دست در جیب مردم برای جبران کسری بودجه؟

شهرداری: طرحی که برخلاف مصالح شهر تهران باشد اجرا نمی‌شود


آفتاب یزد- گروه اجتماعی: تهران، کلانشهری که هوای آلوده اش نفس کشیدن را دشوار می‌کند، ترافیک هر روزه اش عمر ساکنان این شهر را تلف می‌کند، به گفته کارشناسان در زمان زلزله چیزی از آن باقی نخواهد ماند و به گفته مسئولان بیش از 25 درصد آن بافت فرسوده است؛ قرار است به شهری تبدیل شود که حتی برای تردد در آن هم نیاز به پرداخت مالیات است! باورش سخت است اما طبق لایحه دریافت عوارض برای تردد از تونل‌های شهری و بزرگراه صدر که قرار است این هفته به شورای شهر تهران برود و اگر این لایحه به تصویب برسد تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه، امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض خواهند شد و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود! با این اوصاف این طور که معلوم است شهر تهران قرار است به یکی از گرانترین شهرهای کشور تبدیل شود و علاوه بر آن باز هم مردم قرار است مدیریت‌ها‌ی اشتباه را جبران کنند و بدهی‌ها‌ی سال‌ها‌ی گذشته شهرداری را از جیب بپردازند!



> لایحه‌ای که هیچ‌کس زیر بار آن نمی‌رود!
معاونت حمل و نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده که براساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شوند. گفته می‌شود پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می‌شود.
پس از انتشار این لایحه توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک و بررسی آن در اداره تدوین قوانین شهرداری تهران، مرکز ارتباطات و امور بین المللی شهرداری تهران اعلام کرد شهرداری برخلاف مصلحت عمومی حرکت نمی‌کند.
براساس توضیحات روابط عمومی شهرداری، طرح اخذ بهای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک پیشنهاد شده و صرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای شهر نیز مستلزم تایید شهردار تهران است که هنوز این لایحه به استحضار و تایید حناچی نرسیده و در مرحله پیشنهاد است و هر گونه طرحی که در مدیریت شهری به اجرا درمی آید در راستای منفعت عمومی جامعه خواهد بود و هیچ طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد اجرا نمی‌شود و مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هر گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان باشد اجتناب می‌کند!
این روزها برای مطلع شدن از نظریات و بیانات اعضای شورای شهر تهران باید مستقیم به صفحه توئیتر آن‌ها‌ مراجعه کرد، چون متاسفانه پاسخگوی خبرنگاران نیستند، روز گذشته نیز حجت نظری در توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: «اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌ها‌ی شهری صرفا ایده‌ای است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهری اعلام کرده و هنوز لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده است، مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و با شناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود.»
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در توییتی با بیان اینکه مرجع تصویب عوارض شهری و بهای خدمات شورای شهر است، نوشت: «این لایحه هنوز به شورا ارسال نشده و هنوز شورا در رد و قبول آن نظری نداده است و پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی تصمیم گیری می‌کند.»

