شب تقدیر از مقدم و کنایه به کلید روحانی!

گروه فرهنگ و هنر: نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پنجشنبه‌شب در شرایطی به کار خود پایان داد که در‌ آیین اختتامیه این دوره از جشنواره بخشی از اظهارات برگزیدگان و میهمانان این رویداد به انتقاد از کارنامه اقتصادی دولت اختصاص داشت. به گزارش «وطن امروز»، سینما فلسطین تهران بالاخره و پس از یک پذیرایی 10 روزه از نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، امسال نیز به رسم اغلب دوره‌های این جشنواره، محل برگزاری‌ آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی و هنری شد. این مراسم که با استقبال قابل توجهی از سوی مدیران فرهنگی و علاقه‌مندان روبه‌رو شده بود، ابتدا با پخش کلیپی به مرور متن و حاشیه برنامه‌های نهمین جشنواره‌ «عمار» پرداخت.
انتقاد از ساخت «هزارپا» و «مارمولک» در سینمای ایران
بعد از اجرای ترانه‌ای با عنوان «سلام به آینده» توسط «حسین حقیقی» و سخنرانی حاج خدایار بهرامی، بخش اول اهدای جوایز با معرفی برگزیدگان بخش‌های مستند «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸» برگزار شد. حاج خدایار بهرامی، فعال فرهنگی و یکی از سوژه‌های مستند تحسین‌شده «عابدان کهنز» در مراسم اختتامیه جشنواره مردمی عمار در سخنانی گفت: یک روزی دیو سیاهی با کمک استعمار رضاخان را بر ملت ما حاکم کرد. پادشاهی که کسی جرات نداشت مقابلش حرف بزند با یک تشر استعمار از راه دریا فرار کرد و بعدا هم به درک واصل شد. استعمار در کشور ما می‌خواست به دین حمله کند، با حمله به حجاب و روحانیت قصد از بین بردن دین را داشت. قرار بود یهود جهانی بر بالای کشور من خانه بسازد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار به جایی رسید که یک روز مصطفی صدرزاده با من تماس گرفت و گفت اسرائیل الان زیر پای من است. نقش مقام معظم رهبری در این دوران هدایت برای نجات ایران است. بهرامی در پایان خاطرنشان کرد: من از برادران فیلمسازم خواهش می‌کنم این‌ موضوعات را به مردم نشان دهند. من ‌می‌خواستم آنچه قبل از انقلاب گذشت را به پسرم نشان دهم، برای همین گفتم فیلم گوزن‌هایی که قبل از انقلاب ساخته شده را ببین. این فعال جبهه فرهنگی در ادامه با انتقاد از ساخت فیلم‌هایی همچون «مارمولک» درباره روحانیت و «هزارپا» درباره جانبازان در سینمای ایران با خطاب قرار دادن فیلمسازان جشنواره عمار گفت: وظیفه شماست که در قبال این جریان‌ها ایستادگی کنید و مطمئن هستم پیروز خواهید شد.
از شورش علیه یک مستند تا دردسرهای انتقادناپذیری!


پس از این سخنان و در ادامه برنامه با دعوت از سلیم غفوری، علی نادری، محمدحسین باقری، مسعود رضایی، محمدصادق کوشکی و علی‌محمد مودب از داوران جشنواره و مادر شهیدان خالقی‌پور روی سن، بخش اول اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان برگزار شد. در بخش «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸» دو لوح افتخار به مستندهای «آینه‌های شکسته» به کارگردانی عبدالعلی مکرمی و «راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور اهدا شد. لوح تقدیر ویژه این بخش به ناصر طهماسب، گوینده پیشکسوت رسید که مهدی نقویان به نمایندگی این لوح تقدیر ویژه را دریافت کرد. فانوس این بخش به «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی اهدا شد. شوقی پس از دریافت این جایزه در سخنانی کوتاه گفت: متأسفانه در قبال مستند «شورش علیه سازندگی» گویی یک شورش شکل گرفت تا جایی که حتی اجازه ندادند این فیلم یک اکران خصوصی داشته باشد. خوشحالم بچه‌های عمار جرات و جسارت کردند و این فیلم را به نمایش درآوردند و زمانی جایزه‌ام را گرفتم که فیلمم در این سالن به نمایش درآمد. علی ملاقلی‌پور هم پس از دریافت لوح افتخار خود گفت: بنده معمولا ممنوع‌الجشنواره‌ام و همین که فیلمم در این جشنواره پذیرفته شد قابل قدردانی است. کسانی که به دنبال قدیس‌سازی از مهندس بازرگان بودند مستند «راه طی شده» را تاب نیاوردند. فکر می‌کنم کمی باید نقدپذیر باشیم.
