پایه‌های تشنه سی‌و‌سه پل پس از 2 سال در آب سیراب می‌شوند جریان موقت زندگی در رگ‌های اصفهان

زهرا داستانی
زاینده‌رود هفته اول ماه بهمن بازگشایی و اصفهان برای شهروندان و گردشگرانی که به یاد روزهای خوش زاینده‌رود پشت به رودخانه خشک و بستر چاک خورده‌اش می‌ایستند تا انعکاس از یادرفته 33 دهانه‌ پل الله‌وردی‌خان را روی رودخانه‌ای که دیگر نیست ثبت کنند، دوباره همان شهر رویاها می‌شود، البته نه برای همیشه بلکه مانند 2 سال پیش تنها برای 10 روز آن هم برای آنکه باغات غرب اصفهان از تشنگی نجات یابند.
تقریبا 2 سالی می‌شود که پایه‌های پل الله‌وردی‌خان، خنکای جریان آب زاینده‌رود را از خاطر برده است. آبی که از حدود 3 دهه پیش با برداشت‌های زیاد در مسیر، احداث طرح‌های آبی و انتقالی، استقرار صنایع و توسعه کشاورزی شروع به کاهش کرد و سال‌هاست که برای مقاطع بلند مدت خشکیده است. آبی که حالا تنها هر از چند سالی برای مدت 10 روز به منظور تامین آب کشاورزی و باغات اصفهان باز می‌شود و هرچند موقتی و اندک زندگی دوباره‌ای را به اصفهان می‌بخشد. اما همین آب زندگی بخش 2 سالی است که در زاینده‌رود جریان ندارد و امسال هم علی‌رغم وعده‌هایی که مسئولان داده بودند به تاخیر افتاده است. مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گفته است علت به تاخیر افتادن بازگشایی آب رودخانه از 14 دی به بهمن ماه به درخواست‌ کشاورزان اصفهانی بوده است. به گفته او، «در مسیر سد چمن آسمان در بالا دست رودخانه زاینده‌رود تا سد نکوآباد حدود 25بند سنگی وجود دارد، که مانع عبور آب به باغات غرب استان می‌شود، به این منظور بنا به درخواست کشاورزان این منطقه در حال پر کردن و برداشتن این بندها هستیم.»
گرچه هنوز زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود مشخص نیست، اما پیش‌بینی‌ها برای رهاسازی زاینده‌رود به اینجا ختم شده که هفته اول بهمن با اتمام پر کردن بندها، رودخانه بازخواهد شد. با باز شدن آب زاینده‌رود پس از 2 سال دوباره پایه‌های پل تاریخی سی‌و‌سه پل خیس خواهد شد و مردم دوباره اصفهان را همان اصفهان رویایی خواهند دید. البته بازگشایی موقت زاینده‌رود همیشه برای ساکنان اصفهان دردسرهایی هم داشته. زباله‌های بستر رودخانه‌ نمی‌گذارد که آب زاینده‌رود چندان تمیز باشد، هرچند همیشه مسئولان پیش از رهاسازی خبر پاکسازی تمام بستر رودخانه را می‌دهند. با این حال اما آب جاری شده پس از سال‌ها در بستر خشکیده زاینده‌رود هم غنیمت است. غنیمتی که هم دل شهروندان را شاد می‌کند، هم عکس یادگاری گردشگران را آب و تاب می‌بخشد و هم باغات کشاورزان را در این بی‌آبی اصفهان سیراب می‌کند.


حسن ساسانی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان که خبر رهاسازی زاینده‌رود برای نجات 17 هزار هکتار باغات غرب اصفهان را داده، گفته: «پیش از این قرار بود آبیاری باغات غرب اصفهان از طریق منابع آب‌های زیرزمینی به صورت سیار و با تانکر انجام شود که به دلیل افت شدید آب‌های زیر‌زمینی و نبود منابع آبی این باغات تحت تاثیر تنش شدید قرار گرفت. این موضوع در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود در تهران مطرح و مقرر شد برای حفظ و نجات باغات غرب اصفهان که قدمت بسیار بالایی به خصوص در شهرستان خمینی شهر، نجف آباد و ... دارند، حدود 30 میلیون مترمکعب از ذخیره سد زاینده‌رود آب رهاسازی شود.»
