دکتر ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود همکاری می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما به همکاری با اروپا درباره سازوکار ویژه مالی (SPV) ادامه می‌دهیم اما منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود برای تامین منافع مردم ایران رایزنی می‌کنیم.
دکتر محمد جواد ظریف در حاشیه دیدار با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران اظهار داشت: اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند.
وی افزود: ما همکاری خود را از طریق کانال‌های مختلف همچون هند گسترش می‌دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما به همکاری با اروپا به همکاری درباره SPV ادامه می‌دهیم اما منتظر آنها نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود مثل هند چین و روسیه در راستای منافع مردم ایران همکاری می‌کنیم.


ظریف همچنین گفت: در همکاری با هند طیفی از موضوعات مطرح هستند. در حوزه بانکی یوکو بانک هند و پاسارگاد همکاری خود را در زمینه تجارت آغاز کردند.
وی گفت: امیدواریم ایران و هند به‌رغم تحریم‌های آمریکا بتوانند در راستای منافع مردم دو کشور همکاری‌های بیشتری داشته باشند.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره درخواست هند برای خرید گاز ارزان‌تر جهت راه‌اندازی صنایع در چابهار تاکید کرد: ما برای گفت‌و‌گو با هند آمادگی داریم تا آنها بتوانند سرمایه‌گذاری در این منطقه را از جمله در حوزه پتروشیمی آغاز کنند.
ظریف خاطرنشان کرد: ما همیشه آماده گفت‌و‌گو با هند در این حوزه هستیم و از پیشنهادهای این کشور استقبال می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد مذاکرات با هند یادآور شد: من نمی‌توانم جلو رسانه‌ها مذاکره کنم ولی ما آمادگی مذاکره را داریم.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: ایران همواره تامین‌کننده مطمئن نفت برای هند بوده و خواهد بود.
ظریف با بیان اینکه روابط ایران با هند حتی بعد از تحریم روابط خوبی هست، افزود: یک توافق خوب بانکی با هندی‌ها داریم که پاییز امسال و بعد از تحریم‌ها به امضا رسیده و این توافق این امکان را برای کشور فراهم می‌کند که هم صادرات و واردات و هم سایر نیازهای مالی را از این مسیر تامین کند.
ظریف ادامه داد: حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی در این سفر نشان دهنده علاقه بخش خصوصی به استفاده از این فرصت در شرایط تحریم‌های ظالمانه برای توسعه روابط است.
وی یاد آور شد: زمینه‌های زیادی برای گسترش روابط دوجانبه ایران و هند وجود دارد که یکی از این حوزه‌ها چابهار است. هندی‌ها به حضور در چابهار و در زیرساخت‌های ترانزیتی ایران علاقه‌مند هستند.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی نشان دهنده علاقه بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت‌ها در شرایط تحریم‌های ظالمانه برای توسعه روابط است.
ظریف خاطر نشان کرد: در این سفر هیات بسیار خوبی هم از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی حضور دارد.
وی گفت: بسیار خوشحالیم که اقتصاد دانش بنیان در ایران رو به توسعه است و تقریباً در همه سفرهایی که من به خارج دارم، این بخش حضور خیلی خوب و موثری دارد.
* هند با گشایش شعبه بانک ایرانی در این کشور موافقت کرد
وزیرحمل و نقل و بزرگراههای هند هم در دیدار با ئزیر خارجه کشورمان اعلام کرد: دولت با افتتاح یک شعبه بانک پاسارگاد ایران در بمبئی (مومبای) موافقت کرده است.
نیتین گادکاری افزود: دولت هند هم‌اکنون مجوز فعالیت یک بانک ایرانی در بمبئی را صادر کرده است.
بانک پاسارگاد تا سه ماه آینده شعبه خود را در شهر بمبئی افتتاح خواهد کرد. از این بانک برای انجام نقل و انتقالات مالی استفاده خواهد شد.
وزیر کشتیرانی،حمل و نقل و بزرگراههای هند فعالیت‌های انجام شده در خصوص چابهار را مثبت ارزیابی کرد و افزود:در دیدار با ظریف مسائل زیادی حل شده و نخستین کشتی از برزیل در چابهار پهلو گرفته است.
