دفاع از عملكرد اقتصادي دولت

محمدرضا باهنر كه از تركيب تصميم‌سازان جمنا عملا كنار گذاشته شده است حالا در زماني كه جبهه مردمي نيروهاي انقلاب در تشتت و نابساماني به سر مي‌برد و اصولگرايان با سه كانديدا وارد انتخابات شده‌اند، هنوز اميدوار است كه صبح انتخابات يك كانديدا داشته باشند. او البته در بعضي موارد به حمايت از حسن روحاني و دستاوردهاي دولت يازدهم مي‌پردازد. در حوزه برجام و كارهاي اقتصادي صورت گرفته توسط دولت از عملكردها دفاع مي‌كند اما در نهايت به جبهه سياسي خود وفادار است و مي‌گويد آراي ريزش يافته روحاني بيش از آراي رويشي اوست. او البته انتقاداتي نيز به دولت دارد و به عنوان مثال معتقد است كابينه روحاني كابينه يكدستي نيست و فرماندهي واحد ندارد.
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري در نشست سالانه اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با اشاره به عملكرد دولت آقاي روحاني طي چهارسال گذشته گفت: نقدهاي ما به دولت آقاي روحاني نبايد غيرمنصفانه باشد زيرا اين نقدها نتيجه برعكسي خواهد داشت و باعث مي‌شود نظر مردم به نوعي ديگر شود. اگر انتخابات سال 88 را به خاطر داشته باشيد، مي‌بينيد كه در‌آن سال يك طرف مدام اعلام مي‌كرد در اين چهار سال كاري نشده و تمام دستاوردهاي كشور و نظام را زيرسوال مي‌برد و سياه‌نمايي مي‌كرد.
وي به عملكرد و كارنامه دولت روحاني اشاره و تصريح كرد: در اين مدت اقداماتي انجام شده است كه برخي از آنها قابل تقدير است به عنوان مثال در حوزه اقتصادي فعاليت‌هايي انجام شده است كه بايد به عنوان نكات مثبت به آن اشاره كرد. زماني كه دولت آقاي روحاني روي كار آمد كشور تورم 44 درصدي را تجربه مي‌كرد اما با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تورم حداقل 30 درصد كاهش پيدا كرد.
باهنر با اشاره به اينكه آيا اساسا هدفگذاري تورم تك‌رقمي براي كشورمان سياست راهبردي درستي است يا خير؟ گفت: به نظر بنده در سياست ركود تورمي هدفگذاري تورم تك‌رقمي اشتباه است و بنده اگر بخواهم هدفگذاري داشته باشم آن را در حد 22 درصد قرار مي‌دهم چون تورم ركود باعث مي‌شود ضمن ايجاد ركود توليد نيز يخ بزند. لذا تورم تا جايي بايد كنترل شود كه چرخ‌هاي اقتصادي نيز بچرخد.


وي به مساله رشد اقتصادي كشور نيز اشاره كرد و گفت: رشد اقتصادي كشور طي 4 سال اخير از منهاي 5 درصد به 8 درصد رسيد كه ما نيز اين عدد را تكذيب نمي‌كنيم و مي‌گوييم عدد و رقم درستي است اما بايد ديد اگر ميزان نفت را نيز از آن كم كنيم همين عدد خواهد شد يا نه؟
باهنر گفت: اگر رشد اقتصادي 8 درصدي ما مستمر بود بايد سالانه يك و نيم ميليون شغل جديد ايجاد مي‌شد ولي بيكاري در ايران داد مي‌زند و وجود 4 يا 5 ميليون فارغ‌التحصيل بيكار در كشور شوخي نيست.
وي با اشاره به اينكه متاسفانه رويكردهاي برخي از دولتمردان در كابينه آقاي روحاني در تعامل با هم نيست، گفت: بنده جاي ديگري نيز گفته بودم دولت آقاي روحاني 10 سرتيپ دارد و يك سرلشگر ندارد. به طوري كه مي‌بينيم اقدامات برخي وزرا در هماهنگي با كل دولت نيست و بعضا در جهت هم‌افزايي دولت ديده نمي‌‌شود.
