بازی ایران هراسی در دستور کار

پس از دوره گردی هفته گذشته جان بولتون و مایک پمپئو در خاورمیانه برای هماهنگی بیشتر با شرکا و متحدان درباره خروج از سوریه و مساله ایران، دست آخر اعلام شد که واشنگتن در تدارک یک کنفرانس ایران هراسی محور در ایالات متحده است.
آمریکا گویا برنامه های عملیات روانی متعددی را علیه کشورمان تدوین و برنامه ریزی کرده تا بتواند پس از خروج از پیمان هسته ای برجام، ایران را در موضع «واکنش» قرار دهد.
اتاق فکر آمریکایی ها رفته رفته یکدست شده و با خروج ضربه گیرهایی چون رکس تیلرسون و جیمز متیس، درواقع وارد فاز جدیدی شده است.
ماموریت مشاور امنیت ملی ترامپ و وزیر خارجه اش در خاورمیانه که به صورتی همزمان انجام شد، پایان یافت و احتمالا آن ها در ادامه با کارت های دیگری به بازی خواهند پرداخت.


وزیر خارجه آمریکا در مصر اعلام کرد که دولت متبوعش در تدارک یک کنفرانس ضد ایرانی است تا برنامه مدنظر خود را پیش ببرد.
آمریکا قصد دارد ماه آینده میلادی یعنی در فوریه، کنفرانسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با تمرکز بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران برگزار کند.به نظر می رسد باید هوشیارانه تحرکات واشنگتن را زیر نظر داشته باشیم؛ در روزهایی که رکورد تعطیلی دولت فدرال آمریکا توسط ترامپ شکسته شده، دستگاه دیپلماسی تحت رهبری او فعالانه، سیاست های ضد ایرانی خود را پیش می برد و این نشان می دهد که آن‌ها چراغ خاموش حرکت نمی کنند و برنامه دارند.
کنفرانس ضد ایرانی فوریه، احتمالا یک دورهمی سیاسی امنیتی خواهد بود که در جبران انسداد سیاست های واشنگتن در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تدارک دیده شده است. آن‌ها قصد دارند که با یک رویکرد روانی- تهاجمی کشورهای بیشتری را با خود علیه سرزمین ما همراه کنند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید آمریکا قصد دارد ماه آینده میلادی کنفرانسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با تمرکز بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران برگزار کند.
مایک پمپئو درگفت‌وگو با تلویزیون فاکس نیوز گفت: «کشورها گرد هم می‌آیند تا به صلح، ثبات، آزادی و امنیت منطقه خاورمیانه بپردازند و این شامل آن می‌شود که اطمینان حاصل کنیم ایران یک نیروی بی‌ثبات‌کننده نخواهد بود».
پمپئو به شبکه فاکس گفت که کنفرانس مورد نظر آمریکا روزهای ١٣ و ۱۴ فوریه ( ۲۴ و ۲۵ بهمن) در لهستان برگزار خواهد شد و کشورهایی از آسیا، آفریقا، اروپا و خاورمیانه در آن شرکت خواهند کرد.
واکنش ظریف به ادعاهای پمپئو
وزیر خارجه ایران در پاسخ به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا در مصر گفت: هرگاه واشنگتن در مساله ای دخالت کند، آشوب، سرکوبگری و نارضایتی به بار می آورد.
ظریف افزود: روزی که ایران بخواهد کشور تابع آمریکا باشد و از «الگوی حقوق بشر» مایک پمپئو – چه شاه باشد چه قصابان فعلی - تقلید کند تا یک کشور «عادی» تلقی شود، هرگز نخواهد آمد. بهتر است آمریکا با از دست دادن ایران کنار بیاید.
وزیر خارجه ایران این پیام را در پاسخ به اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره منتشر کرد.
واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اتهامات بی‌بنیان وزیر امور خارجه آمریکا در قاهره گفت: آمریکا و به‌خصوص رژیم افراطی کنونی آن به خاطر خصومت دیرینه با ملت ایران و مخالفت با همه اقدامات دولت قبل از خود، راهی را در پیش گرفته که هیچ نفعی در آن برای آمریکا متصور نیست.
وی افزود: این رژیم از یک توافق جامع و مشروع که محصول مذاکره بود خارج شده و اکنون از اینکه نمی تواند جایگزینی برای آن پیدا کند، دچار نوعی یأس و عصبانیت مزمن شده است.
