انتقاد تند تهران از پارادوکس امنیتی بروکسل

گروه بین‌الملل: در پی اقدام اتحادیه اروپا در تحریم یک نهاد و دو فرد ایرانی روز سه‌شنبه شش تن از سفیران و کارداران اروپایی با حضور در وزارت امور خارجه سعی داشتند مواضع اتحادیه را توجیه کنند اما با برخورد تند مقام ملاقات شونده مواجه شدند.هم‌چنین در ملاقات روز سه‌شنبه به علت غیرقابل پذیرش بودن اظهارات دیپلمات‌های اروپایی و استفاده از ادبیات نامناسب، این دیدار در کمتر از ده دقیقه به اتمام رسیده است. 
براساس اطلاع «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه، ایران در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را در رابطه با این رویکرد اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد کرد.
برخی منابع اعلام کرده‌اند که به دلیل حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های شناخته شده تروریستی و ادامه پناه دادن به عناصر تروریست، جمهوری اسلامی در حال ارزیابی و  تجدید نظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشورهای اروپایی است و به زودی تصمیماتی در این خصوص گرفته خواهد شد که حوزه‌های مهمی را در بر می‌گیرد.
روز سه‌شنبه رویترز به نقل از وزارت خارجه دانمارک و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد که یک واحد از وزارت اطلاعات و دو ایرانی در لیست تروریسم‌ اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.


براساس این گزارش‌ها، سعید هاشمی مقدم به همراه اسدالله اسدی در لیست موسوم به تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.
رویترز همچنین نوشت که نام این افراد به طور رسمی در یادداشت رسمی اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه منتتشر می‌شود، ذکر خواهد شد. این خبرگزاری معتقد است که این اقدام تا اندازه‌ای نمادین است؛ چراکه یکی از افراد تحریم شده در حال حاضر نیز در بازداشت به‌سر می‌برد و همچنین این اولین باری است که اروپا از زمان لغو تحریم‌هایش علیه ایران در پی اجرای توافق هسته‌ای 2015، تحریمی را علیه جمهوری اسلامی وضع می‌کند.
این تصمیم که شامل تروریستی خواندن این نهاد اطلاعاتی و دو فرد ایرانی می‌شود پس از آن انجام شد که دانمارک و فرانسه در سال 2018 وزارت اطلاعات ایران را به تلاش برای انجام سوءقصد در خاک کشورهای‌شان متهم کردند و خواستار واکنش اتحادیه اروپا شدند.
«آندرس ساموئلسن» وزیر امورخارجه دانمارک روز سه‌شنبه (18 دی‌ماه) گفت: «اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه یک سرویس اطلاعاتی ایران به دلیل تلاش‌هایشان برای سوءقصد در خاک اروپا موافقت کرد. این یک پیام قوی از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر این است که ما چنین رفتارهایی را در اروپا نمی‌پذیریم.»
درهمین حال، وزیر خارجه آمریکا که در سفردوره‌ای به خاورمیانه است؛ از تصمیم اروپا علیه تهران حمایت کرد. «مایک پمپئو» با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به طرح ادعاهایی بی‌اساس در ارتباط با این طرح ادعایی نوشت: «اتحادیه اروپا اولین تحریم‌های خود را از زمان توافق با ایران (برجام) علیه این کشور صادر کرد و هلند  فاش کرد که ایران ترورهای دو تبعه هلندی را در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ هدایت کرده است. این، در پی خنثی کردن دو حمله تروریستی ایرانی توسط دانمارک و فرانسه در سال ۲۰۱۸ است.»
وی در ادامه ادعاهای خصمانه‌اش افزود: «کشورهای اروپایی امروز با این اقدام پیامی روشن به ایران فرستادند، اینکه تروریسم تحمل نخواهد شد. آمریکا به‌طور قوی از این تحریم‌های جدید حمایت می‌کند و در کنار هم‌پیمانان اروپایی برای مقابله با این تهدید مشترک می‌ایستد.»
حمایت ضمنی اروپا از تروریسم
به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران هرگونه دخالت در این طرح‌های ادعایی را رد و تاکید می‌کند که این اتهامات برای تخریب روابط ایران و اروپا مطرح می‌شود.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب(۱۸ دی) در توییتی به اظهارات و ادعاهای اخیر برخی مقامات اروپایی علیه ایران پاسخ گفت.
ظریف در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «اروپا از جمله دانمارک، هلند و فرانسه، مخفیگاه سازمان مجاهدین (منافقین) ـ کسانی که ۱۲ هزار ایرانی را کشته و در جنایات صدام علیه کردهای عراق شریک‌اند ـ و سایر تروریست‌هایی هستند که از اروپا قتل ایرانیان بی‌گناه را طراحی می‌کنند. متهم کردن ایران، اروپا را از مسئولیت مخفی‌کردن تروریست‌ها نمی‌رهاند.»
از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس ضمن محکوم کردن اقدام هلند در تحریم وزارت اطلاعات کشورمان و دو فرد ایرانی، گفت: «برخی کشورهای اروپایی که امروز این اقدامات را انجام می‌دهند خود مامن و پناهگاه تروریست‌ها و منافقین هستند.»
«علی نجفی خوشرودی» در گفت و گو با  ایرنا، افزود: «این اقدام مغایر با تلاشی است که اروپایی‌ها برای ارائه ساز و کار مالی ویژه انجام می‌دهند.»
وی با بیان این که برای جمهوری اسلامی ایران سیاست مستقل اتحادیه اروپا در تنظیم روابط با ایران اهمیت دارد، اظهار داشت: برخی از کشورهای اروپایی خود مامن و پناهگاه تروریست‌ها و سازمان منافقین هستند، سازمانی که در اقدامات تروریستی در ایران سابقه طولانی دارد.
نجفی خوشرودی اظهار داشت: امیدواریم اتحادیه اروپا سیاست درستی در این زمینه پیش بگیرد به ویژه با توجه به خروج آمریکا از برجام، مجموعه اقدامات اروپا باید منافع ایران را در برجام تامین کند و باعث دوری جمهوری اسلامی ایران از اروپا نشود.