انتقاد تند مقصودی از شیفتگان برجام
اما امسال نیز مثل هر سال جشنواره مردمی عمار برای همراهی هر چه بیشتر با مردم، دست به ابتکاراتی تازه در زمینه اهدای جوایز خود زد تا در بخش جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب هم لوح افتخار این بخش به همراه یکی از جوایز مردمی این دوره از جشنواره یعنی قالیچه «تورقوزآباد» به سیدمحمدعلی صدری‌نیا، کارگردان مستند «تهران-دمشق» اهدا شود. همچنین فانوس این بخش به مستند «روزی روزگاری ترامپ» به تهیه‌کنندگی محسن مقصودی اهدا شد. مقصودی که به نمایندگی از تیم تولید برنامه «ثریا» جایزه مستند «روزی روزگاری ترامپ» را دریافت کرد، در سخنانی جنجالی اظهار کرد: «امروز دیدم مسؤولان مجدد از دستاوردهای برجام صحبت کردند؛ نمی‌دانم این دوربین مخفی است یا شوخی مسؤولان! من نمی‌دانم آنها از زندگی مردم خبر دارند یا نه؟ از اجاره‌بها خبر دارند یا نه؟ آیا از وضعیت کارگران خبر دارند؟ چطور با این اعتماد به نفس از دستاوردهای برجام می‌گویند؟! شمایی که به کدخدا اعتماد کردید و امروز هم امید به لبخند اروپایی‌ها بسته‌اید، باید توبه عملی کنید. بازگشت به سوی مردم در حرف محقق نمی‌شود. باید عملا به سمت مردم بازگردید. آقای روحانی! توبه عملی کنید و به سمت مردم بازگردید. با تکیه بر همین جوانان و مردم می‌توانید این مشکلات را رفع کنید. ‌این فانوس را از طرف همه بچه‌های برنامه «ثریا» به ابوالقاسم طالبی اهدا می‌کنم که با «قلاده‌های طلا» علمدار مبارزه با جریان نفوذ در ایران است».
پیام ما را به مسؤولان برسانید
بخش دیگری از این مراسم به اهدای جوایز بخش مستند جبهه فرهنگی اختصاص داشت که در این بخش 2 لوح افتخار به مستندهای «عطر سیب» به کارگردانی داوود جلیلی و «متولد آذر» به کارگردانی سیدرضا حسینی اهدا شد. همچنین در بخش نقد درون‌گفتمانی 2 لوح افتخار به مستندهای «خوره» به کارگردانی محمدرضا امامقلی و «فروشنده ۲» به تهیه‌کنندگی محسن حاج‌کرمی اهدا شد. هیأت داوران فانوس این بخش را به «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی اهدا کرد. محمود شهبازی در این بخش دوربین شهید قوچانی‌ را نیز به‌ عنوان جایزه ویژه مردمی از دستان مادر این شهید دریافت کرد. مادر شهید قوچانی که دوربین شخصی این شهید را به کارگردان برگزیده این بخش از جشنواره عمار اهدا کرد، در سخنانی خطاب به مستندسازان گفت: «پیام ما را به مسؤولان برسانید. همان مسؤولانی که زمانی به ما دسته کلید نشان دادند که همه قفل‌ها را باز کنند اما متأسفانه درهای باز هم در این دوران بسته شد! آنها که باز بود هم قفل شد».
«عابدان کهنز» پراستقبال‌ترین فیلم نهمین جشنواره عمار
پس از این بخش نوبت به اهدای جوایز بخش مستند بیداری اسلامی و جهانی رسید تا لوح افتخار این بخش به مستند «عماد» به کارگردانی ایمان گودرزی و فانوس این بخش نیز به مستند «فرزند امام» به کارگردانی سیدمحتشم علی نقوی، فیلمساز پاکستانی اهدا شود. همچنین در بخش مستند مدافعان حرم 2 لوح افتخار به مستندهای «کرار» به کارگردانی محسن عقیلی و «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار اهدا شد و فانوس این بخش نصیب امیرحسین نوروزی برای کارگردانی مستند «نجات» شد. فانوس پراستقبال‌ترین فیلم دوره نهم جشنواره عمار هم به فیلم «عابدان کهنز» تعلق گرفت. مجید رستگار فانوس خود را به حاج‌آقا بهرامی، سوژه اصلی مستند خود اهدا کرد. حاج‌آقا بهرامی هم این جایزه را به پدرومادر شهید مدافع حرم، سجاد عفتی اهدا کرد. همچنین در بخش «جنگ اقتصادی» 2 لوح افتخار به مستندهای «خاویار قم» ساخته محمدجواد رحیمی و «جوجه‌های انگلیسی» محمدهادی اینانلو اهدا شد. فانوس این بخش هم به مستند «به نام پدر» به کارگردانی محمدتقی رحمتی تعلق گرفت.
