به برنامه‌های هوا فضای خود  ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس هیأتی سیاسی -اقتصادی به هند سفر کرده بود درباره تحریم‌های امریکا علیه تهران و تأثیر آن برخرید نفت هند از ایران گفت: ما قادریم با یکدیگر حتی در شرایط سخت‌تر تعامل کنیم و من اطمینان دارم ایران و هند به‌ویژه در بخش خصوصی می‌توانند راه‌هایی برای پرهیز از این اقدامات غیرقانونی بیابند. اجازه دهید به خودمان یادآوری کنم که این اقدامات غیرقانونی هستند. ما نمی‌خواهیم قانون را دور بزنیم، بلکه تلاش می‌کنیم از بی‌قانونی پرهیز کنیم، ما تلاش داریم از قلدری (امریکا) طفره برویم.
ظریف با یادآوری اینکه موضع اصولی هند تنها  تبعیت از تحریم‌های مصوب سازمان ملل است و از تحریم‌های یکجانبه تبعیت نمی‌کند، افزود: «به خاطر فشارهای امریکا، اقدامات اروپایی‌ها که قرار بود در راستای وظایف آنها در زمینه برجام و همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (2231) انجام شوند، هنوز تحقق نیافته است. آنها وعده‌های کلامی دادند اما متأسفانه از منظر اقدامات عینی این وعده‌ها را عملی نکرده‌اند البته ما با دیگر کشورها اقدامات‌مان را پیش برده‌ایم، بویژه در رابطه با شرکای سنتی‌مان، کشورهای همسایه‌مان عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و همچنین با چین و هند و دیگر کشورهای آسیایی (کارمان را به جلو برده‌ایم).»
وزیر امور خارجه همچنین در مصاحبه با رویترز در هند گفت که  به ‌رغم هشدارهای امریکا، ایران به برنامه‌های هوا فضای خود ادامه می‌دهد و هیچ قانون بین‌المللی چنین برنامه‌ای را ممنوع نکرده است. او در عین حال تأکید کرد: خروج از برنامه هسته‌ای که در سال 2015 با قدرت‌های جهان به امضا رسید گزینه کنونی تهران است اما تنها گزینه روی میز ما نیست.
وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که آینده افغانستان و نقش طالبان در این کشور را خود مردم افغانستان مشخص می‌کنند. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه «NDTV» هند با بیان مطلب فوق به موضوع مذاکرات ایران و طالبان نیز اشاره کرد و گفت: «ایران ارتباطات اطلاعاتی با طالبان داشته است، زیرا لازم است از این طریق امنیت مناطق مرزی تحت کنترل طالبان در طرف افغانستان تضمین شوند.» ظریف با اشاره به روند مذاکرات صلح افغانستان این را هم افزود: «من فکر می‌کنم که آینده افغانستانی بدون نقش طالبان نخواهیم داشت؛ اما ما بر این باوریم که نقش آینده طالبان نباید نقشی غالب بر افغانستان باشد». اظهارات ظریف کمی پس از آن مطرح شده است که وزارت خارجه ایران هفته گذشته به دنبال اعلام خبر دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر مذاکره ایران با گروه طالبان، از سفر هیأتی از این گروه به تهران و مذاکره برای یافتن راهکار و مساعدت برای پیشبرد روند صلح افغانستان خبر داد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که هیأت طالبان روز (یکشنبه ۹ دی) در تهران با عباس عراقچی معاون وزارت خارجه به طور مفصل گفت وگو کرده است.


 وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ سؤالی درباره حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی گفت: «پاکستان موضع خود در قبال افغانستان را تغییر داده و ما بر این باوریم که اسلام آباد در حال حاضر سعی بر ایفای نقش مثبت در ایجاد صلح و ثبات در کشور افغانستان دارد. ما فکر می‌کنیم که پاکستانی‌ها نیز خواهان سلطه گروه‌های افراطی بر آینده افغانستان نیستند، اما برای آنان تهدید جدی به حساب می‌آیند.» ظریف در بخش‌های دیگری از این مصاحبه افزود: «ما نمی‌توانیم زندانی گذشته باشیم. ما با پاکستان در دهه 90 و زمانی که آنها طالبان را ایجاد کرده یا به ایجاد آن کمک کردند،مخالف بودیم.ما نخستین قربانی طالبان بودیم و من 11 نفر از همکارانم را در حمله طالبان (به کنسولگری ایران در مزارشریف) از دست دادم. اما باید برای آینده‌ای بهتر تلاش کنیم و ایران آماده است با پاکستان در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی همکاری کند».
دست دوستی به سوی همسایگان‌مان در منطقه خلیج فارس دراز می‌کنیم
وزیر امور خارجه ایران در ادامه برنامه‌های خود در جریان سفر به دهلی نو با «سوشما سواراج»، همتای هندی خود دیدار و پیرامون ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه از جمله در حوزه‌های اقتصادی و بانکی، پتروشیمی، نفت، انرژی و حمل و نقل گفت وگو کرد. مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله برجام و شرایط افغانستان از دیگر محورهای گفت‌وگوهای دو وزیر بود. وزیر خارجه ایران همچنین با جوزف بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا درباره  آخرین تحولات روابط دوجانبه مذاکره کرد.وزیر خارجه ایران همچنین در کنفرانس بین‌المللی سالانه گفت‌وگوی رایسینا (RAISINA) در سخنانی با اشاره به لزوم گفت‌وگو درباره نظم مجدد جهانی گفت: «گفت‌وگو و نظم مجدد جهانی مباحث مهمی هستند. گفت‌وگوی واقعی نیازمند برابری و احترام متقابل است.» وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: «ما امروز به جای سلطه مردان قوی، نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم. از دیدگاه ما منطقه‌ای قوی شامل مؤلفه‌های زیر است: 1- ثبات سیاسی و سرزمینی بومی، 2- اتکا به مردم به عنوان منبع مشروعیت، امنیت و کامیابی،  3- هماهنگی هویت‌های ملی و شهروندی منطقه‌ای، 4- مشارکت همه کشورهای مرتبط منطقه‌ای در تضمین صلح در منطقه از طریق سازمان‌های منطقه‌ای یا ترتیبات مقتضی، 5- اطمینان، تجارت و تعامل بیشتر میان کشورهای منطقه به جای قدرت‌های خارجی، 6- روابط اقتصادی و تعاملات مردم‌محور که روی آوردن به جنگ را هزینه‌بر و غیرقابل دفاع کند، 7- فرهنگ منطقه‌ای که امنیت ملی را منطبق بر امنیت منطقه‌ای کند، 8- محیط منطقه ای پایدار». رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین افزود: «با هند اشتراکات زیادی در شکل‌دهی چنین همسایگی، در جنوب،  مرکز و غرب آسیا داریم. همچنین ما برای حرکت در این مسیر، مجدد دست‌دوستی، خود را به همسایگان‌مان در منطقه خلیج‌ فارس دراز می‌کنیم.»