دست رد ترکیه به واشنگتن درباره کردهای سوریه

گروه بین‌الملل: رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید که آنکارا برای کشورش نقشی عمده در بازگشت ثبات و آرامش به سوریه قائل شد. وی می‌گوید ترکیه تنها کشوری است که در سوریه هم با آمریکا و هم با روسیه قادر به همکاری و تعامل است.
«رجب طیب اردوغان» در مقاله‌ای در «نیویورک تایمز» بر نقش کلیدی کشورش در حل بحران سوریه تأکید کرده است. او می‌نویسد که ترکیه در کنفرانس‌های ژنو و آستانه، برای حل بحران سوریه، حضور فعال داشته و تنها کشور دارای منافع در سوریه است که می‌تواند هم با آمریکا و هم با روسیه همکاری داشته باشد تا «کار در سوریه به سرانجام برسد».
کنفرانس آستانه از سوی روسیه و ترکیه و ایران سازماندهی شد و کنفرانس ژنو زیر نظارت سازمان ملل متحد قرار داشت. اردوغان از نقش احتمالی ایران چیزی نگفته است.
رئیس جمهوری ترکیه در مقاله خود ضمن ستایش از تصمیم آمریکا مبنی بر عقب‌نشینی از سوریه، تأکید کرده است که عقب‌نشینی آمریکا «باید به شکل سنجیده و در همکاری با متحدان حقیقی» انجام گیرد. به گفته او: «ما می‌توانیم با دوستان و متحدان خودمان به خوبی همکاری کنیم و اقدامات را هماهنگ نماییم».


او می‌گوید ترکیه وظیفه خود می‌داند که نقشی سازنده در مبارزه نهائی با تروریست‌های داعش و حفظ وحدت ملی سوریه ایفا کند.
اردوغان پیشنهاد می‌کند که نمایندگان تمام نیروهای سیاسی و لایه‌های اجتماعی سوریه در آینده این کشور نقشی برابر داشته باشند و تأکید می‌کند: «ما با کردهای سوریه نزاع نداریم».
ناکامی بولتون در آنکارا
مهم اتفاق دیروز این بود که مشاور امنیت ملی آمریکا پس از آنکه با پاسخ منفی رئیس جمهوری ترکیه برای دیدار و گفتگو مواجه شد این کشور را ترک کرد.
 رئیس جمهوری ترکیه اخیرا اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا را مورد انتقاد قرار داده بود که گفته بود آمریکا تحت شرایطی نیروهایش را از سوریه خارج می کند؛ آمریکا گفته بود که ترکیه باید از یگان‌های مدافع خلق حفاظت کند.
اردوغان در جمع گروه پارلمانی حزب حاکم ترکیه گفت که اظهارات بولتون درباره یگان‌های مدافع خلق غیرقابل قبول است و ترکیه نمی‌تواند این شرایط آمریکا را بپذیرد.
رئیس جمهوری ترکیه امروز دیروز پذیرش «جان بولتون» و هیات همراهش امتناع کرد و به این ترتیب بولتون بدون دیدار ترکیه را ترک کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که دیدار و گفتگو میان بولتون و «ابراهیم کالین» همتای ترکیه اش سازنده بوده است.
اگرچه طرفین تمایل نداشتند اختلافات علنی شود اما نخست وزیرترکیه با لحنی به مراتب تندتر از بولتون انتقاد کرد. «دولت باغچلی» گفت: «متحدان شما در سوریه(یگان‌های مدافع خلق کرد) قصابان انسان هستند که کوچکترین ربطی به برادران کرد ما ندارند. در هر جا که این افراد دیده شوند باید از بین بروند.»
وی ادامه داد: «ترکیه با گام‌های مطمئن هم در شرق فرات و هم در غرب این رودخانه عملیات خود را انجام می‌دهد. عناصری که در جنوب ترکیه تحرکاتی انجام می‌دهند در برابر خود یک سپر آهنی خواهند یافت. در اطراف ترکیه نباید هیچ گروه تروریستی ادامه حیات دهد.»
باغچلی اضافه کرد: «ترکیه بعد از عملیات سپر فرات و شاخه زیتون این بار مصمم است که عناصر تروریستی را از شرق فرات و منبج بیرون کند. در حال حاضر بعد از عملیات سپر فرات در منطقه آرامش ایجاد شده است. عفرین در ثبات و آرامش به سر می‌برد. کریدورهای تروریستی از بین رفتند. فرات گردن این فتنه است و باید این گردن از بدن جدا شود.»
