ادامه عملیات برجام ستیزی

هر چند این روزها، دیوار مکزیک، نیمی از دولت فدرال را به تعطیلی کشانده و اوضاع بین دموکرات ها و آقای رییس جمهور در حالت قهر قرار دارد اما دستگاه دیپلماسی و امنیتی ایالات متحده بیشتر از هر موقعی، فعال و اکتیو و به دنبال پروژه ایران هراسی است.
زوج بولتون - پمپئو با تقسیم کار در خاورمیانه هر کدام به صورت جداگانه به کشورهای همسایه ایران سفر می کنند تا ماشین ایران هراسی مد نظر «رییس» خود را پیش ببرند.پس از خروج شخصیت هایی چون تیلرسون، متیس و ...، کار دست تندروهای دور و بر ترامپ افتاده و معلوم نیست آن‌ها چه خواب های آشفته‌ای دیده اند.
یک روز بولتون در ترکیه آفتابی می‌شود، روزی دیگر پمپئو در اردن به چانه زنی دیپلماتیک مشغول است. تقریبا در تاریخ کشور آمریکا کم سابقه بوده که مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه به طور همزمان در خاورمیانه به صورت میدانی علیه ایران به فعالیت بپردازند.
نکته دیگری که نباید فراموش کرد، این دو نفر دست کم در ماجرای تحریم های جدید اروپا علیه ایران به بهانه عملیات نظامی علیه افراد، اقداماتی انجام داده اند که منجر به موضع‌گیری دانمارک و اتحادیه اروپا شده است.معلوم نیست ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان چه اهدافی را برای تیم دو نفره بولتون و پمپئو تعریف کرده‌اند اما به نظر می رسد باید دستگاه دیپلماسی کشورمان و به خصوص رییس جمهور و وزیر خارجه هوشیارتر از گذشته، اتفاقات جاری در خاورمیانه را رصد کنند . نکته دیگری که تا از قلم نیفتاده باید به آن اشاره کنم، این است که یک مقام آگاه دیپلماتیک کشورمان اعلام کرده که با توجه به حمایت کشورهای اروپایی از گروه های شناخته شده تروریستی، جمهوری اسلامی ایران در حال تجدید نظردر همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورهاست و به زودی تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.


پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» که رابطه‌ای نزدیک با دولت آمریکا دارد، پیشتر خبر داده بود که وزیر خارجه ایالات متحده به اردن، مصر، قطر، امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین و کویت سفر می‌کند تا به متحدان منطقه‌ای آمریکا اطمینان دهد که «ایالات متحده در حال ترک خاورمیانه نیست». برخی منابع رسانه‌ای نیز از احتمال سفر وزیر خارجه آمریکا به کشور عراق خبر داده بودند.البته خبر فری بیکن، تمام ماجرا تعریف نکرده و بخش اصلی ماموریت پمپئو مربوط به پروژه ایران هراسی است.
سفر بولتون به ترکیه
مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی پس از سفر به سرزمین های اشغالی به ترکیه رفت که افراد همراه او در نوع خود جالب توجه بود.
بولتون را در این سفر کوتاه، رییس ستاد ارتش آمریکا و جیمز جفری، نماینده ویژه ائتلاف جهانی همراهی کردند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابتدا با ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مجتمع ریاست جمهوری دیدار کرد و مذاکرات آن‌‌ها چیزی حدود دو ساعت و 10 دقیقه طول کشید.بولتون قبل از آنکارا به اسرايیل سفر کرده و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور دیدار کرده بود.انتظار می رود که دانفورد و جفری برای مدتی دیگر در آنکارا مانده و به مذاکرات خود ادامه دهند.
نکته مهم اینجاست که اردوغان دیروز به رسانه‌ها گفته بود که از دولت آمریکا، حرف های عجیب غریبی به گوش می رسد. قطعا خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم بولتون و پمپئو صرفا برای هماهنگی خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه به منطقه سفر کرده اند.
با توجه به صحبت‌های حاشیه‌ای مطرح‌شده از زبان بولتون و پمپئو، ماموریت اصلی آن‌ها بدون‌شک، جا انداختن تحریم های پسابرجامی و بی اثر کردن این معاهده بین المللی و البته همراهی بیشتر کشورهای همسایه ایران با سیاست های ایالات متحده در مواجهه با تهران است.
