ترامپ در نطق زنده تلویزیونی وضعیت آمریکا را بحرانی توصیف کرد؛ واکنش رهبران دمکرات به گفته‌های رئیس‌جمهور:

توسل به ترس، اطلاعات نادرست و سوء نیت
همدلی| گروه سیاسی- روح‌اله نخعی: سه‌شنبه‌شب به وقت واشگنتن و صبح چهارشنبه به وقت تهران، مردم آمریکا برای اولین بار در ساعت پیک شبانه تلویزیونی، اصطلاحاً معروف به Prime Time، شاهد نطق تلویزیونی زنده رئیس‌جمهورشان از اتاق بیضی بودند، گفت‌وگویی که می‌توان آن را ترامپی‌ترین گفت‌وگوی روسای جمهور از این اتاق معروف هم دانست.
دونالد ترامپ سخنانش را با صحبت از «بحران فزاینده‌ انسانی و امنیتی» در مرز جنوبی کشور آغاز کرد. او از هزاران مهاجر غیرقانونی صحبت کرد که روزانه برای ورود به آمریکا به این مرز می‌آیند، در شرایطی که «دیگر برای نگه‌داشتن آن‌ها جا نداریم و راهی برای ارسال بلادرنگ آن‌ها به کشورهای مبداشان نداریم. رئیس‌جمهور آمریکا گفت کشورش با افتخار میزبان میلیون‌ها مهاجر قانونی است، اما «همه آمریکایی‌ها از مهاجرت غیرقانونی آسیب می‌بینند». به ادعای او، مهاجران منابع عمومی را دچار مشکل کرده و شغل‌ها و دستمزدها را برای همه کاهش می‌دهند، بیش از همه «آفریقایی‌آمریکایی‌ها و لاتین‌آمریکایی‌ها».
فرمانده کل قوای ایالات متحده آمریکا مرز جنوبی کشور را منبع ورود انبوهی از مواد مخدر شامل «شیشه، هروئین، کوکائین و فنتانیل» دانست و آمارهایی از تلفات حاصل از مصرف این مواد ارائه کرد. او سپس آمارهایی از جرائم مهاجران غیرقانونی شامل «۳۰هزار جرم جنسی» و «۴هزار قتل خشونت‌آمیز» گفت.


ترامپ سپس مدعی شد دولتش طرحی برای حل این مشکل به کنگره ارائه کرده و با توضیح آن، از درنظرگرفتن ۵.۷میلیارد دلار برای «مانعی فیزیکی» با نظر متخصصان انتظامی گفت و تصریح کرد، «با خواست دمکرات‌ها» این مانع «به جای دیوار بتونی» «مانعی فولادی» خواهد بود. او در دفاع از ایده دیوار به ساخت دیوار در اطراف خانه‌های ثروتمندان اشاره کرد با روایت چند نمونه از جنایت‌های انجام‌شده در آمریکا توسط مهاجران، شامل قتل یک مامور پلیس سوال کرد «چقدر دیگر باید خون آمریکایی‌ها را بریزیم تا کنگره کار خود را انجام دهد؟»
رئیس‌جمهور آمریکا سپس از اعضای کنگره خواست طرحی تصویب کنند تا به این بحران پایان دهد و از شهروندان خواست تا با نمایندگانشان در کنگره تماس بگیرند تا بعد از چنددهه امنیت مرز سرانجام تامین شود: «این انتخابی است بین درست و غلط، عدالت و بی‌عدالتی.»
چاک شومر و نانسی پلوسی: بگذارید دولت به کارش برسد
رهبران دمکرات دو مجلس کنگره که از پیش برای پاسخ به صحبت‌های قابل پیش‌بینی رئیس‌جمهور از شبکه‌ها زمان گرفته بودند، در کنار هم و پشت یک تریبون، مواضع خود را در قبال مسئله تعطیلی دولت و امنیت مرزی بیان کردند. نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان که رئیس این مجلس هم هست و چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا، با انتقاد صریح از رئیس‌جمهور و آنچه توسل او به «توسل به ترس»، «اطلاعات نادرست» و «سوءنیت» خواندند، دیوار ترامپ را ایده‌ای ناکارآمد و گران توصیف کردند و یادآور شدند که ترامپ مکرراً وعده داده بود، مکزیک هزینه دیوار را خواهد پرداخت. ترامپ که از زمان انتخابات تا بعد از پیروزی تاکید کرده بود هزینه دیوار مرزی را مکزیک خواهد پرداخت، از چندی پیش مدعی شد از طریق توافق‌های تجاری این هزینه از مکزیک دریافت خواهد شد. او در صحبت‌های دیشبش هم گفته بود جلوگیری از خسارات چندصدمیلیاردی مواد مخدری که از مرز می‌آید و نیز توافق تجاری آمریکا-مکزیک-کانادا، هزینه این دیوار را تامین می‌کند.