> یک تیر و چند نشان با یک لایحه!
پیش از این نیز چنین لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران ارائه شده بود که با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان و افزایش ناگهانی قیمت‌ها‌ شهرداری ترجیح داد این لایحه را پیگیری نکرده و آن را از شورا پس گرفت. آن زمان دلیل ارائه این لایحه عدالت در شهر عنوان شده بود! در حالی که هیچ کدام از این تونل‌ها‌ و اتوبان صدر وسیله حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده در حالی که در ابتدای ساخت پل طبقاتی صدر قرار بود یک خط BRT از آن عبور کند! علاوه بر همه اینها موضوعی که مدیران شهری برای چنین لایحه‌ای قطعا مدنظر قرار نداده‌اند این است که در حال حاضر قشر عظیمی از اقشار متوسط جامعه این روزها یا مسافر کشی می‌کنند و یا در تاکسی‌ها‌ی اینترنتی مثل اسنپ مشغول به کار هستند و با تائید چنین طرحی قطعا دست مدیران و مسئولان در ابتدای امر در جیب قشر متوسط جامعه فرو می‌رود و با این روند نه تنها عدالتی در شهر به وجود نمی‌آید بلکه اقشار متوسط نیز به اقشار فقیر اضافه می‌شود! یک راننده اسنپ شاید در طول روزچندین بار اتوبان‌ها‌ را بالا و پایین کند و اگر برای هر بار رفت و آمد قرار باشد چنین مبلغی بپردازد قطعا به ضررش تمام خواهد شد از طرف دیگر اگر راهش را هم دور کند و از اتوبان دیگری عبور کند که در برخی از مسیر‌ها‌ امکان پذیر نیست، باز هم مصرف بنزین برای او افزایش می‌یابد و به ضررش تمام خواهد شد! با این اوصاف به نظر می‌رسد مدیران سعی دارند که شهر تهران را به یکی از گران ترین شهر‌ها‌ی کشور تبدیل کنند! قیمت خانه که روز به روز در این شهر در حال افزایش است و این روزها هم زمزمه‌ها‌ی پرداخت مالیات برای عبور و مرور در تونل‌ها‌ و برخی اتوبان‌ها‌ به گوش می‌رسد ! به نظر می‌رسد برخی مدیران شهری در پی آن هستند که با این کار یک تیر را به چند نشان بزنند! افراد کم درآمد مهاجرت کنند و از تهران بروند، با کم شدن جمعیت ترافیک شهری نیز کاهش یابد و در آخر کمبود‌ها‌ی بودجه‌ای خودشان را از طریق این کار
جبران کنند!

> میلیاردها تومان بدهی که مردم باید بپردازند!
بعد از روی کار آمدن شورای شهر پنجم بود که گفته می‌شد شهرداری دارای بدهی‌ها‌ی میلیاردی است، پیش از آن هم بارها در رابطه با املاک نجومی و استخدام‌ها‌ی نجومی صحبت شده بود و خیلی از اعضای شورای شهر پنجم بعد از روی کار آمدن، شهر تهران را شهر سوخته دانستند که درآمدهای آن به جیب افراد مختلفی واریز شده است! چندی پیش سمیع‌الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران مجموع بدهی‌های شهرداری را ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفته بود«: بخش وسیعی از این بدهی‌ها (حدود ۱۷هزار میلیارد تومان) مربوط به بانک‌هاست که در این بخش، بیشترین بدهی را به
بانک شهر داریم.»
با این وجود این طور که به نظر می‌رسد شهرداری سعی دارد بدهی‌ها‌ی خود را از جیب مردم بپردازد! اما این طرح تاکنون مخالفان زیادی را به همراه داشته است. محمدعلی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفته است: «به جای پیگیری درآمدهای قابل وصول مانند مجتمع‌ها‌ی ایستگاهی مترو، فاینانس‌ها‌ی مترو و پارک حاشیه‌ای و بدون مشورت با کمیسیون صرفا با مطرح کردن موضوع پولی کردن تردد در تونل‌ها‌ به دنبال انحراف اذهان از کاستی‌ها‌ و نواقص عملکردی و ایجاد مشکلاتی نظیر طرح ترافیک هستند. هزار میلیارد درآمد مجتمع‌ها‌ی ایستگاهی مترو، دو فاینانس ۳۴۰میلیون یورویی مترو و حداقل ۳۰۰میلیارد پارک حاشیه‌ای اولویت‌هایی هستند که معاونت حمل و نقل می‌تواند برای کسب درآمد به دنبال تحقق آن باشد.»
شاید بهتر باشد برخی مدیران شهری به جای تلاش برای تصویب چنین لایحه‌هایی به فکر دیگری برای جبران کسری بودجه و جبران بدهی گذشتگان باشند.