سفر پمپئو به اربیل
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که دیروز (چهارشنبه؛ 9 ژانویه) وارد بغداد شده بود، پس از دیدار با محمد الحلبوسی،ريیس پارلمان عراق عازم منطقه کردستان شد.
خبرنگار شبکه «کردستان 24» طی پستی در «تويیتر» با اعلام سفر پمپئو به اربیل، نوشت که وی در این سفر با مسئولان منطقه کردستان در خصوص تحریم‌های ایران و صادرات نفت توسط منطقه کردستان به ایران گفت‌وگو خواهد کرد.
دفتر اطلاع‌رسانی ریاست پارلمان عراق، ديروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد الحلبوسی، ريیس پارلمان به همراه اعضای کمیسیون روابط خارجه پارلمان به محض ورود وزیر خارجه آمریکا به بغداد از او استقبال کردند.
پیش از این محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق از سفر قریب‌الوقوع چهار وزیر خارجه از جمله وزرای خارجه ایران و آمریکا به بغداد خبر داده بود.
توییت بی اساس پمپئو در حمایت از تحریم
وزیر امور خارجه آمریکا طی پیامی در صفحه شخصی توییتر خود، از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت کرد.
پمپئو با مطرح کردن ادعاها و اتهامات بی‌پایه و اساس علیه ایران نوشت: «اتحادیه اروپا برای نخستین بار از زمان توافق هسته‌ای تحریم‌هایی را علیه ایران اعلام و هلند نیز افشا کرد که ایران قتل دو شهروند هلندی در سال‌های 2015 و 2017 را هدایت می‌کرده است.
این موضوع در پی خنثی‌سازی دو حمله تروریستی ایران در فرانسه و دانمارک در سال 2018 صورت می‌گیرد».
اتحادیه اروپا که مدعی تلاش برای حفظ برجام است، از روز سه‌شنبه 18 دی 97 اولین دور تحریم‌ها علیه ایران را بعد از اجرایی شدن این توافق در سال ۲۰۱۴ اعمال کرد. این تحریم‌ها بر پایه ادعاهایی اعمال شد که دانمارک علیه ایران مطرح کرده است.
پلیس دانمارک آبان سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. ایران قویا این ادعا را تکذیب کرده است.
واکنش ظریف به اقدام اروپا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اقدام روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا در تحریم ایران در توییتر خود نوشت: «اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به منافقین- گروهی که ۱۲۰۰۰ ایرانی را به قتل رساند و به صدام برای جنایت علیه کردهای عراق کمک کرد- و تروریست‌های دیگری پناه می‌دهند که قتل ایرانی‌های بی‌گناه را از اروپا صحنه گردانی می‌کنند. اتهام‌پراکنی علیه ایران، اروپا را از مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها مبرا نمی‌کند».
واکنش سخنگوی وزارت خارجه
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکومیت تصمیم غیرمنطقی و تعجب برانگیز اتحادیه اروپا که بر پایه اتهامات بی‌پایه و اساس، چند تبعه ایرانی را مورد تحریم قرار داده است، این اقدام را نشانه عدم صداقت کشورهای اروپایی در مبارزه با تروریسم خواند و افزود: اتحادیه اروپا به جای قرار دادن نام گروه‌های تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرست تحریم خود، آنان را در اقدامات ضد انسانی و تروریستی خود آزاد گذاشته و حتی تحت حمایت خود قرار می‌دهد؛ اما جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می‌دهد.قاسمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
دموکرات های سنای آمریکا
لایحه تحریم جدید علیه ایران را تایید نکردند
نمایندگان دمکرات مجلس سنای آمریکا در اعتراض به ادامه تعطیلی دولت این کشور، از تایید لایحه ای در مورد اعمال تحریم های جدید علیه ایران ، سوریه و روسیه خودداری کردند. این لایحه با عنوان تقویت امنیت آمریکا در خاورمیانه به دنبال هدف قرار دادن سوریه و هم پیمانانش ( روسیه و ایران) با تحریم های جدید و تقویت همکاری‌های امنیتی واشنگتن با اسرايیل و اردن بود. لایحه مذکور، تنها از حمایت 56 نفر از صد سناتور برخوردار شد اما برای بررسی بیشتر به 60 رای نیاز داشت.