وي با اشاره به اظهارات برخي درباره برجام گفت: برخي معتقدند برجام هيچ آثاري نداشت و سياه‌نمايي مي‌كنند. اما من معتقدم قرار بود ما با برجام 10 گل به طرف بزنيم و هيچ گلي نخوريم اما در نهايت 7 گل زديم و دو گل هم خورديم. اگر امروز از بنده سوال كنند آيا حاضريد به قبل از برجام برگرديد مي‌گويم خير و فكر مي‌كنم نظر نظام هم اين نيست كه برجام را ما اول پاره كنيم. بله اگر طرف مقابل آن را پاره كرد ما هم آن را آتش مي‌زنيم. اما اينگونه نيست كه در ابتدا آن را پاره كنيم.
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: ما بايد به قدري در ديپلماسي خود قوي عمل كنيم كه تا آخرين ريال از حق خود را نيز به زور از حلقوم آنها بيرون بكشيم. تصور من اين است كه نظام اين را هم كه ما به قبل از برجام برگرديم، قبول ندارد و آن را در شرايطي نگه داشته است كه اگر طرف مقابل بخواهد از آن سوءاستفاده كند، توان كمك كردن به آن هم خواهد داشت. باهنر افزود: بنده در زمان آقاي احمدي‌نژاد هم گفتم اگر همه تحريم‌ها نيز حل شود 30 تا 35 درصد مشكل كشور حل نخواهد شد. مشكل اصلي اين دولت اين بود كه فكر كرد با گره زدن همه مشكلات كشور به برجام و سياست خارجه مي‌تواند با رفع اين مشكل، مشكلات ديگر را برطرف كند. اما شايد 35 درصد مشكل كشور به تحريم‌ها برمي‌گشت. اما 65 درصد كار به مسائل مديريتي و تدبير مربوط مي‌شود. اشتباه دولت اين بود كه تصور كرد با برجام همه‌چيز گل و بلبل مي‌شود كه اين‌طور نبود.
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حضور 6 كانديداي نهايي براي انتخابات رياست‌جمهوري گفت: ما در جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي قرار است براي روز انتخابات يك كانديدا بيشتر نداشته باشيم در كشور ما روساي جمهور معمولا دو دوره‌اي بودند اما هيچ زماني را نداشتيم كه رييس‌جمهوري با 3/0 درصد راي اضافي انتخاب شود كه در دوره آقاي روحاني اين اتفاق رخ داد. وي با اشاره به ميزان راي روحاني گفت: به نظر بنده آراي رويش يافته آقاي روحاني در اين دوره اگر بيشتر از ريزش يافته آن نباشد، كمتر از آن نيست. به عبارتي آراي رويش يافته روحاني در اين دوره بيشتر از آراي ريزش يافته آن نيست. وي با اشاره به توصيه‌ها به سه كانديدا گفت: كانديداها اموال كشور را به تاراج نگذارند و وعده‌هايي ندهند كه مجبور شوند از دولت مايه بگذارند. البته نقدها را درست مطرح كنند.  باهنر تصريح كرد: در جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي قرار اين است كه خود جبهه مردمي با كانديداي واحد وارد عرصه شوند. شايد در جزييات جبهه اشكالاتي وجود داشته باشد اما در مجموع امروز بسيار اميدواريم اين كار با مديريت واحد جلو رود و صبح انتخابات يك كانديداي واحد داشته باشيم.
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره نظرسنجي كه قرار است در جبهه مردمي درباره گزينه نهايي صورت گيرد، گفت: درنظرسنجي‌ها كميت راي و روند افزايشي يا كاهش آرا نيز مورد توجه است و در نهايت تلاش مي‌شود بهترين گزينه انتخاب شود.
باهنر ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري مناظرات نتيجه و فرد مناسبي انتخاب شود. انتخاب