تحويل 13 هزار مسکن مهر به متقاضيان تا پايان سال


گروه راه و مسکن: محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تا پايان سال ۱۳ هزار واحد مسکن مهر در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت، گفت: سياست ما اين است که براي کاهش قيمت مسکن مصالح ارزان قيمت در اختيار سازندگان قرار دهيم.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌در حاشيه بازديد از مجموعه مسکن مهر پرند در جمع خبرنگاران گفت: امروز با حضور مقامات محلي از روند پيشرفت فيزيکي پروژه مسکن مهر پرند بازديد به عمل آورديم و در جريان مشکلات و موانع اين پروژه قرار گرفتيم.

وي با بيان اينکه پنج دسته مشکل و مانع در پروژه مسکن مهر پرند وجود دارد، اظهار داشت: اولين مشکل نبود طرح جامع شهر جديد پرند است که بايد يک چارچوب مشخص براي آن تعريف و طبق اسناد نبايد تراکم شهر جديد پرند بيشتر از ۱۲۵ هزار واحد شود و تمام امکانات و دسترسي‌ها بايد براي اين ميزان تراکم تامين گردد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: متروي پرند نيز در دستور کار است که ايستگاه تبادلي آن بايد در تهران ايجاد شود و اتصال پرند به فرودگاه امام را هم پيگيري مي‌کنيم. اسلامي‌با بيان اينکه بايد تا پايان سال ۱۳ هزار واحد تحويل متقاضيان شود، اظهار داشت: انشعابات ۲۵ هزار واحد مسکن مهر بايد برقرار شود تا بتوانيم اين ميزان واحدها را هرچه سريع‌تر به متقاضيان تحويل دهيم. وي با اشاره به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکوني ويژه اقشار متوسط رو به پايين در شهرهاي جديد گفت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار بر اين است که ۲۰۰ هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد ساخته شود که برخي از پروژه‌ها هم شروع شده است و شهر جديد پرند هم ۲۰۰ هزار واحد در يک مجموعه ۸۸ هکتاري است که اين واحدها به صورت ويلايي ساخته مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي همچنين ادامه داد: مشکل ديگري که در اين پروژه با آن مواجه هستيم نبود واحدها و دستگاه‌هاي دولتي است که بايد تمام دستگاه‌هاي خدمات‌رسان در اين مجموعه استقرار پيدا کنند و نسبت به ساخت فضاهاي عمومي‌و سرانه‌هاي آموزشي، درماني و... اقدام کنند.

اسلامي‌با تاکيد بر اينکه هيچ وقت اعلام نکرده‌ايم مسکن مهر در پايان سال ۹۸ به اتمام مي‌رسد، گفت: بارها گفته‌ام واحدهايي از مسکن مهر که با مشکل فني و اجرايي مواجه هستند را تا پايان سال ۹۸ به مردم تحويل مي‌دهم اما تحويل واحدهايي که با مشکل حقوقي مواجه هستند در حوزه اختيارات وزارت راه و شهرسازي نيست و ابتدا بايد مشکلات حقوقي اين واحدها برطرف شود.

وزير راه و شهرسازي همچنين درباره افزايش سقف وام مسکن مهر اظهار داشت: مردم بايد در احداث پروژه‌هاي مسکن مهر مشارکت داشته باشند و با مشارکت خود مردم نسبت به افزايش سقف وام مسکن مهر تصميم مي‌گيريم، البته بايد قبول کنيم که قيمت‌هاي ساخت افزايش پيدا کرده است.

وي با تاکيد بر اينکه تنها راه افزايش توان خريد مردم بحث افزايش سقف وام مسکن نيست، گفت: برنامه ما اين است که بتوانيم سازوکاري براي ارائه مصالح ارزان قيمت به انبوه‌سازان تدوين و طراحي کنيم و در جريان اين سازوکار، مصالح با تخفيف به سازندگان ارائه شود و جبران هزينه‌ها از محل فعاليت سازندگان مسکن در پهنه‌هاي تجاري صورت بپذيرد.

وي تاکيد کرد: در اين صورت مسکن با قيمت تمام شده کمتري به دست مردم مي‌رسد و سود سازندگان هم جبران خواهد شد. اسلامي‌همچنين درباره تعيين تکليف مديريت سازمان نظام مهندسي اظهار داشت: رياست شوراي مرکزي نظام مهندسي براي يک سال تعليق شده بود، پيش از اين اعضا نسبت به تشکيل جلسات سازمان نظام مهندسي اقدام نمي‌کردند اما توانستيم جلساتي را برگزار کنيم. در اين جلسه با حضور اعضا راي‌گيري شد و تنها يک نفر به ادامه مديريت رئيس شوراي مرکزي نظام مهندسي راي نداد. نظر اعضاي شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي اين است که سازمان با همان روال سابق ادامه کار پيدا کند.

وي همچنين درباره سرنوشت مسکن اجتماعي در دوره جديد وزارت راه و شهرسازي گفت: ساخت مسکن با پيشوند و پسوند را قبول ندارم و آنچه که قانون مکلف کرده را انجام مي‌دهم.

  • پرند توانايي پشتيباني مديريت بحران تهران را دارد

از سوي ديگر مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد از احداث ۱۵هزار واحد مسکن مشارکتي از سوي سرمايه‌گذاران در شهر جديد پرند خبر داد و گفت اين پروژه در سال آينده شروع مي‌شود.

به گزارش تجارت، در جلسه بررسي آخرين وضعيت پروژه‌هاي عمراني شهر جديد پرند كه با حضور وزير راه و شهرسازي، احمد اصغري مهرآبادي قائم مقام وزير در طرح مسكن مهر و ساير مديران منطقه‌اي برگزار شد با تأكيد براينكه در حال حاضر آمادگي همكاري شهرداري و تأمين اعتبار با تهاتر اراضي شركت براي فعالسازي پروژه مترو تهران - پرند را داريم، گفت: درحال حاضر توافقات نهايي درحال انجام است و اميد داريم عمليات اجرايي ايستگاه متروي پرند هرچه سريعتر توسط پيمانكار مجددا آغاز شود.

طاهرخاني با تأكيد براينكه تلاش داريم دسترسي جديدي از آزادراه آبيك- چرمشهر از جنوب پرند به اين شهر ايجاد شود گفت: درحال حاضر وضعيت دسترسي‌هاي پرند با اقداماتي كه در دسترسي‌هاي عمومي‌و بزرگراهي براي چشم‌انداز ٦٠٠ هزار نفري اين شهر جديد خوب است، مورد توجه قرار دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به سهم ١٥ هزار واحدي شهر جديد پرند در رويكرد توليد و عرضه ٢٠٠ هزار واحد مسكوني در سطح شهرهاي جديد كشور بيان كرد: رويكرد ما در اين طرح ايجاد شرايط خانه‌دار شدن براي اقشار متوسط جامعه است كه عمليات آماده‌سازي بخشي از آن در سايت ٨٨ هكتاري پرند طي ماه‌هاي اخير آغاز شده است. طاهرخاني با بيان اينكه اين پروژه با بهر‌ه‌گيري از ٢ روش مشاركتي و محله‌سازي انجام خواهد شد، گفت: بقيه پروژه طي سال آتي آغاز و در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه پرند با توجه به موفقيت استراتژيك در دسترسي‌هايي كه دارد از لحاظ ايمني در زلزله با هيچ يك از گسل‌ها تداخلي ندارد، گفت: اين موفقيت منحصر به فردي براي اين شهر جديد است كه قطعا مي‌تواند به عنوان پشتيبان مديريت بحران براي تهران در مواقع اضطراري عمل كند.