ادعای دخالت ایران در عملیات تروریستی در فرانسه و دانمارک منجر به تحریم افراد و نهادهای ایران در اتحادیه اروپا شد؛

اهرم فشار با توسل به اتهام ترور
فریدون مجلسی: بهتر است پاره‌ای ملاحظات امنیتی که غرب روی آن‌ها حساس است، در نظر گرفته شود
همدلی| گروه سیاسی ـ نزدیک به 3 ماه پس از دستگیری چند ایرانی در فرانسه و دانمارک به اتهام اجرای عملیات تروریستی توسط ایران در این دو کشور، اتحادیه اروپا دست به تحریم ایران در همین خصوص زد.
«توطئه در خاک اروپا» و «توطئه ایران در دانمارک» جملاتی بود که «آندرس ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک پس از تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران در توئیت‌های خود و در صفحه شخصی‌اش به‌کار برده بود.


در حوزه دیپلماسی چنین ادعاهایی بسیار سنگین است و می‌تواند منجر به تیرگی بیش از حد مناسبات بین دو کشور شود و از آنجایی که دیپلمات‌های اروپایی مشرف به کار و آگاه از اثرات حقوقی گفته‌های خود هستند، معلوم می‌شود که با طرح این اتهام در حال کلید زدن فاز جدیدی از رویارویی با نظام جمهوری اسلامی هستند.
البته مشخص است که دولت راست‌گرای دانمارک با همتایان آمریکایی خود هم‌سو و هم‌راستا باشد، چون وقتی حدود 3 ماه پیش موضوع دخالت دستگاه‌های امنیتی ایران در خاک دانمارک برای از میان برداشتن یک عضو گروه «الاحوازیه» را مطرح کردند، با تشویق و تشکر دولت آمریکا روبه‌رو شدند.
دستگاه دیپلماسی ایران اما در همان زمان تنها به تکذیب این ادعاها بسنده کرد و راهکاری بر اساس حقوق بین‌الملل برای رفع اتهامی چنین سنگین را در پیش نگرفت.
شاید لازم بود وزارت خارجه برای رفع چنین اتهام سنگینی گام‌هایی حقوقی مانند آنچه در لاهه و علیه دولت آمریکا برداشته بود بر می‌داشت. به هرحال آنچه از این اتهامات عاید جمهوری اسلامی ایران شد، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه افراد و نهادی امنیتی در ایران بود که تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ واکنشی از سوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی علیه این اتهام روی خروجی رسانه‌ها دیده یا شنیده نشده است.
این تحریم از سویی می‌تواند بخشی از برنامه‌های دولت «دونالد ترامپ» برای بی اثر کردن برجام و انزوای بیشتر و فاصله انداختن بین ایران و اتحادیه اروپا باشد، هرچند که وزیر خارجه دانمارک تصریح کرده که وضع این تحریم تاثیری بر حمایت این کشور از برجام ندارد.
«همدلی» در همین خصوص نظر «فریدون مجلسی» دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه و کارشناس مسائل بین‌المللی در حوزه اروپا و آمریکا را جویا شده که در ادامه می‌خوانید؛
اتهامات مبهم اروپا و تکذیب نکردن صریح ایران
«فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با «همدلی»، ضمن اشاره به مبهم بودن ادعاهای اروپا در دست داشتن ایران در اقدامات امنیتی و خرابکارانه در پاریس و کپنهاگ، گفت:‌ «با توجه به این‌که نسبت به دخالت‌های ایران در پاریس و دانمارک، اظهارات زیادی مطرح شده‌ که به نظر مبهم می‌رسند، بعضی از ادعاهای آنها نیز عقلانی نیست، اما از سوی دیگر، مقام‌های ایران نیز تاکنون تکذیبیه خاصی در باره این اتفاقات اعلام نکرده‌اند».
مجلسی در ادامه افزود:‌ « می‌توان به طرح تروری که در فرانسه رخ داد اشاره کرد که در آن دولت فرانسه مدعی شد ایران در پشت پرده این طرح قرار داشته است.
