وزیر دفاع اسبق آمریکا: ترامپ چیزی از سیاست خارجی نمی‌فهمد

«چاک هگل» وزیر دفاع اسبق آمریکا در انتقاد به سیاست‌های خارجی ترامپ، از آینده روابط این کشور با متحدانش ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر دفاع اسبق آمریکا (در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما») به «یکدندگی ترامپ و دانش ناچیز او» در حوزه سیاست خارجی انتقاد کرد. او گفت، تصمیم‌های ترامپ «مبهوت‌کننده و آشوب‌انگیز» است.
«چاک هگل» وزیر دفاع اسبق آمریکا روز چهارشنبه سیاست‌های «دونالد ترامپ» را به باد انتقاد گرفت و مصاحبه با شبکه «سی. ان. ان» با اشاره به رفتار ترامپ در قبال متحدان تاریخی این کشور گفت: «وضعیت رهبری جهانی آمریکا حقیقتا در ناکجاآباد است».
هگل، سناتور پیشین ایالت نبراسکا که بعدتر وزیر دفاع دولت «اوباما» شد گفت، گمان می‌کند ترامپ «واقعا چیزی از سیاست خارجی نمی‌فهمد».


او در این مصاحبه گفت: «فکر می‌کنم اثبات آن، تمام آن چیزی است که به اصطلاح سیاست سوریه وی است» وی ادامه داد: «در بهترین حالت گیج‌کننده است، بدون شک آشوب‌ناک است. به خصوص در بخش آشوب‌ناک جهان خطرناک است. هنگامی که از ابتدا تصمیمی مانند آنچه او گرفت بگیرید... عواقب چنین تصمیمی مبهوت‌کننده است، همانطور که او طی دو هفته اخیر دریافت».
او همچنین به دشمنی رئیس‌جمهور با «ناتو» و تمایل او به سرسخت بودن در تجارت اشاره کرد. هگل گفت:‌«این یک‌جانبه‌گرایی در جهانی چند وجهی است که بسیار بسیار خطرناک است».
از زمان استعفای «جیمز متیس» از وزارت دفاع که در نامه استعفایش در ماه گذشته نوشت آمریکا «نمی‌تواند» بدون «حفظ متحدان قدرتمند و ادای احترام به این متحدان، از منافع ما محافظت کند»، رابطه ترامپ و متحدان آمریکا بیش از پیش زیر ذره‌بین رفت.
متیس در این نامه نوشت: «دیدگاه من به رفتار با متحدان با احترام است اما باز بودن چشم‌ها در برابر بدخواهان و رقبای استراتژیک قویا حفظ می‌شود... به دلیل اینکه حق دارید وزیر دفاعی داشته باشید که دیدگاهش با دیدگاه شما بر سر این موضوع و آن موضوع مطابق‌تر باشد، معتقدم این حق را دارم که کناره‌گیری کنم».
استعفای متیس پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه توسط ترامپ انجام گرفت. ترامپ در ابتدا این‌طور اظهار کرد که خروج از سوریه فوری خواهد بود اما «جان بولتون» مشاور امنیت ملی، روز یکشنبه گفت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تا زمان شکست کامل داعش در عراق و سوریه انجام نخواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
افتتاح فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس رئیس جمهور در آیین دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: نام هاشمی رفسنجانی با عزت ایران گره خورده است خاستگاه این سلاطین کجاست؟ رئیس دفتر رئیس جمهور: خبر استعفای ظریف و خروج از برجام دو دروغ مغرضانه هستند اخبار کوتاه پسر ترامپ پناهجویان را به حیوانات خطرناک تشبیه کرد وزیر دفاع اسبق آمریکا: ترامپ چیزی از سیاست خارجی نمی‌فهمد معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت: ذوب آهن اصفهان با اقدامات خود در صنعت کشور می‌درخشد رئیس دفتر رئیس جمهور: خبر استعفای ظریف و خروج از برجام دو دروغ مغرضانه هستند واکنش شهرداری تهران به خبر پیشنهاد پولی شدن تونل‌ها پاسخ ظریف به ادعاهای پمپئو در مصر هرگاه آمریکا در مساله‌ای دخالت کند، آشوب، سرکوبگری و نارضایتی به بار می‌آورد دکتر فرجی دانا: ایران پنجمین کشور تولیدکننده مهندس در جهان است موگرینی: اروپا و جامعه جهانی برای حفظ برجام همکاری می‌کنند