نظر بدهید، پیامک‌ مزاحم حذف شود

«گزارش به مردم» این عنوانی است که محمدجواد آذری جهرمی برای اعلام تصمیم نهایی درباره شیوه برخورد با حذف پیامک‌های مزاحم انتخاب کرد و تجربه‌ای تازه در نظرسنجی از مردم و اعلام نتایج تصمیم‌ها را پیش چشم‌ها گذاشت.
او قبل از این از مردم خواسته بود به این سوالش جواب دهند: «مردم از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. ۷۰هزار سیم‌کارت متخلف هم مسدود کردیم ولی باز هم هستند. متاسفانه سرمنشأها هم زیادند و هزینه پیگیری قضائی زیاد، اما بالاخره باید به سرانجام برسد. شما با کدام اقدام موافق‌ترید؟ ایجاد امکان تبلیغ ارزان/ بالا بردن قیمت سیم‌کارت/ بالا بردن قیمت پیامک‌ها/ محدودیت تعداد پیام در روز». مردمِ حاضر در توییتر بیش از همه گزینه‌ها به محدودیت ارسال پیامک در روز رأی داده بودند و بالابردن قیمت سیم‌کارت یا پیامک هم کمترین رأی را به خود اختصاص داد. ۴۸ ساعت بعد، او در رشته توییتی تصمیمات را این‌طور اعلام کرد: «کانال تبلیغ ارزان؛ علت رواج پیامک‌های مزاحم، عدم وجود راهکار موثر، ارزان و در دسترس برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات، راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت‌کننده دیده شده است.»
 البته به گفته وزیر، این مصوبه بایست توسط اپراتورها عملیاتی شود و طبیعتا زمان بیشتری می‌برد تا به مرحله اجرا برسد. خوبی‌ِ اعلام این تصمیم، توجه به نیاز ذاتی مشاغل برای تبلیغات است: «همچنین در هفته آتی در جلسه‌ای با فعالان بازاریابی دیجیتال راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به جای پیامک، بررسی و اجرایی خواهد شد.»
آذری‌ جهرمی در این توییت‌های شبانه از تشدید شناسایی و برخورد با ارسال‌کنندگان هم خبر داد: «ظرف ۵ روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سختگیرانه‌تری فعالیت خواهد کرد. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌کارت‌های غیر قانونی و لغو مجوز آنها در دستور کار قرار گرفت.»


با این‌که مردم بیشترین رأی را به محدودیت تعداد پیامک داده بودند، ولی از نوشته وزیر برمی‌آید که این راهکار پیشنهادی با تغییراتی اجرا خواهد شد و چندان مورد اقبال تصمیم‌گیران وزارتخانه نبوده است، چون به نظر کمیسیون تنظیم مقررات و اپراتورها وابسته است: «فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول این‌که بالاتر از سقف، ارسال نشود یا این‌که با تعرفه بیشتری محاسبه شود. اتخاذ تصمیم در این‌خصوص قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفته بعد نهایی خواهد شد.»
 آذری‌ جهرمی این بخش آخر را هم نوشته تا خیال مخاطبانش از تاثیر نظرسنجی‌شان راحت شود: «با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، گران کردن تعرفه پیامک و قیمت سیم‌کارت از دستور کار خارج شد.» و در پایان نوشت: «تلاش خواهیم کرد با اجرایی‌کردن این تصمیم‌ها، بر معضل پیامک‌های مزاحم فائق آییم.»
این تجربه وزیر ارتباطات و این سطح از پاسخگویی به مطالبات -حتی در مقیاس محدود توییتر- از آن تجربه‌های شیرینی است که کاش بیشتر اجرا شود و دیگر دولتمردان هم تجربه آن را از سر بگذرانند. برخورد مستقیم و شفاف با مردم، با این شیوه باید برای دیگران هم تجویز شود!
سایر اخبار این روزنامه
چراغ طرح ققنوس روشن شد جوانان فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند نظر بدهید، پیامک‌ مزاحم حذف شود از مغایرت با قانون اساسی تا اعاده اعتبار به فرهنگ سیاسی کشور هدیه اپراتورها: قیمت بالاتر، حجم کمتر! سکه‌ای در کار نبود تولید صافی دیالیز اطفال در هلال‌ احمر خداحافظ آقای کبریت بی‌خطر! وقتی که مجری شدن حساب و کتاب ندارد کبوتر نامه‌رسان چگونه معمای سرقت را حل کرد؟ بزرگترین دزدی سال صفحه شهرونگ جذابیت پایان‌ناپذیر اسم‌های فرنگی «تیم‌ملی» قاب به قاب مشهدی‌ها لبخند بزنند لطفا ویژه نامه انقلاب سرقت 22‌هزار دلار از زن همسایه برای درمان فرزند سوخته سگ‌ آزارها با قمه به خونخواهی آمده بودند درگیری مرگبار دانش ‌آموزان شیرازی کدوم تب؟ کدوم تاب؟ فقط دِکورین بابا دلرحمی علی دایی مقابل کارگران سایپا استانداردهای پراید برای 17 سال گذشته است مولر یک قدم دیگر به ترامپ نزدیک شد چراغ طرح «ققنوس» در روستاي پدگي زاهدان روشن شد هدفمان کاهش قیمت آزاد خودرو و حذف بازار سیاه است این هواداران به محسن چاوشی نه نمی‌گویند جشن 40سالگی و لزوم همدلی