برداشت از میادین مشترک در دست بررسی


گروه انرژي: وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران که روز گذشته وارد بغداد شده و پس از رايزني با همتاي عراقي خود، ثامر الغضبان، با شمار ديگري از مقام‌هاي ارشد اين کشور ديدار و گفتگو کرد. بيژن نامدار زنگنه در کنفرانس مشترک خبري با وزير نفت عراق تاکيد کرد که جمهوري اسلامي‌تحت شرايط تحريم به هيچ وجه درباره مقصد و ميزان صادرات نفت خود مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شبکه خبر، بيژن نامدار زنگنه در سفر خود به بغداد با رئيس جمهور، نخست وزير و وزراي نفت، برق و دارائي عراق ديدار كرد. زنگنه ، روابط دو کشور دوست و برادر ايران و عراق را خوب و گسترده در حوزه اقتصاد و تجارت دانست و افزود: دو طرف بنا دارند آن را در حوزه انرژي نيز گسترش دهند. پيگيري تفاهم نامه‌هاي سابق در حوزه نفت و گاز، مشاركت شركت‌هاي ايراني در پروژه‌هاي نفتي عراق و رايزني در مورد برداشت از ميادين مشترك نفتي جزو مهمترين برنامه‌هاي اين سفر اعلام شده است.

  • روابط ايران و عراق در حوزه انرژي گسترش مي‌يابد

بيژن زنگنه و ثامر الغضبان وزيران نفت جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري عراق، در پايان مذاکرات هيات‌هاي دو کشور، در بغداد، در يک کنفرانس خبري کوتاه، بر گسترش روابط از جمله در حوزه انرژي تاکيد کردند. الغضبان گفت که مذاکرات در ادامه صحبت‌هاي ديدار يک ماه قبل در حاشيه اجلاس اوپک و با هدف بررسي زمينه‌هاي همکاري دو کشور انجام شد.

الغضبان گفت که افق‌هاي روشني در مورد همکاري في مابين وجود دارد و در جريان مذاکرات امروز در خصوص اين افق‌ها صحبت شد. وزير نفت عراق افزود: بنا داريم توافق‌هاي انجام شده در گذشته را مبناي کار قرار دهيم و درصورت امکان به آن بيفزاييم. بيژن زنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران نيز با اشاره به ديدارهاي امروزش با نخست وزير و وزير برق گفت که در اين ديدارها در مورد مسائل مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر شد. وي به وجود مشترکات فراوان تاريخي و فرهنگي ميان دو کشور اشاره کرد و گفت که تهران و بغداد، هم در حوزه روابط دو جانبه و هم در سطح سازمان‌هاي بين المللي همکاري خوبي با هم دارند. وزير نفت ايران ابراز اميدواري کرد که همکاري‌ها در زمينه نفت بين دو کشور افزايش يابد. الغضبان وزير نفت عراق در پاسخ به سوالي درخصوص برداشت از ميادين مشترک نفتي گفت که بين دو کشور همکاري پيرامون بررسي مطالعاتي بر روي تعدادي از ميادين مشترک وجود دارد اما دو طرف هنوز به توافق مشخصي درخصوص برداشت از اين ميادين نرسيده اند. وي در عين حال همکاري در حوزه‌هاي مختلف ميان دو کشور را گسترده دانست و خواستار تقويت آن شد. وزير نفت ايران نيز بار ديگر تاکيد کرد که ايران بدليل داشتن منابع کافي، مشکلي براي افزايش صادرات گاز به عراق ندارد. بيژن زنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران صبح پنجشنبه در راس هياتي براي يک سفر رسمي‌وارد بغداد پايتخت عراق شد و مورد استقبال ثامر الغضبان همتاي عراقي خود قرار گرفت. وي سپس به ديدار عادل عبدالمهدي نخست وزير عراق رفت و با وي درباره روابط دو جانبه و مسائل مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد. ايران و عراق در حال حاضر در بخش انرژي همکاري‌هاي خوبي دارند و بر اساس آخرين آمارها ايران 1350مگاوات برق از طريق سه خط انتقالي در بصره، دياله و عماره به عراق صادر مي‌کند.

صادرات گاز ايران به عراق نيز هم اکنون حدود 15 ميليون مترمکعب است که در صورت عملياتي شدن همه طرح‌هاي صادراتي، ميزان صادرات به حدود 40 ميليون مترمکعب در روز افزايش خواهد يافت.

  • توقف کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمتها را افزایش می‌دهد

بيژن زنگنه تاکيد کرد: تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران کاملا غيرقانوني است و تهران از آنها تبعيت نخواهد کرد. الغضبان، وزير نفت عراق، نيز در اين نشست با بيان اينکه کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني متوقف شده است و انتظار مي‌رود که قيمت‌ها به تدريج افزايش يابد،‌ تصريح کرد: هرگونه تصميم در باره کاهش عرضه نفت خام سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در آينده به تحولات قيمت نفت در بازار بستگي خواهد داشت. اعضاي اوپک و برخي توليدکنندگان غيرعضو اين سازمان از جمله روسيه در پنجمين نشست وزارتي مشترک اوپک و غيراوپک در ماه دسامبر ۲۰۱۸ در وين توافق کردند توليد خود را با وجود فشارهاي آمريکا بيش از سطوح مورد انتظار کاهش دهند.