پلوسی که ابتدا صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه او و شومر در مقابل ترسی که رئیس‌جمهور برگزیده به حقایق می‌پردازند گفت: «در اولین روز این کنگره، دمکرات‌های مجلس نمایندگان، قانون جمهوری‌خواهان سنا را تصویب کردند تا دولت را باز کنند و بودجه راه‌حل‌های امنیت مرزی موثر و هوشمند را تامین کنند.» رئیس مجلس نمایندگان گفت رئیس‌جمهور این طرح‌های فراجناحی را رد می‌کند، به خاطر اصرار وسواس‌گونه‌اش به اینکه «مالیات‌دهندگان آمریکایی را مجبور کند، میلیاردها دلار را خرج دیواری گران و بی‌تاثیر کنند، دیواری که او همیشه قول داده بود مکزیک هزینه‌اش را خواهد پرداخت.»
رهبر دمکرات‌های مجلس تصریح کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ انتخاب کرده است که خدمات کلیدی برای سلامت، امنیت و رفاه مردم آمریکا را گروگان بگیرد و حقوق ۸۰۰هزار کارمند بی‌گناه در سراسر کشور را نگه‌دارد که بسیاری از آن‌ها کهنه‌سربازان هستند.»
پلوسی با تاکید بر اینکه «همه موافقیم که باید امنیت مرزهای خود را تامین کنیم» از برپایی زیرساخت‌ها و جاده‌های مناسب، استفاده از فناوری‌های جدید برای بررسی خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند و جلوگیری از ورود مواد مخدر، استخدام نیروهای لازم و نیز تامین بودجه برای نوآوری‌های لازم جهت تشخیص عبور غیرقانونی از مرز گفت اما ادعای بحران امنیتی توسط رئیس‌جمهور را نیز رد کرد: «زنان و کودکانی که در مرز هستند، تهدیدی امنیتی نیستند، چالشی انسانی اند، چالشی که سیاست‌های بی‌رحمانه و مخرب خود رئیس‌جمهور ترامپ فقط تشدیدشان کرده‌است.»
چاک شومر نیز پس از صحبت‌های پلوسی به صراحت ادعاهای رئیس‌جمهور را رد کرد: «ما فقط به یک دلیل امشب با شما صحبت می‌کنیم: رئیس‌جمهور ایالات متحده که نتوانسته کاری کند مکزیک هزینه دیوار بی‌تاثیر و غیرلازم مرزی‌اش را تامین کند و در قانع‌کردن کنگره یا مردم آمریکا در پرداخت صورت‌حساب ناکام مانده، دولت را تعطیل کرده است.»
رهبر دمکرات‌های سنا که با صراحت اعلام می‌کرد در دمکراسی آمریکایی با «کولی‌بازی بچه‌گانه» حکومت نمی‌کنیم، رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرد در تمام دوران ریاست‌جمهوری‌اش با ترس و تفرقه پیش رفته‌است. او مانند پلوسی، تاکید کرد که دمکرات‌ها هم خواستار تقویت امنیت مرزها هستند، اما در راه‌حل‌ها با رئیس‌جمهور اختلاف دارند.
سناتور ایالت نیویورک راه‌حل عبور از این مرحله را تفکیک مسئله تعطیلی دولت از بحث امنیت مرزی خواند و از طرحی گفت که با تامین موقت بودجه اجازه می‌دهد، بدون بستن بودجه، دولت بتواند به کار خود ادامه دهد: «طرحی فراجناحی وجود دارد که هم دمکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان از آن حمایت می‌کنند، تا دولت بازگشایی شود در حالی که به بحث امنیت مرزی هم اجازه ادامه داده می‌شود.» در اظهارنظر دیگری که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، شومر گفت رئیس‌جمهور به «جعل بحران» اقدام کرده است.