از سوی دیگر داعش طرح آن ترور (اهواز) را به عهده گرفت و بسیاری از برنامه‌های دیپلماتیک الیزه را به تعویق انداخت. از جمله دیدار تاریخی «اولاند» با «روحانی» را. حال چندی بعد دولت دانمارک نیز مدعی طرح یک حمله تروریستی در این کشور با حمایت ایران شد و در این راستا سفیر ایران در این کشور را احضار کرد. حال طرح تروری که در دانمارک صورت گرفته، با ابهاماتی همراه است که دولت دانمارک نیز به خاطر دست راستی بودنشان، تابع آمریکا هستند و به همین خاطر، این کشور را به هم‌سویی و هماهنگی با آمریکا متهم کرده‌اند».
فریدون مجلسی در پاسخ به این پرسش که، با توجه به این‌که دولت کنونی دانمارک تابع آمریکا است، آیا دانمارک، در جریان تحریم‌های جدید علیه یک سرویس اطلاعاتی در ایران، با آمریکا هم سویی داشته است؟ گفت:‌ « به نظر من همسویی از این جهت که، آنها مخالف تهدیدهای ایران علیه اسرائیل و نوشتن شعارهای آن‌چنانی روی موشک‌ها و تسلیحات نظامی ایران هستند، اما این قضیه یعنی تحریم جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، تحریم همه جانبه ایران محسوب نمی‌شود».
این دیپلمات پیشین، در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه وزیر امور خارجه دانمارک گفته که این تحریم هیچ ارتباطی با برجام ندارد و ما نسبت به برجام متعهد هستیم و از آن حمایت می‌کنیم، گفت:‌ « به نظر من، وزیر امور خارجه دانمارک به درستی گفته و این موضوع هیچ ارتباطی به برجام ندارد. چون در برجام، بین ایران و کشورهای طرف قرارداد، توافق شده که هیچ کدام از کشورها علیه طرفین خود اقدامات امنیتی در خاک کشور همدیگر انجام ندهند» .
این تحلیل گر مسائل بین الملل، در پایان با اشاره به اینکه، بهتر است ایران نسبت به آنچه که غرب در باره آن حساس است، یعنی تهدیدهای علنی برخی کشورها، پاره‌ای ملاحظات امنیتی را انجام دهد، چون از دید آنها ایران این ملاحظات را انجام نداده که یک نمونه آن تهدید رژیم اسرائیل است.
ابراز خشنودی نخست‌وزیر دانمارک از توافق اتحادیه اروپا با تحریم ایران
نخست‌وزیر دانمارک اعمال تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه ایران را «دلگرم کننده» خواند. به گزارش ایسنا، «لارس لوکه‌راسموسن»، نخست‌وزیر دانمارک در واکنش به خبر اعمال تحریم‌ ضدایرانی اتحادیه اروپا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اینکه اتحادیه اروپا توافق کرده تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران در پاسخ به اقدامات خصمانه و انجام توطئه‌هایی در اروپا علی‌‌الخصوص دانمارک اعمال کند، بسیار دلگرم‌کننده است. اتحادیه اروپا متحد است. چنین اقداماتی قابل قبول نبوده و باید عواقبی در پی داشته باشد.
«آندرس ساموئلسن»، وزیر خارجه دانمارک همروز گذشته در صفحه توییتر خود نوشت که (امروز) روز مهمی برای اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا توافق کرده که تحریم‌هایی علیه یک سرویس اطلاعاتی ایران به علت آن چه توطئه در خاک اروپا خوانده، اعمال کند. او نوشت: این هشداری از سوی اتحادیه اروپا است که نشان می‌دهد اروپا چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کند.
نمایندگی دائم دانمارک در اتحادیه اروپا نیز در توییتی در صفحه رسمی خود اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌های ضدایرانی به دلیل آنچه که «توطئه ایران در دانمارک» خوانده شده، به توافق رسیده‌اند.
