ویتنام؛ حریف نوبرانه!




تیم ملی فوتبال ایران که در گروه D جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات حضور دارد، از ساعت ۱۴:۳۰ امروز در دومین دیدار به مصاف ویتنام می‌رود. دیداری که در ورزشگاه آل نهیان ابوظبی برگزار می‌شود و قضاوت آن را محمدتقی جعفری از سنگاپور برعهده خواهد داشت. تیم ملی پس از پیروزی قاطع 5 بر صفر در بازی نخست مقابل یمن، جام را مقتدرانه آغاز کرد و از خود چهره یک مدعی جدی قهرمانی نشان داد. امروز شاگردان کارلوس کی‌روش می‌خواهند با پیروزی مقابل ویتنام صعودشان به مرحله بعد را مسجل کنند و احتمالاً بازی آخر مقابل عراق جنگ صدرنشینی گروه خواهد بود.


کی‌روش و شاگردانش امروز به مصاف تیمی می‌روند که شاید خیلی‌ها آن را با «جنگ ویتنام» به یاد بیاورند. جنگی که از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ بین نیروهای ویتنام شمالی و جبهه ملی آزادیبخش ویتنام جنوبی از یک سو و نیروهای ویتنام جنوبی و متحدانش بویژه ایالات متحده امریکا از سوی دیگر رخ داد. «دوایت آیزنهاور» رئیس جمهوری وقت امریکا بود و بهانه حضور امریکایی‌ها در جنگ را جلوگیری از گسترش و کنترل کمونیسم در ویتنام جنوبی اعلام کرده بود. جنگی که در نهایت به شکست امریکا منجر شد و امروز جمهوری سوسیالیستی ویتنام به نام ویتنام معروف است و تیم ملی فوتبال این کشور نیز از نوامبر 1991 فعالیت‌های خود را از سر گرفته است.
بازی‌های ویتنام نشان می‌دهد که تیم ملی کار ساده‌ای برابر این تیم نخواهد داشت. ویتنام در بازی اول برابر عراق در حالی 3 بر 2 شکست خورد که بسیار سختکوش و جنگنده نشان داد. ویتنامی‌ها در این دیدار دو بار از حریف پیش افتادند ولی نهایتاً دست خالی زمین مسابقه را ترک کردند. این باخت، پایانی بود بر روند ۱۸ بازی بدون شکست ویتنام در رقابت‌های مختلف. آنها در این بازی‌ها صاحب ۹ تساوی و 9 برد شده بودند. هرچند که اکثر رقیبان ویتنام از کشورهای ضعیف منطقه جنوب شرق آسیا بودند ولی این عملکرد باعث شد تا این تیم در پایان سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۰۰ جهان و هفدهم آسیا قرار بگیرد. این رتبه بهترین رتبه‌ای است که ویتنام پس از سال ۲۰۱۱ تجربه کرده است. چرا که در آن سال در جایگاه ۹۹ جای گرفته بود. با این حال، فوتبال ویتنام سیر صعودی داشته و از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۴۷ رده در رتبه‌بندی فیفا، ارتقا یافته است.
پارک‌ هانگ سئو، سرمربی کره‌ای ویتنام که از سال ۲۰۱۷ هدایت این تیم را برعهده گرفت، موفق شد در سال ۲۰۱۸ فاتح مسابقات جام ملت‌های جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) شود. از ۲۳ بازیکن ویتنام ۲۲ بازیکن در لیگ داخلی این کشور شاغل هستند و تنها یکی از دروازه‌بان‌های این تیم، در لیگ تایلند بازی می‌کند. این چهارمین حضور ویتنام در جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شود. دو حضور اول ویتنام در دو دوره نخست جام ملت‌ها و تحت عنوان ویتنام جنوبی بود که بین چهار تیم حاضر در مسابقات چهارم شد. حضور ویتنامی‌ها در جام ملت‌ها وقفه‌ای ۴۷ ساله داشته و  آنها سال ۲۰۰۷ به عنوان میزبان به مسابقات بازگشتند و توانستند با حذف قطر و امارات، از مرحله گروهی صعود کنند و در مرحله یک‌چهارم نهایی با دو گل مغلوب عراق، فاتح آن دوره از مسابقات شدند.
ایران و ویتنام از جمله کشورهای با سابقه فوتبال آسیا به شمار می‌آیند ولی این بازی اولین رویایی دو کشور در بازی‌های ملی رده بزرگسالان است. این دو تیم در رده‌های سنی پایه با هم روبه‌رو شده‌اند که آخرین آن به سه ماه پیش بر‌می‌گردد که در رقابت‌های زیر ۱۶ سال آسیا، تیم نوجوانان ایران با پنج گل ویتنام را درهم کوبید اما تلخ‌ترین جدال ایران و ویتنام، به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون برمی‌گردد که تیم ملی امید متحمل شکست سنگین و غیرقابل باور ۴ بر یک شد و در پایان نیز در گروه سه تیمی، سوم شد و حالا این دیدار فرصت مناسبی است که ایران، آن نتیجه را جبران کند و قدرت خود را به رخ بکشد.
نکته‌ای که درخصوص این دیدار باید به آن اشاره کرد این است که به احتمال زیاد در این بازی پژمان منتظری که در نیمه دوم بازی قبل به میدان رفته بود، از ابتدا بازی خواهد کرد. ضمن اینکه با توجه به بهبودی علیرضا جهانبخش، احتمال اینکه او نیز در این بازی به میدان برود هم وجود دارد.