حمله گازانبری پمپئو علیه برجام

وزیر خارجه آمریکا در سفر منطقه‌ای به قاهره رفته است؛ گفته می‌شد هدف از این سفر پرداختن به تحولات منطقه از جمله بحران ‌قطر، مساله فلسطین و مقابله با نفوذ ایران است، تحلیلگران بر این باورند که کشورهای عربی نگران خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و قدرت گرفت ایران در این کشور هستند و هدف مایک پمپئو از سفر به منطقه دلگرمی دادن به هم پیمانان منطقه‌ای آمریکا است. وزیر خارجه آمریکا قرار است در ادامه سفر خود به عربستان، امارات، بحرین و قطر نیز برود.
وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه این سفر در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز از برگزاری نشستی بین‌المللی توسط این کشور در ماه آینده خبر داد که محور آن ایران و مسائل خاورمیانه خواهد بود.
به گزارش ایسنا، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا که در یک سفره منطقه‌ای به مصر رفته، پس از دیدار با برخی مسولان این کشور در یک نشست مشترک خبری با «سامح شکری»، همتای مصری خود گفت که با طرف مصری در رابطه با تحولات سیاسی در لیبی، حقوق بشر و مساله مقابله با ایران بحث و گفت‌وگو کرده است.
وی در این نشست مشترک در رابطه با تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: این مساله اجرایی خواهد شد و هیچ تناقضاتی در رابطه با این امر وجود ندارد.


«مایک پمپئو» در این سفر پس از دیدار با «عبدالفتاح سیسی»، رییس جمهور مصر و دیگر مسولان این کشور در دانشگاه آمریکایی قاهره نیز حضور یافت که مصادف با صدمین سالگرد تاسیس این دانشگاه است و بیشترین موضع‌گیری‌ها و سخنان ضد ایرانی خود را که می‌توان آن را یکی از محورهای کلیدی این سفر به شمار آورد، در همین دانشگاه بر زبان آورد. وی در دانشگاه آمریکایی قاهره بیشتر به مساله ایران و ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی پرداخت؛ مساله‌ای که نشان می‌دهد دلگرمی دادن به هم پیمانان عرب آمریکا برای رویارویی با ایران یکی از اهداف محوری سفر پمپئو به منطقه است.
بنا بر گزارش پایگاه خبری مصراوی، وی در سخنرانی در این دانشگاه مدعی شد: ملت ایران پیش از این علیه نظام حاکم انقلاب کردند و نظام ایران و وابستگان به آن شهروندان ایرانی را به قتل رساندند و یا زندانی کردند. ایران پس از آن مدعی شد که آمریکا دلیل این ناآرامی‌ها است درحالی که دلیل این اعتراضات استبداد آنان بود، ایران پس از اینکه قدرتمندتر شد نفوذ خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان را گسترش داد.
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: امروز شاهد این هستیم که حزب الله لبنان که وابستگی کامل به ایران دارد زرادخانه بزرگی ایجاد کرده است و 130 هزار موشک را در خود دارد، حزب الله لبنان در نقض آشکار قوانین بین المللی این سلاح‌ها را در روستاهای لبنان ذخیره کرده است و این سلاح برای بکارگیری علیه هم پیمان ما اسرائیل است. ما به منظور ایجاد صلح و با هر بهایی با دشمن مشترک خود یعنی ایران آن توافق(برجام) را امضا کردیم.
پمپئو در ادامه مواضع ایران هراسانه خود مدعی شد: دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و وعده‌های دروغین آنها خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را از سرگرفت. ما از نقش مصر، کویت و اردن در حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشکر می‌کنیم.
پمپئو در سخنانش در دانشگاه آمریکایی قاهره همچنین از مواضع ضد ایرانی عربستان، امارات و بحرین نیز تمجید کرد.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه به مساله یمن پرداخت و مدعی شد: در یمن نیز به شرکایمان برای مقابله با نفوذ ایران که برای تجارت بین المللی و امنیت منطقه‌ای فاجعه به بار می‌آورد، کمک کردیم.
او در ادامه به مسائل لبنان نیز پرداخت و گفت که حزب الله لبنان حضور قدرتمندی در منطقه دارد که آمریکا این مساله را نمی‌پذیرد.
وی افزود: ما از هر اقدامی برای مقابله با تلاش‌های ایران به منظور تبدیل سوریه به لبنانی دیگر حمایت می‌کنیم. 
وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: 11 فوریه آتی چهلمین سالگرد تاسیس نظام ایران است و تا زمانی که ایران مسیر کنونی خود را ادامه دهد، منطقه از امنیت و ثبات برخوردار نخواهد شد. تحریم های آمریکا علیه ایران قوی‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ است و به آنها افزوده خواهد شد تا اینکه ایران به یک کشور عادی تبدیل شود.
پمپئو در ادامه ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران به مساله سوریه پرداخت و گفت: آمریکا برای خارج کردن آخرین نظامی ایرانی از خاک سوریه با هم پیمانان خود همکاری خواهد کرد و تا زمانی که نیروهای ایرانی از خاک سوریه خارج نشده‌اند ما از هیچ منطقه‌ای که تحت سیطره «بشار اسد» است حمایت نخواهیم کرد.
