قالیباف: امروز در کشور دچار اشباع ناکارآمدی ها هستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر این که ما در جمهوری اسلامی در مرحله دولت سازی باقی مانده ایم، افزود: حتی در برخی مواقع، عقب نشینی نیز کردیم.به گزارش خراسان رضوی، محمدباقر قالیباف پنج شنبه شب گذشته در دومین نشست از سلسله همایش های «کارنامه چهل سالگی» با موضوع بررسی چالش ها و فرصت ها در دهه پنجم انقلاب که به همت جبهه آرمان خواهان واقع بین برگزار شد، افزود: هر انقلابی در هر مجموعه ای از سازمان دهی سیاسی فضای امروز دنیا، با هر گرایش و نگاهی، وقتی به قدرت می رسد بدون شک باید ساختاری را برای خود طراحی کند تا این قدرت را حفظ کند و بتواند تولید قدرت خود را افزایش دهد، این شامل هر حرکت و انقلابی می شود اما اگر آن انقلاب یک ویژگی منحصر به فرد هم داشت مانند انقلاب اسلامی که اندیشه و تفکر و باورش مبتنی بر سنت های الهی است، آن هم در عصر و دوره ای که فرهنگ لیبرالیسم بر همه بخش های قدرت در سطوح جهانی، منطقه ای و ملی و حتی محلی و نفر به نفر نفوذ داشته است، باید در مقابل آن بایستند، همان طور که لیبرالیسم مقابل انقلاب ما ایستاده است.
وقتی به قدرت رسیدیم حرف لازم است ولی کافی نیست
وی با تصریح بر لزوم وجود تفاوت بین دوران قبل و بعد از انقلاب، افزود: ما قبل از انقلاب، مهم ترین کار و هنر و اولویت و حرکتمان تعریف کردن و تبیین مبانی انقلاب بود، حرف می زدیم، با این حرف ها همه پای کار آمدیم، اما وقتی به قدرت رسیدیم باید بدانیم که حرف لازم است ولی کافی نیست، امروز وظیفه همه ما بروز کارآمدی دین در اداره جامعه است  اما در این زمینه نتوانستیم کارنامه قابل قبولی به مردم عرضه و الگویی برای دیگر جوامع اسلامی ارائه کنیم، هیچ کاری انجام نداده ایم و اگر حرف بزنیم اثر سوء هم دارد.شهردار اسبق تهران در تعریف کارآمدی گفت: منظور از کارآمدی این است که ما هم خوب کار کنیم و هم کار خوب کنیم، به تعبیری هم درست کار کنیم و هم کار درست کنیم.وی با تاکید بر لزوم شناخت جایگاه آرمان ها درساختار فعلی، افزود: در سطح اول، هدف غایی و نهایی که در همه عصرها و نسل‌ها وجود داشته و در حقیقت فلسفه خلقت؛ زندگی کردن براساس بندگی و سیر رشد و تعالی است، یعنی اگر ما همه امکانات مادی را فراهم کنیم اما بندگی خدا و سیر رشد و تعالی اتفاق نیفتد به هدف غایی خود نرسیده‌ایم.قالیباف ادامه داد: سطح دوم که امروز بیشتر با آن سر و کار داریم، سطحی است که باید به جمهوریت نظام یعنی مردم سالاری دینی، به آزادی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اسلامیت نظام یعنی توجه به شریعت احکام و فرهنگ اسلامی و در حوزه‌های عدالت، رفاه، تربیت و تعلیم و در کل سطوح به نوعی سبک زندگی اسلامی در همه شئونات پرداخت.وی در تشریح سطح دیگر این ساختار نیز گفت: یک سطح عملیاتی و میدانی هم داریم که به تعبیر امروز مسائل زیرساختی، خدماتی و نیازهای اولیه ماست؛ اگر بخواهیم یک ارزیابی از کارکرد جمهوری اسلامی داشته باشیم، باید در این سه سطح دقت کنیم. کارنامه ما در جاهایی قابل قبول است اما در جاهایی هم اصلا قابل دفاع نیست، مخصوصا در سطوح میانی و میدانی.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر این که ما در جمهوری اسلامی در مرحله دولت سازی باقی مانده ایم، افزود: حتی در برخی مواقع عقب نشینی نیز کردیم. منظور از این دولت سازی هم سه قوه حاکم بر کشور و نیروهای مسلح و نیز مردم است.وی با بیان این که اساس انقلاب اسلامی بر مردم و مردم مداری است، ادامه داد: طبیعتا دولت هم بخواهد ساخته شود، باید رابطه مردم با آن تعیین شود و به همین شکل در بخش های دیگر هم باید ارتباط بین آن ها و مردم تعیین شود.قالیباف با اشاره به مشکلات موجود در کشور، اعم از مشکلات اقتصادی و فساد، بیان کرد: معتقدم همه این مشکلات معلول هستند، علت اصلی از دید بنده ضعف مدیریت و کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی است و ما در این بخش دچار چالش بزرگی هستیم چرا که منابع انسانی و مادی ما بسیار زیاد است. ما امروز در کشور دچاراشباع ناکارآمدی ها هستیم و مهم ترین نیاز بنیادی ما در حقیقت مدیریت و اداره کشور در این بخش هاست.
