سفر «اون» به پکن

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به دعوت «شی‌جینگ پینگ» رئیس جمهوری چین، به این کشور سفر کرده است. به تازگی احتمال دیدار دوباره رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری آمریکا بالا گرفته بود.
گزارش شده که آقای اون به همراه همسرش، «ری سول-جو» تا دهم ماه ژانویه در چین خواهند بود.خبر این سفر ابتدا با خبر مربوط به حرکت قطار ضدگلوله آقای کیم منتشر شد.
این چهارمین سفر کیم به چین در یک سال گذشته است. بسیاری از مقام‌های کره‌شمالی کیم را در این سفر همراهی می‌کنند.بنا به گزارش‌هایی که تایید نشده، روز سه‌شنبه تولد ۳۵ سالگی آقای کیم است.
چین مهم‌ترین هم‌پیمان دیپلماتیک کره شمالی است و یکی از مهم‌ترین منابع تجارت و کمک به این کشور به حساب می‌آید.


آقای کیم در شش سال نخست زمامداری‌اش هیچ دیداری با رهبر چین نداشت اما در یک سال گذشته این روند عوض شده است.
دوتا از دیدارهای پیشین آقای کیم از چین پیش از دیدارهای او با روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا بود. بعضی از تحلیل‌گران می‌گویند این دیدارها برای هماهنگی استراتژی مشترک چین و کره شمالی است.
سفر اخیر آقای کیم به چین در زمانی انجام می‌شود که اخبار مربوط به دیدار مجدد او با دونالد ترامپ افزایش یافته است. این دو نخستین بار در ماه ژوئن سال گذشته با هم دیدار کردند. دیدار سال گذشته آنها نخستین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا با یک رهبر کره شمالی بود.
آقای کیم در سخنرانی سالانه خود به مناسبت آغاز سال نوی میلادی گفته بود که او همچنان به خلع سلاح اتمی پایبند است اما اگر آمریکایی‌ها از تحریم‌ها نکاهند او ممکن است که تغییر عقیده دهد.
روابط دیپلوماتیک آمریکا و کره‌شمالی بعد از دیدار سنگاپور چندان پیشرفت نداشت.