دو برابرتعطيل‌شده‌ها كارخانه به‌چرخه‌توليد بازگشته است

گروه اقتصادي
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد: «آمار روند تعطيلي واحدهاي توليدي در دولت‌هاي گذشته متفاوت است، در مجموع سهم دولت قبل در تعطيلي واحدهاي توليدي 48 درصد بوده است. البته در حال حاضر آمار نهايي ميزان واحدهاي توليدي را به تفكيك سال و دلايل تعطيلي آنها ندارم، اينكه بگوييم واحدي تعطيل نشده، دروغ است اما اگر بنگاهي قبل از انقلاب احداث شده باشد دليلي ندارد كه تا ابدالدهر فعال باشد.»
علي يزداني هرچند نمي‌خواهد به تخريب هيچ دولتي بپردازد و بيشتر رويه دفاع از عملكرد خود را در پيش دارد، ادامه مي‌دهد: «در ابتداي دولت بيش از 12 هزار واحد تعطيل و متوقف بودند، در حال حاضر ميزان تعطيلي‌ها به حدود 7 هزار واحد كاهش يافته است. البته در سال 95 نيز يك هزار و 81 واحد به چرخه توليد بازگشتند.»
اين معاون وزير وقتي خبرنگاري پرسيد شما اعلام مي‌كنيد كه تا پايان 93، 12 هزار واحد توليدي تعطيل بودند و ما امروز اين ميزان تعطيلي را تا حد قابل توجهي كاهش داده‌ايم به صورت روشن در طول دولت يازدهم چه ميزان واحد توليدي تعطيل و به آمارهاي گذشته اضافه شده است؟ گفت: «آمارها مانند جمعيت انساني هر روز در حال تغيير است اما بايد بگويم، بايد منصفانه قضاوت كنيم اگر بنگاهي قبل از انقلاب احداث شده باشد دليلي ندارد كه تا ابدالدهر فعال باشد. بنگاه‌هايي مي‌توانند با گذشت زمان فعال و ادامه حيات دهند كه خود را به فناوري روز مجهز كرده باشند. در حال حاضر آمار نهايي ميزان واحدهاي توليدي را به تفكيك سال و دلايل تعطيلي آنها ندارم، اينكه بگوييم واحدي تعطيل نشده، دروغ است ولي تلاش گسترده‌اي براي فعال بودن صنايع صورت گرفته است، اما اينكه بخواهيم تعطيلي واحدها را پررنگ كنيم، به نفع نظام نيست.»
وي اضافه كرد: «به صورت كلي ميانگين تعداد واحدهاي به بهره‌برداري رسيده و به چرخه توليد بازگشته نسبت به تعداد واحدهايي كه تعطيل شده‌اند، بيش از دو برابر بوده است. يك واحد لبنياتي در مازندران به دليل اختلاف شركا تعطيل شده است. اين ديگر به دولت ربطي ندارد. تعطيلي واحدها يا به دليل منابع مالي يا بازار يا اختلاف شركا و يا فرسوده بودن تكنولوژي است، ما وقتي آموزش رايگان براي واحدهاي توليدي مي‌گذاريم و خود بنگاه‌ها استقبال نمي‌كنند، دولت چه بايد كند؟»


يزداني با بيان اينكه در كل مجموع روند اقدامات دولت رو به رشد بوده است، افزود: «گزارش‌ها نشان مي‌دهد تعداد واحدهاي به بهره‌برداري رسيده در سال 94 حدود دو هزار و 227 واحد با اشتغال 32 هزار و 21 نفر و در سال 95 حدود دو هزار و 411 واحد با اشتغال 3٨ هزار و 392 نفر بوده است. عملكرد 42 ماهه دولت در شهرك‌ها و نواحي صنعتي، بهره‌برداري ٨ هزار و 92 واحد بوده است كه عمدتا نيز صنايع كوچك هستند. همچنين در سال 95 بالغ بر 4 هزار و 31 قرارداد جديد صورت گرفت كه 19 درصد نسبت به سال 94 افزايش يافته است.»
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينكه در طول 42 ماه فعاليت دولت 14 هزار و 795 قرارداد در داخل شهرك‌ها براي سرمايه‌گذاري جديد منعقد شده است، گفت: «در سال 95 بالغ بر يك هزار و ٨1 واحد تعطيل شده در دولت‌هاي قبل به چرخه توليد بازگشت و عملكرد 42 ماهه دولت بازگشت 3 هزار و 46٨ بنگاه تعطيل شده به چرخه توليد است. در حال حاضر 960 شهرك و ناحيه صنعتي مصوب در كشور وجود داد كه 793 شهرك و نواحي صنعتي در دست بهره‌برداري (واگذاري زمين) است. مجوز 41 شهرك داراي پروانه تاسيس و 45 شهرك داراي پروانه بهره‌برداري داده شده كه در كل تاكنون به ٨6 شهرك صنعتي غيردولتي مجوز داده‌ايم.»
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: «تعداد واحدهاي به بهره‌برداري رسيده در شهرك‌هاي غيردولتي 6 هزار و 72 واحد صنعتي با اشتغال بالغ بر 120 هزار و 164 نفر بوده است. در كل كشور بالغ بر 139 هزار و 457 هكتار اراضي در اختيار ما قرار دارد كه 15 هزار و ٨90 هكتار عملكرد اين دولت بوده و بقيه به از سال 64 تا دولت يازدهم مربوط مي‌شود.»
