بازهم استیضاح؛ کارت زرد سوم به وزیر‌ارشاد

آرمان: پس از اظهارات یک عضو هیأت رئیسه مجلس تصورات بر آن شد که تا اطلاع ثانوی میان دولت و مجلس آتش بس اعلام خواهد شد و نمایندگان با ابزار استیضاح یا سوال، وزیری را تحت فشار قرار نمی‌دهند. حتی مقام معظم رهبری هم به بهارستانی‌ها تاکید داشته‌اند که در شرایط فعلی استیضاحی صورت نگیرد. با این حال روز گذشته نه تنها با استیضاح وزیر دیگری از کابینه دولت رو‌به‌رو شدیم بلکه کارت زردی هم به او از سوی نمایندگان خانه ملت اعطا شد. روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن علنی رفته و به سوالات آنها پاسخ داد. جلسه علنی مجلس روز گذشته به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و سؤالات شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور و سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان و تعداد دیگری از نمایندگان از جمله سیده حمیده زرآبادی، سکینه الماسی، علی گلمرادی، حسین مقصودی، عبدالحمید خدری، احمد صفری، محمد عزیزی، سیدقاسم جاسمی، حبیب‌ا... کشت‌زر، زهرا سعیدی مبارکه، پروانه مافی، محمد وحدتی هلان، کوروش کرم‌پور حقیقی، بهمن طاهرخانی، سیدناصر موسوی‌لارگانی و هدایت‌ا... خادمی جزو سوال‌کنندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار گرفته بود. پس از توضیحات وزیر، نادری از هیات رئیسه خواست که سوالش را به رأی بگذارد چون مقوله فرهنگ از مسائل سیاسی و اقتصادی جداست و دغدغه همه نمایندگان به شمار می‌رود. در نهایت نمایندگان با ۹۶رأی موافق، ۶۵رأی مخالف و ۴رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰نماینده حاضر در مجلس پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند و به او سومین کارت زرد را دادند.
سوال بهارستانی‌ها از وزیر فرهنگ
نماینده شهرضا در مجلس در توضیح سوال خود و 14نفر از نمایندگان دیگر از وزیر فرهنگ در مورد عملکرد سازمان اوقاف اظهار داشت: غالب اماکن موقوفه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و عملکردی دچار ضعف به دلیل اقدامات سازمان اوقاف هستند. وجود چندین امامزاده و اماکن موقوفه در شهرضا نیز حساسیت مسئولان و مردم حوزه انتخابیه بنده را نسبت به عملکرد سازمان اوقاف افزایش داد. دلایل عدم شفافیت درآمد و هزینه کرد موقوفات و عدم وجود فهرست دقیق از منابع این مجموعه، باید توسط وزیر توضیح داده شود. سمیه محمودی در توضیح سوال دوم خود مبنی بر علت عدم شفافیت در توسعه موقوفات گفت: دلایل عدم مشارکت یا مشارکت محدود نخبگان محلی در نظارت تولیت و ترویج وقف اعم از امام جمعه، روحانیون جوان، اساتید دانشگاه و خیرین شهر باید تبیین شود، زیرا توسعه موقوفات بدون استفاده از این فرصت‌ها ناشدنی است. همچنین نماینده پاوه و جوانرود در مجلس در توضیح سوالش از وزیر فرهنگ و ارشاد درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور گفت: آقای وزیر شما صحبت‌های خوبی درباره کتاب کرده‌اید و قطعا می‌دانید که کتاب و کتابخوانی چقدر در پیشرفت کشور و بهره‌گیری از دانش تاثیرگذار است. او ادامه داد: شاهد فروش کتاب‌های ممنوعه‌ای همچون چهار اثر فلورانس و یا ملت عشق هستیم که مجوزی برای انتشار ندارند اما به صورت ممنوعه منتشر شده‌اند. این نماینده مجلس اظهار کرد:‌ آقای وزیر در حالی در صحبت‌هایشان بیان می‌کنند که او دغدغه‌ ناشران و مولفان و مترجمان را دارد که این سوال به ذهن می‌رسد که چه کسی باید این مشکلات را حل کند؟ آقای وزیر می‌گویند درد را از هر طرف بخوانی درد است، ولی خوانش درمان از طرف دیگر نامرد می‌شود مواظب باشید برای هر دردی به هر درمانی تن ندهید.
پاسخ وزیر فرهنگ


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سوال سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس از او پیرامون عدم شفافیت در نظام وقف در پاسخ به این سوال اظهار داشت: توجه به نظام موقوفات می‌تواند مسیر حال و آینده را در حوزه این امر فرهنگی تداوم دهد. سیدعباس صالحی در ادامه با تأکید بر اهمیت شفافیت در نظام وقف عنوان کرد: وزارتخانه به دنبال شفافیت هرچه بیشتر در این نظام است که تقویت دولت الکترونیک یکی از موضوعاتی است که پیگیری می‌کنیم تا فضای کاغذ و مراجعات حضوری از بین برود و سامانه‌های گویا باعث مراجعه غیرحضوری شود. او در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سامانه‌های فراوانی برای حوزه وقف داریم، اظهار داشت: این سامانه‌ها باعث شده مراجعات کاغذی به حداقل برسد. صالحی در ادامه با اشاره به چند حوزه که مورد شفاف سازی قرار گرفته، بیان داشت: نظام اسنادی اوقاف، نظام قراردادهای وقف، نظام پرداخت‌های مطابق قراردادها و نظام اجرای نیات واقفین از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که مورد شفافیت واقع شده که البته این شفافیت نیازمند نظام حسابرسی پیوسته و آشکار است تا ترازهای مالی اتفاق بیفتد و بعدها در معرض افکار عمومی قرار گیرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به حضور خاموشی در سازمان اوقاف ابراز داشت: وقف، پایگاه تمدنی و اساسی برای حوزه خدمات فرهنگی، اجتماعی و دینی است که باید اعتمادسازی در آن صورت گیرد و رئیس جدید به دنبال دستیابی به این اهداف است. او در ادامه با تأکید بر اینکه باید حوزه اسنادی شفاف‌تر شود و مورد بازخوانی و استنادسازی قرار گیرد، عنوان کرد: گام‌هایی در این مسیر طی شده و در حال حاضر در حوزه بازخوانی و قرائت جدید اسناد قرار داریم چنانچه تاکنون 16 هزار سند وقفی بازخوانی جدید و بارگذاری شده و در بانک اصناف قرار گرفته است. صالحی در ادامه با بیان اینکه بحث نیات واقفین نیز مورد لیست‌برداری روشن قرار گرفته و باید مسیر دقیقی را طی کند، اظهار داشت: در مجموع در آغاز دوره جدید نظام اسنادی و احصاء نیات واقفین را دنبال می‌کنیم و معتقدیم قراردادهای وقف باید به صورت آنلاین قابل مراجعه بوده و در فضای عمومی در دسترس باشد. این عضو کابینه دولت در حوزه بقاع متبرکه عنوان کرد: باید در خصوص هیات امنا دقت بیشتری شود تا ایجاد اعتماد منطقه‌ای و محلی کند چرا که هر بقعه یک سازمان مستقل و مجموعه حقوقی است که سازمان‌های مالی آن باید به صورت کامل ثبت و ضبط شود و امکان انتشار داشته باشد.