نمایندگی دانمارک با اشاره به اینکه «این اقدام حاوی پیام مهمی است» نوشت: چنین اقداماتی در خاک اروپا غیرقابل قبول است.  
وزیرخارجه دانمارک: تحریم ایران تاثیری بر حمایت از برجام ندارد
ایرنا نوشته: «آندرس ساموئلسن» وزیر امور خارجه دانمارک ضمن اعلام آغاز تحریم هایی علیه ایران در ارتباط با ادعاهای مربوط به سوء قصد به برخی مخالفان در اروپا، گفت که این تحریم ها تاثیری بر حمایت اروپا از برجام ندارد.
ساموئلسن دیروز سه شنبه در توئیتر نوشت: امروز روز مهمی برای سیاست خارجی اروپایی است. اتحادیه اروپا با اعمال تحریم هایی علیه یک سرویس اطلاعاتی ایران درارتباط با طرح هایی درخاک اروپا موافقت کرد. این پیام نیرومندی از سوی اتحادیه اروپا است که ما چنین رفتاری را در اروپا قبول نخواهیم کرد.
تحریم های اروپا علیه یک شخص و دو نهاد ایرانی وضع خواهند شد
درهمین حال خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال نیز در این باره به نقل از وزیر خارجه دانمارک نوشت: ما از توافق هسته ای با ایران دفاع می کنیم اما از سوی دیگر باید پیام روشنی ارسال کنیم مبنی بر اینکه این نوع مداخله در خاک اروپا را نمی‌پذیریم و از ارزش‌های لیبرال که ارزش‌های اصلی اروپا است دفاع خواهیم کرد.
پیش از این مقامات وزارت خارجه ایران ادعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی در خاک اروپا را رد کرده و آنها را ناشی از تلاش سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای لطمه به روابط تهران و بروکسل بعد از خروج آمریکا از برجام دانسته‌اند.
سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز تاکید کرد که کار ایجاد ساز وکار مالی ویژه برای تجارت با ایران به‌خوبی پیش می رود و اتحادیه اروپا از تلاش کشورهای اروپایی در این زمینه حمایت می‌کند.
روزسه‌شنبه(۳۰اکتبر،۸ آبان) سرویس اطلاعاتی دانمارک مدعی شد، برخی یاگروهی قصد ترور یک فرد مرتبط با گروهک تروریستی الاحوازیه را داشته‌اند که در دانمارک زندگی می‌کند. فرانسه نیز پیشتر مدعی تلاش برای بمب گذاری در یک گردهمایی منافقین شده بود. 
بعد از طرح این ادعاها، وزیر خارجه ایران بااشاره به ادعای برخی ازمقامات دانمارکی درخصوص عملیات نافرجام علیه یکی فرد در این کشور، انتساب عملیات ادعایی به جمهوری اسلامی را قویا تکذیب کرد و افزود: به هیچ عنوان این طور نبوده است.
ظریف تاکیدکرد: طرح چنین ادعاهایی در مورد دخالت ایران در حادثه دانمارک و دستگیری که اخیرا انجام شده ساخته سرویس اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی(موساد)است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در همان زمان و در واکنش، ادعای مقام‌های اطلاعاتی دانمارک را رد کرده و این اتهامات را ‹توطئه‌ای ازسوی دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن روابط رو به گسترش ایران با اروپا› توصیف کرده است.
حمله تروریستی در شهر اهواز روز شنبه 31 شهریور 1397 در جریان مراسم رژه نظامی نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس روی داد که در جریان آن 25 نفر از افراد حاضر برای تماشای مراسم از جمله شماری از زنان و کودکان شهید شدند. مسئولیت این حمله را گروهک تروریستی الاحوازیه برعهده گرفته بود.
از سوی دیگر «بنی داگان»، سفیر رژیم صهیونیستی در دانمارک نیز با اشاره به اینکه «اقدام مهمی علیه ایران رخ داده است» در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران پس از اعمال فشار توسط دانمارک پذیرفته شدند.