افتتاح فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

بخش اقتصادی: فازسوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بندرعباس افتتاح شد.
به گزارش خبرنگارما، فازسوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، باحضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بندرعباس افتتاح شد.
علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بهره‌برداری فاز سوم پالایشگاه، گفت: با اجرا و بهره‌برداری از فاز چهارم،‌ 120 هزار بشکه به تولیدات این پالایشگاه اضافه می‌شود.
وی افزود: میانگین تولید روزانه بنزین در سال 96 به میزان حدود 67.8 میلیون و در سال 97 و قبل از افتتاح فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به 87.95 میلیون لیتر در روز رسید؛ اما ظرفیت تولید تا 97 میلیون لیتر را نیز داشته‌ایم.اگر پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را هم نداشتیم باید روزانه 24میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم.


صادق آبادی اظهار داشت: از مهرماه واردات بنزین نداشته‌آیم و درحال حاضر ظرفیت تولید بیش از 105 میلیون لیتر بنزین روزانه را داریم، اما باید به اصلاح الگوی مصرف توجه شود تا نیازی به واردات نداشته باشیم که اگر با روند فعلی پیش برود، تا سال 1412 با کمبود 190 میلیون لیتر بنزین در روز روبرو خواهیم شد.
معاون وزیر نفت در ادامه گفت: تمرکز و اولویت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال آینده، استفاده از ظرفیت مازاد فرآورده‌های نفتی تولیدی در بخش صادرات و عرضه در بورس انرژی خواهد بود.
معاون وزیر در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها تاکید کرد: افزایش سهم گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سبد سوخت کشور با تولید خودروهای با ظرفیت مصرف بالای گاز طبیعی ممکن خواهد شد.
صادق‌آبادی با اشاره به اینکه در کجای دنیا با 20 میلیون خودرو، روزانه 87 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، گفت: با مدیریت صحیح مصرف سوخت در کشور می‌توانیم از این ظرفیت مازاد در جهت افزایش صادرات استفاده کنیم.
وی افزود: فرصت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش کشور وجود دارد که بخشی از منابع آن می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی یا از طریق فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: دو مقوله ذخیره‌سازی و صادرات بنزین هر دو مدنظر ماست که درحال نهایی‌سازی قیمت فرآورده‌های نفتی و تطبیق آن با قیمت جهانی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه بیش از 10 شرکت داخلی برای صنعت پالایش کاتالیست تولید می‌کنند، گفت: صنعت پالایش بهترین محل برای جذب سرمایه‌های کوچک و مردمی است.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، استفاده از کارت سوخت را زمانی قابل توجیه دانست که بنزین سهمیه‌بندی و دونرخی شود که تاکنون اعلام نشده است.
همچنین مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز افزود: با افتتاح فازسوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه 12 تا 15 میلیون لیتر افزایش می‌یابد.
محمدعلی دادور اظهار داشت: درحال حاضر 31 میلیون لیتر بنزین در دو فاز تولید می‌شود که با بهره‌برداری از فاز سوم، میزان تولید بنزین به 45میلیون لیتر در روز می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: میزان هزینه اجرای فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس 60 میلیون دلار است.
به گفته دادور، خاکبرداری در زمینی به وسعت 700 هکتار در مدت 4 ماه برای اجرای فاز سوم این پروژه انجام شد‌ه است.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌ فارس، میزان بنزن مجاز بنزین را 35درصد اعلام و اضافه کرد: این رقم در بنزین پالایشگاه نفت ستاره 29 تا 30 درصد است.
وی تصریح کرد: میزان گوگرد مجاز بنزین 10 پی پی‌ام است، اما گوگرد در بنزین تولیدی پالایشگاه نفت ستاره نیم پی‌پی‌ام است.
سایر اخبار این روزنامه
افتتاح فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس رئیس جمهور در آیین دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: نام هاشمی رفسنجانی با عزت ایران گره خورده است خاستگاه این سلاطین کجاست؟ رئیس دفتر رئیس جمهور: خبر استعفای ظریف و خروج از برجام دو دروغ مغرضانه هستند اخبار کوتاه پسر ترامپ پناهجویان را به حیوانات خطرناک تشبیه کرد وزیر دفاع اسبق آمریکا: ترامپ چیزی از سیاست خارجی نمی‌فهمد معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت: ذوب آهن اصفهان با اقدامات خود در صنعت کشور می‌درخشد رئیس دفتر رئیس جمهور: خبر استعفای ظریف و خروج از برجام دو دروغ مغرضانه هستند واکنش شهرداری تهران به خبر پیشنهاد پولی شدن تونل‌ها پاسخ ظریف به ادعاهای پمپئو در مصر هرگاه آمریکا در مساله‌ای دخالت کند، آشوب، سرکوبگری و نارضایتی به بار می‌آورد دکتر فرجی دانا: ایران پنجمین کشور تولیدکننده مهندس در جهان است موگرینی: اروپا و جامعه جهانی برای حفظ برجام همکاری می‌کنند