اقدام متقابل می‌کنیم

وزارت امور خارجه ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد این تحریم‌ها با تلافی جمهوری اسلامی روبه‌رو خواهد شد. اتحادیه اروپا دو روز پیش اعلام کرد که بخشی از وزارت اطلاعات ایران و دو ایرانی به‌نام‌های سعید ‌هاشمی مقدم به‌همراه اسدالله اسدی در فهرست تروریسم‌ اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که چند کشور عضو این اتحادیه از جمله دانمارک، هلند و فرانسه مدعی شدند که ایران در عملیات ترور یا برنامه‌ریزی برای ترور مخالفانش در این کشورها نقش داشته است. 
در واکنش به چنین اتهاماتی بود که وزیر خارجه ایران، اروپایی‌ها را به پناه دادن به تروریست‌ها متهم کرد و در صفحه توئیتر نوشت: «اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به منافقین- گروهی که 12 هزار ایرانی را به قتل رساند و به صدام برای جنایت علیه کردهای عراق کمک کرد- و تروریست‌های دیگری پناه می‌دهند که قتل ایرانی‌های بی‌گناه را از اروپا صحنه گردانی می‌کنند. اتهام ‌پراکنی علیه ایران، اروپا را از مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها مبرا نمی‌کند.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی در پاسخ به اقدام اروپا و در چارچوب عمل متقابل، اقدامات مقتضی را اتخاذ می‌کند. اما مسئولان بلندپایه دیپلماتیک کشورمان در حالی علیه تحریم‌های جدید موضعگیری کردند که منابع آگاه دیپلماتیک فراتر از آن از جلسه فوری و کوتاه وزارت خارجه با دیپلمات‌های کشورهای اروپایی تحریم کننده خبر دادند و اعلام کردند این نشست تحت تأثیر دلایل توجیه‌ناپذیر دیپلمات‌های حاضر در این نشست، ناتمام پایان یافت. یک مقام آگاه دیپلماتیک هم خبر داد که جمهوری اسلامی با توجه به حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های شناخته شده تروریستی، در رویکرد همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورها تجدید نظر خواهد کرد و بزودی تصمیمات مهمی در این زمینه گرفته خواهد شد.
در همین حال وزیر امور خارجه امریکا با ارسال پیامی در توئیتر، حمایت خود از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را اعلام کرد. مایک پمپئو نوشت: «اتحادیه اروپا برای نخستین بار از زمان توافق هسته‌ای تحریم‌هایی را علیه ایران اعلام و هلند نیز افشا کرد که ایران قتل دو شهروند هلندی در سال‌های 2015 و 2017 را هدایت می‌کرده است. این موضوع در پی خنثی‌سازی دو حمله تروریستی ایران در فرانسه و دانمارک در سال 2018 صورت می‌گیرد.»
با وجود اینها خبرگزاری رویترز تحریم‌های اروپا علیه ایران را تا اندازه‌ای نمادین دانسته است زیرا معتقد است یکی از افراد تحریم شده در حال حاضر نیز در بازداشت به‌سر می‌برد و همچنین این اولین باری است که اروپا از زمان لغو تحریم‌هایش علیه ایران در پی اجرای توافق هسته‌ای 2015، تحریمی را علیه جمهوری اسلامی وضع می‌کند.