هنوز تکلیف مان در خصوص آزادی های اجتماعی روشن نیست


در ادامه جلسه، پرسش و پاسخ انجام شد که قالیباف در پاسخ یکی از سوالات در خصوص کارآمدی مسئولان، گفت: بعد از 40 سال هنوز در خصوص موضوع آزادی های اجتماعی تکلیف مان را روشن نکردیم که یکی از نمودهای آن حضور بانوان در محیط های مختلف است، وقتی نگاه می کنیم می بینیم که سلایق و عقیده های متفاوتی وجود دارد لذا وقتی درباره رابطه بین مردم و دولت سوال کنید می گویم که در حوزه ساختاری متاسفانه کارکرد ما در قوه مجریه به سمت بزرگ تر شدن رفته و به مردم گفته است که شما سر جایتان بنشینید و ما برایتان همه کارها را انجام می دهیم در حالی که این خلاف نظر امام(ره) و انقلاب اسلامی است، امام(ره) می گفتند که دولت تنها مجاز به انجام کارهایی است که مردم نمی توانند آن ها را انجام دهند، اما در دولت همه کارها را دردست گرفته ایم، امروز بیش از 80 درصد اقتصاد کشور ما دولتی و این اقتصاد مبتنی بر خام فروشی است نه کار و تولید. دولت این انفال را از مردم می گیرد و در صندوق خودش می ریزد و با منت در اختیار مردم قرار می دهد.
95درصد این بودجه فقط هزینه دولت است
وی افزود: ما باید ساختارها را کوچک کنیم، وقتی به بودجه سال 98 نگاه می کنیم می بینیم حدود 95درصد این بودجه فقط هزینه دولت است و در حوزه توسعه، پولی نمی بینید و می خواهند این بخش حداقلی را به وسیله اوراق قرضه تامین کنند. ما باید کارهای ملی و محلی یا با نگاهی دیگر، کارهای تولی گری و تصدی گری را تفکیک کنیم، معتقدم هر کاری که جنبه تولی گری دارد، فارغ از کوچک یا بزرگ بودن آن باید در اختیار دولت باشد و هر کاری که جنبه تصدی گری دارد به مردم واگذار شود و تا این کار انجام نشود به آن کارآمدی نخواهیم رسید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اگر مردم مد نظر باشند و در میدان کار قرار بگیرند، فساد به حداقل می‌رسد، افزود: هرچه از انقلاب فاصله گرفتیم، مرتب به سمت نوعی از تفکرات مخالف با مبانی انقلاب در حوزه مدیریت رفتیم و اوج این کار هم از دهه 70 پایه گذاری شد و این روند تا امروز ادامه پیدا کرد و امروز آسیب‌های آن را در حوزه های  سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌بینیم؛ اما در حوزه دفاع و امنیت که امروز کارنامه قابل دفاعی داریم، اساس نگرش انقلابی تا امروز باقی مانده است.