وی خاطرنشان کرد در این دیدار در خصوص مبادله کالا با کالا میان دو کشور نیز گفت وگو و وزیر خارجه ایران نیز در این دیدار پیشنهادهای زیادی مطرح کرد.
* وزیر خارجه: آماده تعامل بیشتر با شرق هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در فروم اقتصادی ایران و هند با تاکید بر این که ما آماده تعامل بیشتر با شرق و طرف‌های دیگر هستیم، گفت: هند در شرایط سخت در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و در زمان‌های بهتر هم در کنار ما خواهد بود.
ظریف افزود: چالش‌ها پشت سرگذاشته و راه‌ها پیدا می‌شوند.
وی با بیان این که تحریم‌ها برای ایران جدید نیستند، تاکید کرد: ما حدود 40 سال است که ذیل تحریم‌های مختلفی بوده ایم. ما به بقای خود و همچنین به همکاری با دوستانمان ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: هند در این شرایط و زمان‌های سخت، در کنار ما بوده است و همچنین در زمان‌های بهتر هم در کنار ما خواهد بود.
ظریف با بیان این که دو کشور تعامل بلندمدت و بلکه هزاران ساله دارند، افزود: حوزه‌های زیادی در بین ایران و هند مکمل هم هستند.
وی یادآور شد: ایران و هند برای چندین قرن با هم زندگی و همکاری کرده‌اند و ریشه‌های عمیقی برای جوامع تجاری ما وجود دارد.
وزیر امورخارجه ادامه داد: فکر می‌کنم اراده سیاسی دو دولت می‌تواند بر فایق آمدن بر چالش‌ها کمک کند.
ظریف خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم موقعیتی داشته باشیم که کشوری مدعی شود از قدرتش برای حکمفرما بودن حقوق در عرصه بین‌الملل استفاده کند. مفهوم قدرت اقتصادی امروز برای حکمفرما کردن غیرقانون (illegality) استفاده می‌شود.
وی همچنین گفت: یک کشور، یا یک فرد از کشورهای دیگر می‌خواهد که کشورهای دیگر مفاد قطعنامه شورای امنیت در زمینه عادی سازی روابط با ایران را نقض کنند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در آمریکا انقلاب نشده، بلکه یک دولت عوض شده است و این چالشی است که ما با آن مواجهیم.
ظریف با یادآوری این که ما اراده سیاسی و اقتصادی برای مقابله با این چالش را داریم، افزود: کشاورزان هندی فقط بخاطر تحمیل یک شخص 38 درصد هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند.
وزیر امور خارجه با بیان این که فرصت‌ها وسیع هستند، تصریح کرد: ایران قابل اطمینان‌ترین شریک است. ما برای تامین امنیت‌ و توسعه علمی و زمینه‌های دیگر به مردم خود تکیه کرده ایم.
ظریف ادامه داد: این به مفهوم انزواگرایی نیست. ما آماده تعامل با شرق و طرف‌های دیگر هستیم. این می‌تواند به شما هم برای انتخاب شریک کمک کند که کسی به دلایل سیاسی فشار وارد کند.
وی با یادآوری این که به دنبال یافتن مکمل‌ها (در زمینه همکاری اقتصادی) هستیم، افزود: ایران جوانان متخصص در زمینه استارتاپ‌ها و دیگر بخش‌های علمی، کشاورزی، پتروشیمی و اقتصاد دارد. هیچ کدام از این موارد برای همکاری غیرقانونی نیستند بلکه تلاش برای ایجاد مانع در این زمینه غیرقانونی است.
*وزیر مشاور در امور خارجی هند: ایران برای هند فقط یک شریک تجاری نیست
وزیر مشاور در امور خارجه هند گفت: ایران برای ما فقط یک شریک تجاری نیست بلکه همسایه‌ای نزدیک است. ما با این کشور حوزه‌های اقتصادی و امنیتی مشترک داریم.