تعطیلی دولت به سمت رکوردشکنی می‌رود
دونالد ترامپ در صحبت‌های سه‌شنبه شب خود، از تاکید بر مواضع پیشین فراتر رفت و مسئله مرز جنوبی را در حد و اندازه‌های بحرانی تمام‌عیار توصیف کرد. توصیف رئیس‌جمهور آمریکا از وضعیت با ایده‌ای همخوانی داشت که در روزهای اخیر مطرح کرده بود: اعلام وضعیت فوق‌العاده و استفاده از منابع نظامی برای پیشبرد ایده دیوار مرزی؛ بعضی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که ترامپ در صحبت‌های زنده‌اش، وضعیت فوق‌العاده را رسما اعلام کند. علاوه بر عواقب سیاسی و اجرایی چنین تصمیمی، متخصصان حقوقی می‌گویند رئیس‌جمهور در صورت چنین اقدامی با موانع حقوقی مواجه خواهد شد. اعلام رسمی وضعی فوق‌العاده اجازه حدی از ساخت و ساز و استفاده از نیروهای نظامی را می‌دهد؛ اما در چنین شرایطی نیز رئیس‌جمهور محدود به استفاده از بودجه ساخت‌وساز دفاعی کشور است و ادعای نیاز اضطراری به دخالت نظامی را نیز باید اثبات کند. در صورت اقدام به پیگیری چنین ایده‌ای، به جای کنگره، دستگاه قضایی به این روند رسیدگی خواهد کرد و کارشناسان حقوقی پیش‌بینی می‌کنند دادگاه ادعاهای دولت را نپذیرد؛ هر چند برخی ناظران می‌گویند رئیس‌جمهور اساساً قصد ندارد از این ابزار استفاده کند.
بعد از پافشاری مجدد ترامپ بر مواضعش، دمکرات‌های کنگره نیز با ادبیاتی تندوتیز و تاکید دوباره بر ایده‌ها و طرح‌های پیشین نشان دادند حاضر نیستند در مقابل ترامپ کوتاه بیایند و یک پیروزی سیاسی را به او تقدیم کنند. طرح‌هایی را که دمکرات‌ها ارائه داده‌اند می‌توان همین حالا هم مصالحه‌ای واقعی از سوی آن‌ها دید، پیشتر نیز، زمانی که دمکرات‌ها در اقلیت بودند و دست بسته‌تری هم برای مخالفت با دولت داشتند، چنین ایده‌هایی از سوی کنگره مطرح شد که باز با مخالفت ترامپ رد شدند.
نوع تعامل کنگره و کاخ سفید در این زمینه حاکی از این است که ترامپ، نه به دنبال مصالحه که به دنبال یک پیروزی کامل و کسب همان چیزی است که از ابتدا گفته بود:‌ یک دیوار. بسیاری ناظران معتقدند، از نگاه تشدید شرایط امنیت مرزی و محدودیت ورود مهاجران، دولت ترامپ تا همین جا هم به وعده خود عمل کرده‌است و کافی است، افزایش بودجه‌هایی که کنگره برای مرز پیشنهاد داده را بپذیرد تا مسیر مطلوب خود را در این زمینه به پایان رسانده باشد. آنچه او را در این زمینه محدود می‌کند، اصرار بر عینی‌بودن لفظ «دیوار» و پرهیز از مصالحه و تعامل، حتی گاهی با اعضای حزب خودش است.
گزارش‌ها حاکی است، در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند ممکن است اعضای جمهوری‌خواه کنگره کم‌کم از همراهی در این زمینه با کاخ سفید کنار بکشند و از خود رفع مسئولیت کنند، به‌خصوص که با طولانی‌شدن تعطیلی دولت، کم‌کم تبعات آن جدی‌تر و حادتر می‌شود، عدم پرداخت حقوق کارکنان و معطل‌ماندن درخواست‌های وام، فقط بخشی از تبعات طولانی‌شدن این تعطیلی است.
با این حال، این اتفاق یا هر اتفاقی که بتواند دولت و کنگره را از این وضعیت عبور دهد بعید است تا آخر همین هفته، یعنی تا شنبه برسد. با عبور از شنبه دولت ترامپ یک رکورد دیگر را هم شکسته است و طولانی‌ترین تعطیلی دولت را با عبور از ۲۱روز دولت کلینتون تجربه کرده است. آن طور که از شخصیت ترامپ بر می‌آید، ممکن است همین تاریخ‌سازی برای ترامپ به عنوان یک پیروزی مطلوب باشد و او بعد از اینکه توانست ادعا کند در پافشاری بر ایده خود، بیش از هر کس دیگر دولت را تعطیل نگه داشته، تن به مصالحه بدهد.