مهم ترین نقد به آقای هاشمی
وی در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی، گفت: همه انسان‌ها حتما نقاط قوت و ضعفی دارند و معتقدم انصاف حکم می‌کند اگر شخصی را می‌خواهیم بررسی کنیم سابقه وی و همه جوانب کار را باید در نظر داشته باشیم. مهم ترین نقد من به وی، اشکالات عملکردی بود که در آن دوره شکل گرفت؛ به ویژه در دولت دوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی نگرشی پایه‌گذاری شد که براساس نگرش و پایه مبانی انقلاب نبود و هر چه زمان گذشت نقطه انحراف اولیه بیشتر شد و امروز چالش جدی ما در همین حوزه است که منطبق بر فرهنگ دهه ۶۰ و باورهای انقلاب در حوزه اقتصاد نیستیم؛ البته در بسیاری زمینه ها نیز حرکت‌های بزرگی اتفاق افتاده است که جای تقدیر و تشکر دارد.اگر بخواهیم پروژه محوری نگاه کنیم کارهای بزرگی مانند ساخت جاده ها و سدها انجام شده است ولی مگر انقلاب آمده بود که فقط مادیات را بسازد؟
الان هم از صبح تا شب کار می کنم
قالیباف با انتقاد از به دنبال پست و مقام بودن در جمهوری اسلامی، افزود: بنده هم تا امروز به دنبال پست و مقام نبودم، همیشه دنبال این بودم برای انقلاب کوتاهی نکنم و دنبال امور شخصی نروم. اکنون هم که هیچ مسئولیت اجرایی ندارم از صبح تا آخر شب بیرون از خانه  با عده ای  از جوانان مشغول فعالیت جهادی هستم. بنده نه بودجه دولتی دارم و نه کار دولتی و امروز با مردم کار می‌کنم. مهم این است هر جا هستیم ناامید نشویم چرا که انقلاب به ما یاد داد که «نمی‌شود»، نداریم.وی تصریح کرد: بنده اگر در قوه مجریه باشم اولین کاری که می‌کنم این است که دولت را به سرعت کوچک‌سازی و برون‌سپاری کنم و البته این برون‌سپاری باید منطبق بر نگرش‌های اسلامی باشد.
۴ درصدی ها مانع هستند نه امنیتی ها
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آن کسانی که نمی‌گذارند کار پیش برود، 4 درصدی‌ها هستند که همه جا وجود دارند نه دستگاه های امنیتی، افزود: مسئولی که دارایی‌ چند صد میلیاردی دارد، حتی اگر از راه حلال و عرق جبین هم آن را به دست آورده باشد، در جمهوری اسلامی نمی‌تواند وزیر باشد.
وی در دفاع از عملکرد اجرایی خود در شهرداری تهران با بیان این که زمانی که پیشنهاد این کار به وی شد، هیچ طرح و برنامه ای برای آن نداشت و سه ماه بعد طرح ارائه کرد، گفت: زمانی که به شهرداری آمدم قولی دادم و گفتم من همه تلاش خود را می‌کنم تا نگذارم فاصله شمال و جنوب بیشتر از این شود و اگر زیرساخت‌ها و شاخصه‌ها را نگاه کنید، می‌توان آن را با کلان شهرهای بزرگ دنیا قیاس کرد و امروز همه شاخصه‌ها نشان می دهد که جنوب شهر تهران در دوره 12 ساله ما نه تنها فاصله اش با شمال تهران بیشتر نشد بلکه کمتر هم شد.
قالیباف افزود: ما زمانی حرف از بافت فرسوده در تهران می زدیم و پروانه ساخت رایگان به بافت فرسوده می دادیم که این طور در کشور حرف از بازسازی بافت های فرسوده نبود. قبل از حضور بنده به عنوان شهردار در شهرداری نه طرح جامعی بود نه طرح تفصیلی و شهردار هر تصمیمی که می‌خواست می‌گرفت؛ تمام کار ما براساس طرح جامع بود و نکته دیگر این که ما در شهر تهران از مردم عوارض می‌گیریم اما همه دستگاه‌های دولتی بی شمار در تهران هم به شهرداری عوارض نمی دهند.
وی همچنین گفت: طی  25 سال  اجرای طرح متروی تهران که همزمان با دو دولت سازندگی و اصلاحات بود، 70 کیلومتر مترو ساخته شد، ما در طول دولت‌های نهم ، دهم، یازدهم و دوازدهم با وجود شرایط تحریم، 240 کیلومتر خط مترو ساختیم.