تونل وحشت در معابر تهران

شهروند| خبر پولی‌شدن 5 تونل تهران در چند روز گذشته واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است؛ آنچنان که فضای مجازی محل اظهار نظر مردم شده و مخالفان این طرح مقابلش صف کشیده‌اند. بر این اساس معاونت حمل‌ونقل‌ و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارایه کرده است که در آن تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه، امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شوند. پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که درنهایت به تأیید رسیده و به‌زودی به شورای شهر ارسال می‌شود.
در انتظار تصویب لایحه‌ای قدیمی
پیش از این و در سال‌های گذشته هم طرح پولی‌شدن برخی تونل‌های تهران مطرح شده بود. در بند ۱۶ ماده هفتادویکم و هفتادوهفتم قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب ‌سال ۷۵ به منظور جلب مشارکت شهروندان در تأمین هزینه‌های نگهداری تونل‌های شهری و جبران عوارض زیست‌محیطی ناشی از استفاده از خودروهای شخصی به شهرداری تهران اجازه داده شد از ابتدای ‌سال ۹۴ و پس از ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای اخذ وجه به صورت الکترونیکی نسبت به اخذ تردد از تونل‌های نیایش، توحید، رسالت و پل طبقاتی صدر به مبلغ 3‌هزار تومان به ازای هر تردد اقدام کند اما این لایحه عملیاتی نشد.
ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر پیشین تهران دلیل پس‌گرفتن این لایحه از سوی شهرداری را پیش‌بینی مخالفت اعضا و عدم رأی به آن دانسته و گفته بود: «بر اساس ارزیابی‌هایی که کمیسیون عمران از میزان رأی‌آوری این طرح در صحن داشت به این نتیجه رسیدیم که این لایحه در صحن رأی نخواهد آورد. مخالفت اعضا به این دلیل است که چرا پروژه‌هایی که با پول مردم ساخته شده دوباره از آنها عوارض گرفته شود.»


یکی دیگر از علل مخالفت شورای شهر قبلی با پولی‌شدن تونل‌های پایتخت این بود که مسیر جایگزینی برای آن وجود ندارد؛ به ‌عنوان مثال تونل رسالت تنها راه پیوستن اتوبان حکیم به رسالت است. حالا بعد از سه ‌سال از رد این لایحه دلایل گذشته همچنان مطرح است؛ اما گویا قرار است با وجود این دلایل لایحه تصویب شده و عملیاتی شود.
رأی می‌آورد/ نمی‌آورد
محمود میرلوحی از اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند» رأی‎آوردن این لایحه را محتمل دانسته و می‌گوید که  «اگر بخواهیم دست از فروش باغ‌ها برداریم، اگر بخواهیم دیگر تراکم‌فروشی نداشته باشیم و راه شورای گذشته را در پیش نگیریم، نیازمند تعریف منابع درآمدی جایگزین هستیم و مجبوریم روش‌های جدید ایجاد منابع پایدار را شناسایی کنیم که یکی از این روش‌ها دریافت عوارض است. علاوه بر آن این روش اصلا جدید نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما باید به کشورهای دیگر و روش‌هایی که آنها از آن استفاده کردند، توجه کنیم.» او در پاسخ به انتقادات مردم نسبت به این طرح می‌افزاید که «در حال حاضر می‌خواهیم 2000 واگن قطار شهری داشته باشیم که قرارداد 1000 واگن جدید برای مترو را بسته‌ایم؛ این قرارداد نیازمند منابع مالی است. ما در شورای شهر فعلی روش استقراض را کنار گذاشتیم. از سوی دیگر این کار باعث می‌شود هم منابع پولی جدید ایجاد شود و هم استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیشتر شود.»