درباره لباس استوک خارجی

علی اکبر فرقانی: سال‌های گذشته بسیاری از هموطنان در بیشتر شهرها شاهد راه اندازی فروشگاه‌های موسوم به «تاناکورا» بودند و بعضی‌ها هم مشتریان دائمی اینگونه لباس‌ها بودند. تا این که اخیرا عده‌ای با سفر به برخی شهرهای مرزی، لباس‌های دستِ دوم خریداری می‌کنند که در کیسه‌های بسیار بزرگ بسته بندی شده و کیلویی به فروش می‌رسد. فروشندگان بنکدار همان لباس‌ها را در تهران یا در شهرها به دست خرده‌فروش می‌رسانند که بساط می‌کنند و بهای تکفروشی آن‌ها بین 5 تا 10 هزارتومان است! به عنوان نمونه، دوشنبه 17 دی ماه به تقاطع خیابان پیروزی ـ فلکه پنجم نیروی هوایی تهران رفتم، نیمی از پیاده رو -همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید- پر بود از انبوه لباس‎های دستِ دوم و با قیمت پایین.
برخی از رهگذران به محض مشاهده لباس‌ها می‌گفتند معلوم نیست برای مرده‌ها بوده یا تصادف کرده‌ها یا خانه‌های متروک یا بیماران بیمارستان‎ها؛ و حالا از اینجا سر در آورده. گروهی دیگر هم بر این عقیده بودند که اینگونه لباس‌ها نشسته و اتوندیده و آلوده به میکرب و بیماری زا است. دسته‌ای از مردم رهگذر هم می‌گفتند که چرا برخی از فروشندگان لباس‌هایی را که تولید کارخانه نیست و صاحب
شناخته شده ندارد چرا برای فروش به محل آورده اند؟ یک نفر هم پیدا شد و گفت فروشندگان مغازه‌ها چون بازارشان کساد بوده و حالا کسادتر شده، آدم هاشان را می‌فرستند برای شایعه پراکنی. از ساعت 19:30 تا 20 شب در محل ماندیم و مشتریان می‌آمدند و می‌رفتند و هریک چند لباس می‌خرید. خانمی هم به محض مشاهده لباس‌های دستِ دوم عصبانی شد و گفت با سامانه 137 شهرداری تهران تماس می‌گیرم تا این‌ها را جمع آوری کند.
متاسفانه گرانی بیش از حد پوشاک باعث شده برخی افراد کم درآمد این بار به جای خرید از فروشگاه ها، به اینگونه لباس فروشی‌های خیابانی مراجعه و اعضای خانواده را با پرداخت مبلغ ناچیزی، نونوار کنند. بیشتر مردم یا از کیفیت لباس‌ها خبر ندارند یا دارند ولی برایشان مهم نیست و مهم تنها ارزان بودن است. قصد از نوشتن این یادداشت، جمع آوری فروشندگان نیست، بلکه پرسش از مسئولان وزارت بهدشت، درمان و آموزش پزشکی است که آیا خرید لباس‌های دستِ دوم تولید بیماری می‌کند یا خیر؟ لطفاً برای اطلاع مردم درباره اینگونه لباس‌ها اطلاع‌رسانی شود؛ اگر واقعاً مشکلی برای خریداران ایجاد می‌کند، در جریان قرار گیرند و چنان که پوشیدن آن‌ها را غیرمجاز می‌دانند از وارداتش جلوگیری کنند. حتی خود فروشندگان از کیفیت اینگونه لباس‌ها بی اطلاع‌اند تنها به دنبال کسب درآمد هستند و همان لباس‌ها را به تن خودشان و بچه هاشان می‌توان دید.