رئیس‌جمهور ترکیه با یک سخنرانی، یک مقاله و نپذیرفتن یک دیدار، روزی در تقابل با ایالات متحده را گذراند

گردوخاک ضدآمریکایی اردوغان
رئیس‌جمهور ترکیه حاضر به دیدار با جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ نشد
همدلی| گروه سیاسی: رئیس‌جمهور ترکیه با سه اقدام مختلف، مواضع دولت خود را در تقابل با سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده تبیین کرد.
در مهم‌ترین این اقدامات، رجب طیب اردوغان، درخواست دیدار و گفت‌وگوی جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ را رد کرد تا جدیت خود را در نارضایتی از صحبت‌ها و مواضع اخیر مقامات آمریکا نشان دهد. بولتون که برای مدیریت روابط با متحدین آمریکا در خاورمیانه، پس از اعلام ناگهانی خبر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به این منطقه آمده‌است، در ادامه تبصره‌هایی که او و وزیر خارجه آمریکا بر این خروج زده‌اند، گفته بود خروج آمریکا، علاوه‌بر نابودی باقیمانده‌های داعش، منوط به تضمین امنیت مبارزان کرد توسط ترکیه نیز هست. این صحبت‌های مشاور ترامپ واکنش شدید ترکیه را به همراه داشت. در بخشی از این واکنش، رئیس‌جمهور این سفر بولتون به ترکیه را عقیم گذاشت. اردوغان دیروز از پذیرش بولتون و همراهانش برای دیدار خودداری کرد و بولتون در حالی ترکیه را ترک کرد که تنها موفق به دیدار با ابراهیم کالین، مشاور ارشد اردوغان شده بود. بولتون البته این دیدار را سازنده توصیف کرد.


«ادعای جنگ ی‌پ‌گ با داعش کاملا دروغ است»
اردوغان دیروز در جمع گروه پارلمانی حزب حاکم هم سخنرانی داشت و بخشی از آن را به پاسخ‌گویی به صحبت‌های بولتون گذراند. او در این سخنرانی، حرف‌های بولتون را غیرقابل‌قبول خواند و تاکید کرد آنکارا شرط واشنگتن را نمی‌پذیرد. به گزارش ایسنا، اردوغان بر عزم کشورش در پاکسازی سوریه از تروریست‌ها تاکید کرد و نمایندگی کردها توسط آنچه گروه‌های تروریستی می‌خواند را رد کرد: «یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) نمی‌تواند نماینده کردها باشد. ترکیه این شرط آمریکا را که باید درباره امنیت تروریست‌های ی‌پ‌گ تضمین دهیم نمی‌پذیرد. برابر دانستن کردها با ی‌پ‌گ منطقی نیست. ترکیه قومیت‌ها را هدف قرار نمی‌داند. هدف ما تروریست‌ها هستند. برای ما میان تروریست‌ها و مردم بیگناه تفاوت هست؛ مردمی که سلاح دست می‌گیرند و کسانی که هدف قرار می‌گیرند، اقداماتی که انجام می‌دهند و خونی که می‌ریزند و سرکوبی که متحمل می‌شوند.»
اردوغان تاکید کرد: «اگر تروریست‌های دیگری نیز بخواهند مانع کار ما شوند با آنها نیز مقابله خواهیم کرد. ترکیه تدارکات لازم برای عملیات نظامی علیه عناصر داعش که هنوز در سوریه فعال هستند را دیده و به‌زودی علیه آنها وارد عمل خواهد شد. این ادعا که یگان‌های مدافع خلق با داعش می‌جنگند کاملا دروغ است و ترکیه پذیرای 100 هزار کردی بوده که از کوبانی پس از حمله داعش مجبور به فرار شدند و این افراد پس از تسلط یگان‌های مدافع خلق هنوز به شهر بازنگشته‌اند. دلیل آن هم این است که این مردم می‌دانند زندگی، اموال و شرفشان با جایگزینی یک گروه تروریست با گروه دیگر تضمین نخواهد شد.»