وی در پایان به مساله فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز پرداخت و گفت: اسرائیل این حق را دارد که از خود در مقابله با نظام ایران دفاع کند و آمریکا نیز از این اقدام حمایت می‌کند.
واکنش ایران به اظهارات پمپئو
«محمدجواد ظریف» در صفحه توئیتر خود به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره پاسخ گفت. وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت:« هرجا و هرگاه که آمریکا دخالت می‌کند، هرج و مرج، سرکوبگری و نفرت ایجاد می‌شود. آن روز که ایران بخواهد برای تبدیل‌شدن به یک کشور نرمال به تقلید از دولت‌های دست‌نشانده آمریکا و مدل‌های حقوق بشری مایک پامپئو رو بیاورد روزی خواهد بود که جهنم یخ ببندد؛ (کنایه از هیچ‌وقت.) بهتر است آمریکا با از دست‌دادن ایران کنار بیاید.»
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با رد سخنان و اتهامات بی‌بنیان وزیرامور خارجه آمریکا در قاهره خاطرنشان کرد: رژیم آمریکا دچار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است.
«بهرام قاسمی» گفت: آمریکا و به خصوص رژیم افراطی کنونی آن به خاطر خصومت دیرینه با ملت ایران و مخالفت با همه اقدامات دولت قبل از خود و در اثر سوء استفاده از سوی محافل بدنام و ناکام و فریب خوردن توسط جریان‌ها و لابی‌های خاص، راهی در پیش گرفته است که هیچ نفعی در این رفتار برای آمریکا متصور نیست.
وی افزود: این رژیم از یک توافق جامع و مشروع که محصول مذاکره بود خارج شده و اکنون از اینکه نمی‌تواند جایگزینی برای آن پیدا کند دچار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است. قاسمی تصریح کرد: این یک تناقض بزرگ است که آمریکا از یک سو خصومت با ملت ایران را به اوج خود رسانده و از سوی دیگر ریاکارانه خود را طرفدار گفت‌وگو نشان می‌دهد. آقای پمپئو یکبار دیگر به صراحت اعلام کرد که رژیم آمریکا دشمن ایران است و این دشمنی جز دشمنی با مردم ایران نیست. او باید بداند و به درستی فهم کند که ما در مقابل دشمنان ایران و ایرانی با تمام توان از منافع ملی و راهبردی خود دفاع خواهیم کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه تاکید کرد: ایران همواره نشان داده است که خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان خود است؛ اما رفتار آمریکا نشان می‌دهد که به دنبال تفرقه‌افکنی و ایجاد یک هرج و مرج جدید در این منطقه است که لزوم حفظ هوشیاری تمامی ملت‌های منطقه در مقابل نیرنگ و سیاست‌های تفرقه‌انگیز مقامات آمریکایی را دو چندان می‌کند.
دعوت پمپئو از رهبران جهان
پس از اظهارات ضد ایرانی پمپئو در دانشگاه قاهره، وزیر امور خارجه آمریکا از برگزاری نشستی بین‌المللی توسط این کشور در ماه آینده خبر داد که محور آن مسائل خاورمیانه خواهد بود. به گزارش فاکس‌نیوز، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با این شبکه تلوزیونی گفت: «آمریکا در ماه آینده، یک نشست در سطح رهبران جهان برگزار خواهد کرد که برای گسترش ثبات و آزادی در خاورمیانه است. این نشست بر روی تاثیرات منطقه‌ای ایران متمرکز خواهد بود.»
پمپئو با اعلان اینکه این کنفرانس در ۱۳ و ۱۴ ماه فوریه در لهستان برگزار خواهد شد، گفت: ما رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان را گرد هم خواهیم آورد.
وی در این باره افزود: این کشورها با هدف تمرکز بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در این منطقه گرد هم خواهند آمد و اطمینان حاصل کردن از اینکه ایران تاثیر کارشکنانه‌ای ندارد، یک رکن مهم این نشست می‌باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا درباره کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفت: کشورهایی از آسیا، آفریقا، نیم‌کره غربی، اروپا و خاورمیانه در این کنفرانس حضور بهم خواهند رساند.
این اعلان، تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ برای تحقق «کمپین فشار حداکثری» علیه ایران است که خروج از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها نیز بخشی از آن است.
پمپئو با اشاره به این‌که حکومت اسد بخشی از مذاکرات این نشست خواهد بود، گفت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم زمانی که این مذاکره سیاسی شروع شود، همه گزینه‌ها روشن و قابل بحث باشند.
وی همچنین روسیه و ایران را «مجریان شرور خاورمیانه» خواند و گفت: امیدواریم آن‌ها (ایران و روسیه) را همراه با حکومت (سوریه) و تمامی افراد ذی‌نفع در آنجا (سوریه) بر سر میز مذاکره بیاوریم تا درباره شکل ساختاری که سوریه پس از یک جنگ داخلی باید داشته باشد، گفت‌وگو کنند.
پمپئو در نهایت علیرغم سیاست‌های مداخله جویانه کشورش در خاورمیانه، گفت که این مردم سوریه هستند که تصمیم خواهند گرفت چه کسی آن کشور را رهبری کند.