وزیر خارجه آمریکا در منطقه
وزیر خارجه آمریکا پیش از ترک واشنگتن در قالب تور جدید خود به کشورهای عربی اعلام کرد، ترکیه متعهد شده بعد از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از شبه‌نظامیان کرد در سوریه «حمایت» کند.«مایک پمپئو» مدعی شد که این تضمین را دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گرفته است.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پمپئو این اظهارات را با علم به اینکه اردوغان بارها به نابودی گروه‌های کرد مورد حمایت واشنگتن در شمال سوریه تهدید کرده و آنها را در کنار پ.ک.ک گروه‌های تروریستی می‌داند، مطرح کرد.
گفتنی است که اردوغان پیشتر چند ساعت قبل از اعلام ترامپ درباره تصمیمش برای خروج از سوریه با او تلفنی صحبت کرده بود.
وزیر خارجه آمریکا درباره خروج از سوریه نیز گفت، کشورش حدود ۲۰۰۰ سرباز خود را از سوریه بیرون خواهد کشید اما اهداف آمریکا و ماموریتش در منطقه هیچ تغییری نکرده است.وی درباره تغییر در سیاست کشورش در قبال ایران تصریح کرد: هیچ تغییری در سیاست آمریکا در تقابل با ایران به وجود نیامده تنها یک تغییر تاکتیکی صورت گرفته و واشنگتن خواهان افزایش حمایت جهانی برای تقابل با ایران است.
برنامه آمریکا
شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: عملیات اراده قاطع یک چارچوب تایید شده برای خروج نظامیان از سوریه دارد و اکنون وارد اجرای آن برنامه خروج شده است. این چارچوب مبتنی بر شرایط است و جدول زمانی دلخواه ندارد. این چارچوب با شماری از عوامل شامل آب و هوا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
این بیانیه تازه‌ترین به‌ روزرسانی از برنامه کاهش نیروهاست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۹ دسامبر اعلام کرد. مقام‌های دولت آمریکا آن زمان گفتند که او دستور آغاز تخلیه نیروها ظرف ۳۰ روز را صادر کرده است.
ترامپ همچنین گفته بود داعش در سوریه شکست خورده است اما ۳۱ دسامبر در عقب‌نشینی واضح گفت این گروه عمدتا از بین رفته است. رئیس‌جمهوری آمریکا بعدا جدول زمانی خروج را برای چهار ماه تمدید کرد اما جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه گفت نیروهای آمریکا تا زمان شکست آخرین داعشی در سوریه می‌ماند. به گفته بولتون، این طرح خروج همچنین موجب شد تا دولت واشنگتن به دنبال دریافت تضمینی از ترکیه باشد تا نیروهای کرد در سوریه را که متحد آمریکا هستند، هدف حمله قرار ندهد.
در تازه‌ترین بیانیه پنتاگون همچنین آمده است، ایالات متحده به تامین حمایت از عملیات ائتلاف مذکور در سوریه ادامه خواهد داد و همزمان مشغول خروج نظامیان به روشی قدرتمند، قاطع و هماهنگ می‌شود تا از ایمنی و حفاظت نیروهای آمریکایی اطمینان به عمل آورد.
سخنگوی پنتاگون با اشاره به نگرانی‌ها بابت امنیت عملیاتی گفت، وزارت دفاع آمریکا درباره جزئیات تحرکات نیروها یا جدول زمانی صحبتی نخواهد کرد اما طرح‌هایی برای «به‌ روزرسانی دوره‌ای درصد پیشرفت خروج تجهیزات از سوریه» وجود دارد. به گفته او عملیات اراده قاطع تغییری نکرده است و نیروهای آمریکایی به مبارزه تا زمان دستیابی به هدف شکست پایدار داعش ادامه می‌دهند.
سخنگوی پنتاگون گفت: ما به همکاری با شرکا و متحدانمان برای تضمین شکست پایدار داعش از طریق حفظ دستاوردهای نظامی و ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای ادامه خواهیم داد. ما از تک‌تک اعضای این ائتلاف که در مبارزه علیه داعش مشارکت کردند، قدردانی می‌کنیم.