رئیس‌جمهور ترکیه که موضع صریحی در مقابل خواسته‌های مقامات آمریکایی داشت گفت: «ما نمی‌توانیم پیام بولتون از جانب اسرائیل را قبول کنیم. هضم این مسئله برای ما غیرممکن است.»
اظهارات اردوغان در حالی مطرح می‌شود که ترکیه از آمریکا درخواست کرده پایگاه‌های نظامی مستقر در سوریه را واگذار کند. این خبر را حریت گزارش داده است. به گزارش ایسنا این روزنامه ترکیه‌ای نوشته این درخواست گفت‌وگوهای بعدی درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را پیچیده می‌کند.
«تصمیم به خروج درست بود؛ فقط ترکیه می‌تواند کمک کند»
رئیس‌جمهور ترکیه از سوی دیگر در مقاله‌ای که در نیویورک‌تایمز منتشر کرد، سعی کرد تلاش‌های مقامات واشنگتن برای تلطیف طرح ترامپ در خروج از سوریه را به عقب براند. در این مقاله اردوغان با درست‌خواندن تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از سوریه گفت این خروج باید با دقت و با حضور شرکای درست و مناسب برنامه‌ریزی شود و ترکیه «به عنوان دومین دارنده ارتش بزرگ در ناتو تنها کشوری است که قدرت و تعهد انجام این کار را دارد. رئیس‌جمهور ترکیه در این مقاله اشاره کرد کشورش متعهد شده داعش و «دیگر گروه‌های تروریستی» در سوریه را از بین ببرد. اشاره او به «دیگر گروه‌های تروریستی» احتمالاً در راستای سیاست او نسبت به ی‌پ‌گ در سوریه است.
به گزارش ایسنا، وی با درخواست از دیگر بازیگران منطقه برای مشارکت در اقدام برای خاتمه‌دادن به داعش و حفظ تمامیت ارضی سوریه نوشته است: «ترکیه داوطلبانه این بار سنگین را در این لحظه حساس تاریخی بردوش می‌کشد. ما بر روی کمک و حمایت جامعه بین‌المللی حساب کرده‌ایم.» اردوغان هشدار داده که جامعه بین‌الملل باید از انجام اشتباه‌های گذشته در عراق درس بگیرد و آنها را تکرار نکند. درس‌های گرفته‌شده از عراق، جایی که داعش در آن متولد شد، باید مورد توجه قرار گیرد.
اردوغان با یادآوری گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره نقض قوانین بین‌المللی توسط یگان‌های مدافع خلق و بکارگیری کودک سربازان گفته است که ترکیه روند بسیار جدی را برای سپردن این کودکان به خانواده‌هایشان آغاز کرده است.
این اقدامات اردوغان در کنار دیگر صحبت‌های او و اعضای دولتش درباره مسائل منطقه به نظر همگی در راستای این تلاش دولت ترکیه است که آنچه در مکالمه تلفنی بین ترامپ و اردوغان رخ داد، چندان دستخوش تغییر نشود. پس از اینکه ترامپ در میانه مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه، ناگهان تصمیم فوری‌اش برای خارج‌کردن نیروهای نظامی آمریکا از سوریه را اعلام کرد و پس از موج انتقادات داخلی از این اقدام او که تا اینجا شامل استعفای سه تن از مقامات هم شده است، جان بولتون و پمپئو وزیر خارجه آمریکا تلاش کرده‌اند، با اضافه‌کردن تبصره‌ها و شرایطی برای این خروج و سفرهایی به منطقه، متحدان منطقه‌ای ایالات متحده، به طور خاص اسرائیل، عربستان سعودی و نیز کردهای ی‌پ‌گ را آرام کند. اردوغان اما با موضع‌گیری در مقابل این اقدامات در تلاش است اجازه ندهد فرصتی که این خروج برای نقش‌آفرینی به ترکیه داده را از دست بدهد.