مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات موافقت کرد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی - شهرستانی برگزار می‌شود.
نمایندگان در این جلسه با 155 رای موافق، 64 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر کلیات طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، انتخابات مجلس استانی - شهرستانی برگزار می‌شود.
رئیس مجلس پس از تصویب کلیات این طرح گفت: محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس داده و خواستار ارجاع این طرح به این کمیسیون برای بررسی جزییات و ایجاد اصلاحات در این طرح شده است.
وی در ادامه از نمایندگان خواست که ارجاع یک هفته‌ای این طرح به کمیسیون شوراها را به رای بگذارد که نهایتا نمایندگان با 186 رای موافق، 24 رای مخالف و چهار رای ممتنع از 230 نماینده حاضر با ارجاع این طرح به کمیسیون شوراها مجلس موافقت کردند.


لاریجانی گفت: اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها طبق آیین نامه یک هفته فرصت دارند جزییات این طرح را در این کمیسیون بررسی کنند.
*مخالفت با مسکوت ماندن سه ماهه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از بررسی کلیات این طرح، به بررسی تقاضای مسکوت گذاشتن سه ماهه این طرح پرداختند اما با این تقاضا مخالفت کردند.
قائم مقام وزیر کشور درامور مجلس وهماهنگی استان‌ها در این جلسه با اعلام موافقت دولت با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: موافقت دولت با کلیات این طرح، منوط به رسیدگی مجدد جزییات این طرح در کمیسیون شوراهای مجلس است.
* خدمات بهداشتی و بیمه تکمیلی جانبازان و ایثارگران به بنیاد شهید واگذار شد
با تصویب مجلس،خدمات بهداشتی و بیمه تکمیلی آزادگان، جانبازان، ایثارگران شاغل و غیر شاغل، بازنشسته و والدین، همسران و فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنان به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شد.
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز با 165 رای موافق، 9 رای مخالف و 10 رای ممتنع ازمجموع 213 نماینده حاضر با ماده واحده طرح اصلاح ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موافقت کردند.
نمایندگان در ماده واحده این طرح مقرر کردند: تامین 100درصد هزینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص (خدماتی که مشمول قوانین بیمه همگانی و تکمیلی نمی‌شوند) خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان بر عهـده دولت است و اعتبـارات آن هر ساله براساس تعداد و سرانه در قوانین بودجه سنواتی به صورت 100تخصیص یافته منظور می‌شود. نمایندگان مجلس تصویب کردند: با اجرای حکم این ماده خدمات بهداشتی، بیمه درمانی مکمل آزادگان، جانبازان، ایثارگران شاغل و غیر شاغل، بازنشسته و والدین، همسران و فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنان، بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.براساس این مصوبه، تعهدات دستگاه‌های اجرایی و بیمه‌های ذی ربط در این خصوص از یکم آبان 97 تا زمان تصویب این قانون و تا پایان سال 97 به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل می‌شود.
همچنین طبق این مصوبه، اجرای احکام این ماده مانع ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی توسط دستگاه‌های اجرایی ذی ربط به کارکنان شاغل موضوع این ماده نیست، این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.
* مطهری: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقش موثری در مراحل مختلف انقلاب داشت
نایب رئیس مجلس درجلسه علنی دیروز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت:ایشان نقش موثر و زیادی از سال 41 تا پیروزی انقلاب و مراحل مختلف بعد از انقلاب اسلامی داشت.
دکتر علی مطهری به دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و اظهارداشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سه دوره رئیس مجلس و دو دوره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و فرماندهی کل نیروهای مسلح در دوره جنگ را بر عهده داشتند.
وی یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت و سالگرد درگذشت وی را تسلیت گفت.
* لاریجانی:اصل ماجراجویی آمریکایی‌ها نشانه گرفتن مبانی دینی است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصل ماجراجویی آمریکایی‌ها با مبانی دینی بوده که آن را نشانه گرفته‌اند و عدم توفیق آن‌ها علیرغم تمامی فشارهای اقتصادی به این جهت است که ملتی که فرهنگ حسینی و علوی دارد میراث قلبی خود را به حراج نمی‌گذارد.
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه امروز ممکن است آمریکا بصورت علنی فضای مبارزه امنیتی و سیاسی و اقتصادی علیه ایران را مطرح کند اما اصل ماجراجویی آن‌ها با مبانی دینی بوده که آن را نشانه گرفته اند، افزود: عدم توفیق آمریکایی‌ها علیرغم تمامی فشارهای اقتصادی به این جهت است که ملتی که فرهنگ حسینی و علوی دارد میراث قلبی خود را به حراج نمی‌گذارد و تحمل سختی‌ها را سنگر صیانت از آئین خود می‌پندارد.
رئیس مجلس همچنین 19 دی سالروز قیام مردم قم در سال 56 را گرامی داشت.
