می‌خواهند ظریف را خسته کنند

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: شایعه است و تکذیب می‌شود. واعظی تکذیب می‌کند، قاسمی هم می‌گوید این خبر صحت ندارد. واعظی می‌گوید: «دولت قویاً از عملکرد ظریف و شخص وزیر امور خارجه حمایت می‌کند.» قاسمی هم مدعی است: «کانون شایعات، کانون‌های خاصی هستند که این گونه چالش‌ها را پردازش و منتشر می‌کنند.» زیر تیغ شایعه استعفا
قرار گرفتن ظریف مسبوق به سابقه است! اواخر آبان آن گاه که دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفت؛ به گفته معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری «برخی کانال‌های ارز و سکه» کانون اولیه این شایعه بودند اما این بار منشا شایعه آن گونه که قاسمی می‌گوید: «برخی کانون‌های خاص» و «برخی افراطی‌ها» هستند.
کانون؛ افراطی‌ها باشند یا برخی کانال‌های ارز و سکه؛ هدف یکی است! بر هم زدن تمرکز دستگاه دیپلماسی بین المللی و سیاست خارجه. می‌شود رصد کرد از آبان 97 تا دی ماه، کدام طیف و با چه اهدافی مستقیم وزارت امور خارجه را هدف قرار داده بودند و چرا؟ می‌شود بررسی کرد بر هم خوردن تمرکز دستگاه دیپلماسی چه منافع و مضراتی می‌تواند برای کشور و محافل حاشیه پرداز و فرصت طلب در بر داشته باشد. اصلاً می‌توان برخی جبهه گیری‌های درز کرده از کمیسیون‌های امنیتی و سیاست خارجه ی مجلس را نیز لحاظ کرد و گذاشت کنار تحولات منطقه‌ای؛ از خروج آمریکایی‌ها از سوریه و افغانستان گرفته تا سفر نافرجام ترامپ به عراق و بولتون به ترکیه.
اصلا با دقت بیشتری به بگو ـ مگوی ظریف و جلیلی ورود پیدا کنیم. دغدغه‌مندی‌های کریمی قدوسی را هم پیش چشم بیاوریم، خط و ربط سیاسی امضاء کنندگان استعفای ظریف را هم می‌توان بررسی کرد و در نهایت شاید بتوان به همان دیپلماسی‌های خیابانی رسید، همان‌هایی که یا از دیوار سفارت بالا می‌روند یا کنسولگری به آتش می‌کشند از هر ناحیه ای که باشد و متعلق به هر طیفی که باشند یک هدف را دنبال می‌کنند؛ خسته کردن ظریف برای بیرون راندن یکی از مجرب ترین وزرای امور خارجه ی پس از پیروزی انقلاب اسلامی.


در مورد برنامه‌های اقتصادی و تیم اقتصاد محور، هرچه گفتند و نقد نوشتند و هشدار دادند در نهایت جا به جایی‌ها نشان داد دولت یا اساساً به اقتصاد اعتقادی ندارد یا تیم اقتصادی را طور دیگری معنا می‌کند اما در حالی که شعار معیشت و تورم و گرانی و کمبود و خوابیدن کارخانه‌ها و ایستادن چرخ تولید روی بورس است وقتی تمرکز دولت در ناحیه ی دیپلماسی به هم بخورد لابد هم اروپا را از دست می‌دهد هم برخی شرکای سنتی و قدیمی نظیر هند و ژاپن و کره و... پس کانون‌های خاص، افراطی‌ها، ارز و سکه‌ای‌ها تماماً از رواج‌دادن شایعه ظریف به یک هدف توجه دارند؛ هرج و مرج در بازار و پریشان کردن آرامش جامعه!

>واکنش دولت باید فراتر از یک تکذیب باشد!
صحبت بر سر اختلاف نوبخت و‌هاشمی نیست، بحث‌های بودجه ای هم مبنای این قبیل شایعات نمی‌تواند باشد، کاری هم به خرده فرمایشات واعظی و برخی اصلاح طلبان شاکی ندارد! بحث بر سر وزارت امور خارجه است و ظریف و حساسیت‌های زمانی و منطقه ای.
ظریف حرف‌هایش را خیلی محکم به اروپایی‌ها زده است:«منتظر اروپا نمی‌مانیم»! جهانگیری هم گفت: «اروپا همه امید ما نیست»! فرضیه تمام نگاه دیپلماسی و سیاست خارجه به غرب منتفی است؛ این را ظریف و معاون اول حسن روحانی تاکید کرده‌اند پس می‌ماند تشتت در تیم سیاست خارجه، قطعاً نمی‌توانند در مخیله ی خود بگنجانند روی صندلی که یک زمانی منوچهر متکی نشسته بود حالا ظریف با تمام تجربه و تبحر و تهورش نشسته است. به نظر می‌رسد زده‌اند به سیم آخر، به خاکریز لجستیکی دولت و اگر این حدس درست باشد قطعا واکنش دولت کافی نیست! دولت باید تمام قد به میدان بیاید؛ اگر دستگاه دیپلماسی و موفقیت‌های بین‌المللی و حساسیت‌های زمانی و منطقه ای برایش مهم است. تکذیب، وظیفه ی سخنگوی دولت است که به خوبی از عهده آن برآمد اما پاستور نشینان باید به گونه ای دیگر عمل کنند. پر و پیمان تر، حساس تر، بی باک تر و حمایتی تر! الآن وظیفه روی دوش حسن روحانی است، حمایت از ظریف از عهده محمود واعظی و دیگران خارج است! حسن روحانی باید صراحتاً موضع دولت را با ادبیاتی که حقوقی ـ دیپلماتیک است، بیان کند.