گلایه‌های مهم مادر شهید از مسؤولان
قسمت بعدی این برنامه به تقدیر از برگزیدگان بخش مستندهای «ملت قهرمان» اختصاص داشت؛ در این بخش لوح افتخار به «جلیل و خلیل» ساخته روح‌الله اکبری اهدا شد و فانوس این بخش به «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی‌منصور رسید. تقدیر از عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی و از فعالان میدان اقتصاد مقاومتی بخش دیگری از این برنامه بود که با حضور پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن انجام شد. مادر شهیدان فرجوانی در سخنانی پیش از دریافت لوح و نشان استقلال نهمین جشنواره فیلم عمار از دست پدر شهید احمدی‌روشن گفت: اگر خاری در دست بچه‌ای برود، یک مادر اول از همه چشمش را می‌گیرد چون طاقتش را ندارد. جلوی چشم من اما دست پسرم را با اره برقی بریدند و آخ نگفتم. رگ‌های بریده‌اش را دیدم و آخ نگفتم اما اینجا می‌خواهم آخ بگویم؛ حتما می‌پرسید از چه؟ فریاد می‌زنم که آقایان وکلا، وزرا، مدیران، مسؤولان، استانداران! ما همه این کارها را کردیم و تحمل کردیم تا شما امروز پشت میزهای خود راحت بنشینید. شما هم خواهشاً و عاجزانه کاری کنید تا ملت برای معیشت خود به این در و آن در نزنند. تشکر می‌کنم از بچه‌های عمار و امیدوارم در دنیا و آخرت سربلند و سرافراز باشند».
تجلیل از خالق «پایتخت»
تقدیر از سیروس مقدم، کارگردان مجموعه سریال‌ محبوب «پایتخت» بخش بعدی این برنامه بود. در این بخش و پس از طرح گلایه‌هایی از سوی سیروس مقدم درباره کم‌لطفی مدیران سیما برای ساخت ادامه مجموعه «پایتخت» مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه اول سیما به صورت رسمی از این کارگردان برای ساخت فصل ششم این سریال دعوت به عمل آورد. مقدم در ارتباط با سریال پایتخت گفت: «پایتخت» متعلق به مردم است و تا وقتی که مردم بخواهند ادامه پیدا خواهد کرد. در این بخش با اهدای کاشی حرم رضوی(ع) از کارنامه سیروس مقدم تجلیل شد.
جایزه‌ای ویژه برای بازیگر «مستوره»
در آخرین بخش از‌ آیین اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جوایز فیلم‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند داستانی اهدا شد. «هر سال اربعین» به کارگردانی میلاد محمدی، «اسپری» به کارگردانی محسن مجیدپور و «داستان آینده» به کارگردانی میثم ملکی‌پور 3 فیلمی بودند که لوح افتخار بخش داستانی کوتاه را از آن خود کردند. همچنین فانوس‌های این بخش هم به 2 فیلم کوتاه «آخر شعر» به کارگردانی رضا کشاورز و «هشتگ نفرست» به کارگردانی سامان قنائمی اهدا شد. در بخش داستانی نیمه‌بلند هم لوح افتخار به «تقاص» به کارگردانی محسن امانی اهدا شد و لوح افتخار بازیگری در این بخش به بهار نوحیان، بازیگر فیلم «مستوره» رسید. فانوس بهترین کارگردانی در بخش داستانی نیمه‌بلند به یوسف جعفری برای کارگردانی «اثر سوزن» اهدا شد و فانوس ویژه بخش داستانی نیمه‌بلند را هم «مستوره» به کارگردانی الهام هادی‌نژاد از آن خود کرد. در بخش داستانی بلند لوح افتخار به «جایزه ویژه» به کارگردانی  سیدعلی سیدی اهدا شد و هیأت داوران فانوس را به هیچ فیلمی اهدا نکردند.