* 241 نماینده از خدمات دکتر قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت تقدیر کردند
241 نماینده مجلس در بیانیه‌ای از خدمات دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت و درمان در این وزارت خانه تقدیر و تشکر کردند.
در این بیانیه خطاب به دکتر قاضی زاده هاشمی آمده است: حضور موثر و مستمر و خالصانه شما به عنوان وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در اقصی نقاط کشور به ویژه مناطق مرزی سبب به ثمر نشستن طرح‌ها و پروژه‌های متعدد نظام سلامت به کام شریف مردم ایران بوده است و خاطرات حرکات جهادی اوایل انقلاب را در اذهان زنده کرد.
این بیانیه می‌افزاید: خدمتگزاری بی‌منت، قوام با صداقت و تلاش خستگی ناپذیرتان موجی از امید و رضایت را در میان آحاد جامعه فراهم کرد. در این قریب شش سال که به عنوان خادم ملت و معتمد نمایندگان در سنگر بهداشت و درمان قرار داشتید به وضوح حرکت به سمت آرمان‌ها و اهداف سیاست‌های کلان و نظام سلامت مشهود بوده است.
در این بیانیه خطاب به قاضی زاده هاشمی امده است: در دوران مسئولیت شما در وزارت بهداشت هر طرحی را چنان بدیع در جهت ارتقای سلامت بر انداخت که افق درخشان در برابر ملت شریف ایران ایجاد کرد که ملت ایران آثار بی‌بدیل آن را در زندگی درک و لمس کردند.
این نامه می‌افزاید: تاریخ گواهی خواهد داد دوران تنگناها و ناملایمات اقتصادی و تحریم همه جانبه جهان استکبار خدمات وزارت بهداشت با مدیریت جهادی منجر به وقوع انقلابی عظیم در عرصه سلامت شد.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: شما در مسیر خدمت پایمردی کردید و الگوی مثال زدنی از مدیریت جهادی را به جوانان این مرز و بوم معرفی کردید لذا براساس آموزه‌های دینی و به واسطه خدمات و زحمات زیاد شما از درگاه خداوند منان خواستار موفقیت روزافزون هستیم.
* 150 نماینده در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تمرکز خدمات درمانی ایثارگران و جانبازان در بنیاد شهید شدند
150 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری تاکید کردند: دولت خدمات درمانی جانبازان و ایثارگران را در بنیاد شهید متمرکز کند.
این نمایندگان تاکید کردند: از آنجایی که خدمات درمانی ایثارگران امری تخصصی است انتظار می‌رود دولت خدمات درمانی جانبازان و ایثارگران را متمرکز در بنیاد شهید انجام دهد.
در این نامه آمده است: دولت درحالی به استناد ماده 13 قانون جامع خدمات رسان به ایثارگران از ابتدای 97 رویه منظم بیمه تکمیلی را به دستگاه‌های اجرایی محول نمود که زیرساخت‌های آن را تعبیه نکرده است، این موضوع موجب از بین رفتن آرامش روحی و روانی ایثارگران و بازنشستگان شده است، همچنین این موضوع سبب تغییر در درمان ایثارگران و جانبازان در مراکز درمانی شده است.
در ادامه این نامه بیان شده است: امروز برای جانبازان و ایثارگران بازنشسته با توجه به وضعیت خاص صندوق‌های بازنشستگی سردرگمی ایجاد شده است، از این رو به لحاظ شان و مقام والای ایثارگران دستور فرمایید تا خدمات درمانی جانبازان و ایثارگران در بنیاد شهید تمرکز کر ده و آنچه از بودجه که قرار است از هر مبلغی در اختیار وزارت خانه‌ها قرار گیرد به بنیاد شهید داده شود تا سردرگمی و دغدغه آنان مرتفع شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر جهادکشاورزی: واردات گوشت قرمز دو برابر سال گذشته افزایش یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم قم خطاب به مسئولان تاکید کردند: از اشرافی‌گری پرهیز و به معیشت مردم و طبقات ضعیف اهتمام ویژه کنید در اعتراض به تداوم تعطیلی دولت آمریکا دمکرات‌های سنای آمریکا لایحه تحریم جدید علیه ایران را تایید نکردند رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: اشتغال جوانان و معیشت مردم اولویت‌های اصلی کشور است مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات موافقت کرد تحلیل سیاسی هفته دورجدید سرکوب روهینگیاها بیش از 4 هزار آواره برجای گذاشت عضوشورای روابط خارجی آمریکا: ترامپ به‌زودی به برجام باز خواهد گشت مدارای هاشمی در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی تصویب شد؛ اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه در برخی مناطق کشور سرپرست وزارت بهداشت:‏ اعتبار طرح حمایت از بیماران صعب العلاج 20درصد افزایش می‌یابد دروس پیش‌نیاز در دبیرستان حذف شد وزیر راه و شهرسازی: دولت برای تامین مسکن اقشار متوسط و کم درآمد هدفگذاری دارد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آئینه کتاب