وي با اعلام اينكه براي جلوگيري از رانت اطلاعات واگذاري زمين‌هاي شهرك‌هاي صنعتي هم سامانه را تعريف كرده‌ايم، تصريح كرد: «براي تشويق واحدهاي توليدي به حضور در شهرك‌هاي صنعتي بسته‌هاي آموزشي، واسطه‌هاي صادراتي، تخفيف‌هاي در پرداخت حق انتفاع با توجه به وسعت زمين و خدمات در نظر گرفته‌ايم. حتي در حق انتفاع ما مبلغ پيش پرداخت را از 30 درصد به 3 درصد كاهش داده‌ايم.»
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي كه با بيان اينكه پلاسكو در مدت زمان دو هفته تخريب شد اما ساختش دو سال طول مي‌كشد، اظهار كرد: دولت يازدهم كشور را با تورم ۴۰ درصدي تحويل گرفت و در حال حاضر تورم را به ۹ الي ۸ درصد رسانده است. ما نمي‌گوييم كه همه مشكلات حل شده اما مسير حركت دولت رو به پيشرفت است و براساس قانون برنامه و نيز سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي پيش مي‌رود.
سه كشور بازار هدف ايران
در ادامه اين نشست غلامرضا سليماني، معاون سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي از هدف‌گذاري دو ميليارد دلاري براي صادرات توسط صنايع كوچك خبر داد و اظهار كرد: هدف‌گذاري دو ميليارد دلاري براي صادرات صنايع كوچك در سال جاري مدنظر قرار گرفته است كه اين رقم در سال گذشته معادل 7/1 ميليارد دلار بود كه در اين راستا رشد ۳۰ ميليون دلاري در دستور كار است. يكي از محدوديت‌هاي بنگاه‌هاي كوچك صنعتي، نداشتن برند است و مقياس توليد براي آنها كمتر از واحدهاي صنعتي بزرگ است به همين دليل ما با چند برنامه در نظر گرفته شده از جمله واسطه‌هاي صادراتي، ارايه آموزش‌هاي لازم، هم‌افزايي از طريق كنسرسيوم و نيز معرفي محصولات سعي مي‌كنيم كمك‌هاي لازم را انجام دهيم تا اين بنگاه‌هاي كوچك بتوانند در صادرات موفق باشند شايد روزي حتي كسي فكر نمي‌كرد كه اين واحدها بتوانند مقوله صادرات را انجام دهند در حالي كه اكنون شاهد اين اتفاق هستيم.
معاون صنايع كوچك سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي افزود: سه بازار روسيه، چين و عراق به عنوان بازار هدف براي فروش محصولات صنايع كوچك ذيل برندهاي مشترك به منظور مديريت بازار مدنظر قرار گرفته‌اند و ما به خوبي مي‌دانيم كه در ارايه برخي محصولات خود در ايران از جمله زعفران و پسته در بازارسازي با برند ايراني موفق نبوده‌ايم. علاوه بر اين در مقوله پوشاك به كمك وزارت صنعت، معدن و تجارت سند مربوطه به امضا رسيده و بحث شهرك پوشاك نيز براي حضور در بازار جهاني در دست اجراست.
8 شهرك صنعتي يك شبه
مجوز گرفتند
فتحعلي محمدزاده، معاون فني سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي در مورد شهرك‌هايي كه در دولت قبل يك شبه مجوز گرفتند و در حال حاضر ساماندهي آنها در دستور كار است، تصريح كرد: در دولت قبل در محدوده استان تهران هشت شهرك بدون اينكه كار كارشناسي دقيق روي آنها صورت گيرد مجوز گرفتند كه نيازمند اصلاح هستند و اين مساله در دستور كار ما قرار گرفت. علاوه بر اين مصوبه ۱۴ شهرك صنعتي لغو و ۵۰ شهرك و ناحيه صنعتي ديگر نيز فريز شدند.
اعطاي تسهيلات به 24 هزار واحد
همچنين فرشاد مقيمي، معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي در مورد واحدهاي صنعتي كه در شهرك‌هاي صنعتي تسهيلات طرح رونق توليد دريافت كرده‌اند، اعلام كرد: حدود ۱۷ هزار ميليارد تومان به ۲۴ هزار واحد صنعتي كوچك و متوسط در سال جاري تسهيلات ارايه شد كه ۲۳۷۰ واحد و طرح صنعتي از اين تعداد در داخل شهرك‌هاي صنعتي بودند. علاوه بر اين ۵۹ هزار واحد متقاضي در طرح مربوطه ثبت نام كردند كه ۱۰ هزار واحد آن در شهرك‌هاي صنعتي بودند و ۲۳۷۰ واحد موفق به دريافت تسهيلات شدند. مابقي نيز با توجه به تمديد طرح رونق توليد در نوبت هستند و به مرور در سال جاري تسهيلات دريافت مي‌كنند.
1516واحد صنعتي در تملك بانك‌ها
اسماعيلي، ديگر عضو هيات مديره سازمان صنايع كوچك و شهرهاي صنعتي نيز با اشاره به واحدهاي صنعتي كه توسط بانك‌ها به تملك در آمده‌اند، خاطرنشان كرد: ۱۴۱۶ واحد تحت تملك بانك‌ها هستند و براساس سياست ستاد تسهيل اقتصاد مقاومتي واگذاري اين‌گونه واحدها در دستور كار قرار گرفته تا علاوه بر توليد و اشتغال سرمايه‌اي كه مربوط به بانك‌هاست و به خواب رفته مجددا به گردش درآيد.