیس پایتخت و سازمان بهزیستی تهران برای راه‌اندازی این مرکز وجود داشته است، در همین راستا سازمان بهزیستی استفاده از این بازداشتگاه را منوط به رعایت دستورالعمل‌های خاصی عنوان کرده بود که روز گذشته داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران از برطرف شدن عمده ایرادات فیزیکی مرکز نگهداری از معتادان متجاهر «کهریزک» از سوی نیروی انتظامی خبر داد. در کنار چالش‌های موجود بین پلیس و سازمان بهزیستی برخی هم معتقدند انتقال معتادان متجاهر به کهریزک عاملی در جهت سرریز آسیب‌های اجتماعی تهران به سمت یک نقطه خاصی از تهران محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر برخی هم بر این باورند کهریزک تنها نقطه اصولی است که سازمان بهزیستی می‌تواند برای نگهداری از معتادان متجاهر انتخاب کند.


داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: از زمانی که قرار شد در مرکز کهریزک با نام جدید سروش ساماندهی معتادان متجاهر با همکاری نیروی انتظامی انجام شود، دوبار از این مرکز بازدید داشتیم که ایراداتی به فضای فیزیکی و زیرساخت‌هایی که لازمه انجام این کار برای ارائه خدمات مناسب و کافی به معتادان هست، وارد شد. خوشبختانه در بازدید مرحله سوم ایرادات برطرف شد، به هرحال این مرکز 600 نفر ظرفیت دارد بنابراین 600 تخت و ملزومات شخصی نیاز هست، بحث آب، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم بهداشتی، حمام، سقف این مرکز، در ورودی و... تماماً آماده شده و ایرادات وارده هم مرتفع شده است.
وی می‌افزاید: با وجود برطرف شدن این ایرادات منتظر هستیم نیروی انتظامی با هماهنگی واحد بهداری شان کادر مجربی که‌ کننده کار باشند را معرفی کنند، این مرکز به حضور 3 روانشناس، ۳ پزشک مسئول فنی، ۳ پرستار و حدود ۱۲ مددیار اعتیاد نیاز دارد، در واقع کادر تخصصی نیروی انسانی معرفی شوند ما بسرعت در کوتاه‌ترین زمان مجوزها را صادر می‌کنیم، پذیرش و سرویس دهی به 600 معتاد متجاهر کار سختی است بنابراین تکمیل نیروی انسانی مجرب لازم و اجتناب‌ناپذیر است. به مجرد اینکه کادر اجرایی معرفی شوند مجوزها را صادر می‌کنیم، ما هم اصرار داریم هرچه سریع‌تر این کار انجام شود چراکه با توجه به فصل سرما برخی از معتادان متجاهر سرپناه ندارند یا ممکن است شرایط سختی داشته باشند بنابراین علاقه مندیــــم این نابســــــــــامانی‌ها ساماندهی شوند، با معرفی کادر نیروی انسانی بسرعت برای افتتاح و راه‌اندازی این مرکز اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.  بیات‌نژاد درباره زمان آغاز به کار این مرکز اذعان می‌دارد: این مرکز دست ما نیست و ما فقط مجوزها را صادر می‌کنیم، نیروی انتظامی‌کننده کار هست و آنها هم انگیزه خوبی برای این کار دارند، زیرساخت‌ها را آماده کردند. با گفت‌و‌گویی که با فرمانده نیروی انتظامی استان داشتیم با معرفی کادر نیروی انسانی به فوریت کمیسیون تشکیل می‌شود و با صدور مجوزها پذیرش و ارائه خدمات را شروع خواهیم کرد.
مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه می‌دهد: مرکز کهریزک ظرفیت افزایش را ندارد و پذیرای همان 600 نفر است، اگر آمار معتادان متجاهر را در استان تهران بین 15 تا 20 هزار نفر در نظر بگیریم برای مابقی این بیماران ایجاد ظرفیت‌های جدید لازم است و این امر با کمک بخش خصوصی و نیروی انتظامی که در این امر پیشقدم شده‌اند محقق می‌شود. 
البته در حوزه سپاه و بسیج هم اقداماتی انجام داده‌اند که ما استقبال می‌کنیم. امیدوارم تمام این اقدامات به فعلیت تبدیل شود، حتی می‌توانیم ظرفیت‌های جدید دیگری در شهرستان‌ها ایجاد کنیم به‌عنوان نمونه در شهرستان قدس یک مرکز جدید با ظرفیت 300 نفر با کمک بخش خصوصی ایجاد شده که آنجا هم به محض آماده شدن کادر نیروی انسانی مجوزهای لازم صادر می‌شود.