قاسمی تصریح کرد: این یک تناقض بزرگ است که آمریکا از یک سو خصومت با ملت ایران را به اوج خود رسانده و از سوی دیگر ریاکارانه خود را طرفدار گفت‌وگو نشان می دهد. آقای پمپئو یک بار دیگر به صراحت اعلام کرد که رژیم آمریکا دشمن ایران است و این دشمنی جز دشمنی با مردم ایران نیست. او باید بداند و به درستی فهم کند که ما در مقابل دشمنان ایران و ایرانی با تمام توان از منافع ملی و راهبردی خود دفاع خواهیم کرد.
همراهی فرانسه با آمریکا
دیروز جمعه ، فرانسه با انتشار بیانیه ای نشان داد که همچنان نقش پلیس بد اروپایی‌ها را در قبال ایران ایفا می کند.
پاریس، خواستار توقف فوری همه فعالیت‌های مربوط به ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران شد!
به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاریس گفت: فرانسه یادآوری می‌کند که برنامه موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد سازگاری ندارد.
این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ای نظامی ندارد.
تشکر پمپئو از دانمارک
به نظر می رسد سفرهای خاورمیانه ای مقام‌های آمریکایی، ادعاهای هلند، دانمارک، بیانیه های فرانسه و ... همه تکه های یک پازل بزرگ باشند. ببینید که وزیر خارجه آمریکا چگونه از سیاست های ضد ایرانی کشورهای اروپایی قدردانی می کند. پمپئو بابت همراهی دانمارکی ها با سیاست های ضد ایرانی کوپنهاگ از آن‌ها تشکر کرد. مایک پمپئو پیامی در توییتر از تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت کرد و نوشت:آمریکا قاطعانه از تحریم ها علیه ایران حمایت کرده و در مقابله با این تهدید مشترک در کنار متحدان اروپایی قرار دارد.وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد که اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های هدفمند علیه ایران به‌دلیل ادعاهای این کشور موافقت کرده است.
هرج و مرج در وزارت خزانه داری آمریکا
از سوی دیگر، خبر رسیده که در ادامه موج استعفاها در دولت آمریکا، اکنون کارکنان وزارت خزانه‌داری این کشور می‌گویند فشارهای مختلف و مشکلات مدیریتی سبب نوعی انزوا و خروج اجباری از این وزارتخانه شده است.پایگاه خبری «دیلی بیست» بعد از مصاحبه با هشت کارمند و مقام کنونی و پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته، عواملی مانند «مدیریت کوته‌بینانه، ستیزه‌جویی‌های داخلی و جلسات نیمه‌شب متعدد» فقط تعدادی از مشکلات عدیده‌ای است که طی هشت ماه گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا را به هم ریخته و سبب ایجاد موج بزرگ مهاجرت و استعفای کارمندان شده است. تغییرات دمدمی مزاجانه سیاست‌های کاخ سفید درپی نظرات ترامپ، مسئولان و کارمندان وزارت خزانه‌داری آمریکا را مجبور کرده که ۲۰ ساعت در روز به کار خود مشغول شوند؛ آن‌هم بدون آنکه مطمئن باشند چیزی که روی آن کار می‌کنند، حتی روز بعد در دستور کار دولت خواهد بود. همین امر یکی از دلایل استعفای چندین نفر از این وزارتخانه بوده است.به نظر می رسد با توجه به اعلام وزیر خارجه آمریکا برای تهیه دور جدیدی از تحریم ها، وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران، روزهای مهمی را پیش رو داشته باشد.
انتقاد چاک هیگل از ترامپ
وزیر دفاع پیشین آمریکا (در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما) به «یک‌دندگی ترامپ و دانش ناچیز او» در حوزه سیاست خارجی انتقاد کرد. او گفت: تصمیم‌های ترامپ «مبهوت‌کننده و آشوب‌انگیز» است.چاک هیگل در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ ان» با اشاره به رفتار ترامپ در قبال متحدان تاریخی این کشور گفت: وضعیت رهبری جهانی آمریکا حقیقتا در ناکجاآباد است.
او در این مصاحبه گفت: فکر می‌کنم اثبات آن، تمام آن چیزی است که به اصطلاح سیاست سوریه وی است. وی ادامه داد: در بهترین حالت سياست او گیج کننده و بدون شک آشوبناک است؛ به خصوص اينكه در بخش متشنج جهان خطرناک است. هنگامی که از ابتدا تصمیمی مانند آنچه او گرفت بگیرید... عواقب چنین تصمیمی مبهوت‌کننده است، همان‌طور که او طی دو هفته اخیر دریافت».