شليك شايعه‌ها

آرمان: طی دو - سه روز گذشته خبری مبنی بر استعفای ظریف از وزارت خارجه و همچنین خروج ایران از برجام در فضای مجازی دست به دست شد که با خود واکنش‌های بسیاری را همراه داشت. پس از استعفای وزیر بهداشت و درمان دولت روحانی و کنار گذاشتن دو وزیر از سوی مجلسیان و همچنین فشارهایی که برخی بر معاون اول ریاست جمهوری در راستای استعفا وارد می‌کردند دور از ذهن نبود که جریان مخالف دولت دست به ساخت دروغ دیگری بزند و مدعی استعفای ظریف و خروج ایران از برجام شود. این گونه اظهارات تنها از سوی افرادی می‌تواند باشد که برای این خاک هیچ ارزشی قائل نبوده و تنها به دنبال مواضع و منافع شخصی خود هستند و به هیچ عنوان به دنبال منافع ملی نیستند و تنها دم از حقوق ملت می‌زنند. پس از آنکه آقای اسحاق جهانگیری مطرح کردند که در دولت خواهند ماند، مخالفان دولت دست به ساخت پروژه جدیدی برای تخریب دولت زدند و آن مطرح کردن شایعه استعفای ظریف بود. طی چند ماه اخیر بسیار هجمه‌ها روی وزیر خارجه دولت افزایش یافت تا آنجا نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح او بودند، اما به جهت آنکه هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای استیضاح این وزیر محبوب دولت نداشتند نتوانستند به هدفشان برسند. بنابراین این بار از طریق خبری مبنی بر استعفای ظریف و خروج برجام از ایران روی آوردند تا بتوانند به هدفشان نزدیک‌تر شوند، اما باید این قشر بدانند که مردم کشور هوشیار هستند و دیگر گوش به چنین خبرهای کذب و به دور از عقلی را نخواهند داد. شاید بتوان گفت محمدجواد ظریف یکی از بهترین وزیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم هست که حتی مورد تایید مقام معظم رهبری است، بنابراین آقایان دلواپس بهتر است بیش از آنکه به دنبال منافع جناحی و گروهی خود باشند به فکر منافع کشور باشند و به دولت و کابینه‌اش بیشتر کمک کنند تا آنکه دائما چوب لای چرخ آنان بگذارند. کشور در شرایطی نیست که بتواند متحمل بحث‌های گروهی شود، کشور نیاز به آرامش دارد و این آرامش چه بهتر که از سوی افراد سیاسیون، احزاب و قشرهای مختلف آغاز شود تا دولت به کمک مردم بتواند از شرایط کنونی عبور کند. این خبر در حالی در فضای مجازی منتشر شد که حمید رسایی نماینده سابق و اصولگرای مجلس در توئیتی، استعفای جواد ظریف را تنها شوک مثبت در سیاست خارجی دانست. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «تنها شوک تاثیرگذار، پذیرش استعفای ظریف است. اروپا و آمریکا روی ماندن ظریف حساب باز کرده‌اند. ظریف عنصری فشارپذیر است و قاعده عقلی می‌گوید: پذیرش فشار، فشار بیشتری به دنبال دارد. ملت ایران، با بودن این تیم، باید منتظر تحریم‌های بیشتر باشد. این قاعده درباره روحانی هم صادق است.» لازم به ذکر است این خبر در حالی منتشر شد که محمدجواد ظریف در راس یک هیات بلند پایه سیاسی-اقتصادی در دهلی‌نو سپری می‌کرد. لازم به ذکر است که این اخبار نادرست درحالی در ساعات گذشته منتشر شده که ظریف قصد دارد هفته جاری به همراه هیأتی اقتصادی به عراق سفر کند.
شایعه؛ ضد منافع ملی
محمود واعظی در توئیتی نوشت که خبر استعفای محمدجواد ظریف و خروج ایران از توافق برجام که به طور همزمان منتشر شده‌اند، هر دو دروغ و مشتمل بر اهدافی مغرضانه و ضد منافع ملی هستند. رئیس دفتر ریاست جمهور در این توئیت خود افزود: لازم است رسانه‌ها نسبت به نشر اخبار مشکوک این چنینی هوشیار و محتاط بوده و خدای نکرده تریبون و بلندگوی دشمنان داخلی و خارجی ملت نشوند.
جریان مشکوک


پیش از این دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در راستای این شایعه واکنش نشان داد. علیرضا معزی در حساب توئیتر خود نوشت: جریانی مشکوک در یک طراحی پیچیده دو روز است بر شایعه خروج ایران از برجام و استعفای محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه آن هم در خلال سفر پر ثمر او به هند می‌دمد. همراهی با این نوع اخبار دقیقا بازی در زمین ترامپ است که هدف اولش از تحریم‌ها نه فقط معاش و اقتصاد کشور بلکه به چالش کشیدن امید به آینده و آرامش مردم است.
شبه‌رسانه‌های متخلف!
از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی ضمن تکذیب برخی اخبار توسط تعدادی از کانال‌های خبری، به منتشرکنندگان این شایعات هشدار داد. کیوان خسروی گفت: اخبار و مواضع شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن صرفا از سوی سخنگوی این نهاد اعلام می‌شود و هرگونه اطلاع‌رسانی خارج از مسیر ذکر شده ضمن آنکه مورد تایید نیست، اقدامی خلاف قانون محسوب می‌شود. او افزود: شناسایی و برخورد قانونی با شبه‌رسانه‌های متخلف که مبادرت به اقداماتی از این دست می‌کنند توسط مراجع ذی‌ربط در دست انجام است.