ویجای کومار سینگ در فروم اقتصادی ایران و هند افزود: روابط دو کشور جدید نیست و برای مدت زمانی طولانی برقرار بوده است. جوامع تجاری ما برای مدت زمان زیادی یکدیگر را می‌شناسند.
وی ادامه داد: ایران برای ما فقط یک شریک تجاری نیست بلکه همسایه‌ای نزدیک است که ما با آن حوزه‌های اقتصادی و امنیتی مشترک داریم. اقدامات زیادی هست که می‌تواند بین دو کشور انجام شود. ما شرکایی در حوزه‌های مختلف و دغدغه‌های مشابه داریم.
کومارسینگ با بیان اینکه فضای زیادی برای همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد، تاکید کرد:‌ باید زمینه‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری‌های دو کشور را پیدا کنیم. فرصت‌های بزرگی برای افزایش تجارت دو کشور وجود دارد و ما نیاز به یافتن راه‌ها و ابزارهای این موارد داریم.
وزیر مشاور در امور خارجه هند اضافه کرد: همه شما می‌دانید که هند یکی از سریعترین رشدهای اقتصادی را دارد. ما می‌توانیم روابط اقتصادی خود را با رفع موانع تعمیق کنیم. صادرات اصلی مواد غذایی ما به ایران، برنج و چای است. اینکه آیا موارد دیگر هم هست باید آنها را بررسی کنیم.
وزیر مشاور در امور خارجه هند یادآور شد: ایران هم تولیدات زیادی دارد که در هند مورد نیاز است، مثل زعفران؛علاوه بر این مواد ارگانیک نیز صادر می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت چابهار گفت: ایران در زمینه ارتباط با آسیای مرکزی، مرکزیت دارد و باید ببینیم چه فرصت‌هایی وجود دارد و تجار ما می‌توانند موارد بیشتری را بیابند.
وزیر مشاور در امور خارجه هند در پایان فروم اقتصادی ایران و هند را شروع خیلی خوب برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو طرف عنوان کرد.
* اتاق‌های بازرگانی ایران و هند تفاهم نامه همکاری امضا کردند
اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن ایران و هند تفاهم نامه مشترک همکاری اقتصادی با یکدیگر امضا کردند.
این تفاهم نامه توسط محمد رضا کرباسی معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران و معاون اتاق بازرگانی هند به امضا رسید.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق بازرگانی ایران: اخبار خوشایندی از حذف دلار در مبادلات تهران و دهلی‌نو می‌رسد اخبار کوتاه وزیر اقتصاد: بسته «رونق سرمایه گذاری، افزایش تولید و مدیریت تورم» در دست تدوین است افشاگری حناچی از اوضاع نابسامان در شهرداری تهران ولخرجی در شهرداری ورشکسته تهران سناتور سندرز: آمریکا روز به روز به هرج و مرج نزدیکتر می‌شود رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس آمریکا: ترامپ مثل یک «ملوان مست» است طرح‌های جدید دولت فرانسه برای سرکوب «جلیقه‌زردها» 5 کشته در حمله نیروهای امنیتی سعودی به منطقه شیعه نشین قطیف معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: فولاد مبارکه علاوه بر قهرمانی صنعت، نقش قهرمان نوآوری را هم ایفا کند پاداش وفاداری امام خمینی: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است انتشار 2 فیلم «مستند بهتان» و «هاشمی زنده است» هم‌زمان در داخل و خارج معنادار است محمد هاشمی: گزارش علت فوت هاشمی دست رئیس‌جمهور است از منزل امام تا منزل هاشمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ کاری را بدون اجازه امام انجام نمی داد دکتر ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود همکاری می‌کنیم معاون اول رئیس جمهور در مراسم اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب: کارآفرینی نیاز مهم و ملی امروز و آینده کشور است سفر پنهانی رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی به امارات از صداقت هاشمی تا اشرافیت مخالفان سخنگوی اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی با ایران بزودی راه‌اندازی می‌شود وزیر اطلاعات: اسماعیل بخشی در دوران بازداشتش شکنجه نشده است امیر حاتمی در دیدار معاون وزیر دفاع سوریه: تا پیروزی کامل سوریه را همراهی خواهیم کرد