«30 میلیون مترمکعب از مجموع 278میلیون مترمکعب آبی که پشت سد زاینده‌رود مانده» با تصمیم مسئولان حالا قرار است به رودخانه باز گردد. سدی که خالی شدن 90 درصد از آن نه تنها سبب شده بود که مسئولان را نگران تامین آب شرب مردم اصفهان کند و رهاسازی آب را برای 2 سال متوقف کند بلکه نمایندگان شهر اصفهان را هم معترض به عدم اجرای مصوبات 9 ماده‌ای احیای زاینده‌رود کرد. استعفایی دسته‌جمعی که عده‌ای را به نقد نمایندگان و نمایشی بودن استعفا وادار کرد و عده‌ای را به حمایت از این حرکت واداشت و البته با انتشار خبر تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود به دستور رئیس‌جمهوری روزنه‌ امیدی را در دل کشاورزان و مردم اصفهان زنده کرد. امیدی که اما بعد از چند روز معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار با نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود آن را نقش بر آب کرد و با اعلام اینکه تشکیل این ستاد در دستور کار دولت نیست، گفت «این دستور رئیس‌جمهوری در حد پاراف است و جنبه‌ اجرایی ندارد.»
گرچه جهانگیری پرونده تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را با یک جمله بسته است اما برای نمایندگان و مردم معترض اصفهان احیای زاینده‌رود هیچ‏گاه بسته نخواهد شد. مطالبه‌ای که شاید با وجود وضعیت قرمز آب پشت سد زاینده‌رود، مسئولان را وادار به رهاسازی آب پس از 2 سال کرده است، وگرنه به گفته ساسانی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همچنان نگرانی تامین آب شرب اصفهان وجود دارد. او گفته: «البته امیدوار به بارش‌های پاییزه نیز هستیم، اما واقعیت این است که 17 هزار هکتار باغ به معنای ریه اصفهان در منطقه غرب در حال نابودی است و اگر این باغات از بین رود اصفهان علاوه بر آب، هوای خود را از دست خواهد داد.» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای با ریسکی بزرگ اقدام به بازگشایی آب زاینده رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان کرده است، گفته: «تصمیم بازگشایی آب برای باغات غرب اصفهان به دلیل نیاز کشاورزان به آب و با تایید جهاد کشاورزی صورت گرفت. البته این کار با بازدید میدانی شرکت آب منطقه‌ای و تشخیص نیاز باغات به آب، به تهران منعکس داده شد.»
این روزها با تصاویر پی‌درپی‏ای که از اعتراضات مردم اصفهان منتشر می‌شود، دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که از بحران آب در اصفهان بی‌خبر باشد. بحرانی که گرچه دامن شرب مردم اصفهان را نیز گرفته اما بیش از هر چیزی کشاورزی را مختل کرده است. حرفه‌ای که قوت غالب مردم اصفهان را تشکیل می‌دهد که رهاسازی آب در رودخانه خشکیده زاینده‌رود موقتا آن را نجات خواهد داد. راه‌حلی که می‌تواند بحران آب را برای اصفهان تشدید کند. با این حال حسینعلی میراحمدی، دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان معتقد است: «هرچند رهاسازی آب در زاینده‌رود راه‌حلی موقتی برای رفع این بحران است، اما مردم بیش از آنکه تشنه باشند، گرسنه هستند.»
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» موضوع تحریمهای جدید اتحادیه اروپا بر دو شهروند و وزارت اطلاعات ایران را بررسی میکند ژوبین صفاری تاوان شفافیت را بپردازیم اردلان سرفراز در خصوص شکایتش از سه خواننده مطرح، رضایت داده و پرونده مختومه شده است احسان فلاحت‌پیشه، کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر گیشه‌ای از تولید اندیشه بازمی‌ماند سرنوشت طرح‌ ترافیک 98 پایتخت چه زمانی مشخص می‌شود؟ معمای تکراری طرح‌ ترافیک «ابتکار» از موافقت نمایندگان با کلیات طرح استانی شدن انتخابات گزارش می‏دهد تصویب کلیات طرحی برای تقویت تحزب پایه‌های تشنه سی‌و‌سه پل پس از 2 سال در آب سیراب می‌شوند جریان موقت زندگی در رگ‌های اصفهان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم: مقابل توپ و تشر آمریکا و اروپا پس نزنید رئیس‌جمهوری در هیئت دولت: همه‌چیز بر مبنای رای مردم است زمینه‌سازی برای برجام‌ها را از بین ببرید‌! رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی فضای مجازی: فرصت‌های فضای مجازی در تحریم به سمت کمک به تولید و اشتغال هدایت شود خروج نیروهای آمریکایی از سوریه؛ زمینه‌ها و پیامدها