امام خمینی: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است

امروز، نوزدهم دی‌ماه مصادف با دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضایعه‌ای بزرگ برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و مصیبتی جبران‌ناپذیر برای ملت ایران و ملت‌های آزاده و مظلوم جهان است. طی دو سالی که از رحلت جانگداز این عالم فرزانه می‌گذرد، علیرغم هجمه‌های فراوانی که علیه ایشان در دو دهه آخر حیات صورت گرفت و بعد از رحلت هم صورت می‌گیرد، هنوز ملت قدرشناس ایران به همراه بزرگان و صاحب‌نظران اذعان دارند که او، از استوانه‌های انقلاب اسلامی و پشتوانه کم‌نظیری برای نظام جمهوری اسلامی بود و اینکه از او به عنوان «شناسنامه انقلاب» یاد می‌شود، عنوانی دقیق و مناسب این شخصیت انقلابی و خدمتگزار کشور است. آنچه مطالعه می‌فرمائید، گزیده‌ای از توصیفات بزرگان و صاحب‌نظران حوزه دین و سیاست است که درباره‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرده‌اند.
***
1- هاشمی عزیز
مرحوم مدرس که به امر رضاخان ترور شد، از بیمارستان پیام داد: «به رضاخان بگویید من زنده هستم». مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است. امریکا و دیگر ابرقدرتها بدانند ملت ما زنده است. اجتماعات عظیم این دو - سه روز شاهد زنده بودن انقلاب است. اینان با این تلاش‌های احمقانه نمی‌توانند انقلاب اسلامی ما را ترور کنند؛ نمی‌توانند شخصیت انسانی - اسلامی مطهری و هاشمی را ترور کنند؛ هر چند ترورها حساب شده و سازمان یافته باشند و از لابه لای آنها جای پای ابرقدرتها و جنایتکاران بین‌المللی به چشم بخورد. ملت با تمام قوا باید در مقابل دسیسه‌ها مقاومت کنند، توطئه‌ها را بشکنند؛ با کمال مراقبت انقلابی این جنایتکاران را شناسایی کنند و به دادگاه‌های انقلابی معرفی کنند. پاسداران انقلاب و روسای آنان موظفند از این شخصیتهای ارزنده انقلابی حفاظت کنند و رفت وآمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند؛ اگرچه خود آنان راضی نباشند. ملت بزرگ اسلامی مصمم است به نهضت اسلامی خود ادامه دهد، و اجازه دخالت خیانتکاران را در کشور خود ندهد. ما ملتهای بزرگ اسلامی را به همکاری در این نهضت اسلامی ایران دعوت می‌کنیم. باید دست جنایتکاران از ممالک اسلامی و از عموم مستضعفین قطع شود، و وعده الهی به همت اقشار ملتهای اسلامی تحقق یابد. من به آقای هاشمی - فرزند برومند اسلام تبریک می‌گویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت به پیش رفت. و سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خدای تعالی خواستارم. والسلام علیه و علی عبادالله الصالحین.


روح‌الله الموسوی الخمینی
5 خرداد 1358
2- رفیق 59 ساله
فقدان همرزم و همگامی که سابقه همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه خناسانی که در سال‌های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. او نمونه کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال‌ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت‌های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ‌های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی
19/10/1395
3- شاگرد شدید القوای امام خمینی
خیلی‌ها پیش امام درس خواندند، به عنوانی که فقیه است، به عنوانی که اصولی است، به عنوان اینکه حکیم است، به عنوان اینکه عارف است درس خواندند، اماهاشمی پیش امام به عنوان اینکه شدید القوی است درس خوانده علمه شدید القوی، این توضیح می‌خواهد. یک تفصیلی می‌خواهد. امام رضوان‌الله علیه شاگردان متعدد داشت، فقه و اصول می‌گفت در بعضی جلسات خصوصی عرفان می‌گفت، در بعضی جلسات فلسفه می‌گفتند، شاگردان خاصی داشتند. مرحوم آیت‌الله هاشمی ضمن اینکه فقه و اصول را خدمتشان می‌خواندند امام به عنوان علمه شدید القوی رویشان کار کرده و این هم شاگرد متعلم استاد شدید القوی بود. این زندان رفتن را شکنجه شدن را، دشواری‌ها را تحمل کردن، و صبور بودن و دشنام را شنیدن و اختلاف را به مخالفت تبدیل نکردن، مخالفت را به معاندت تبدیل نکردن پیش این عمله الشدید القوی خواندند. این با درس و بحث حاصل نمی‌شود. اینکه عرض کردیم این صحابی صادق و صالح و صابر بود، برای اینکه این را شنید که معلمش شدید القوی بود او را خوب تربیت کرده است. خوب خیلی از ماها، خدمت امام هر کدام از ماها یک گوشه‌ای از فرمایشات امام را یاد گرفتیم اما شدید القوی بودن کار دیگر است.
حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی
بهمن 1395
4- باتقوای جامع‌الاطراف
آدم با حوصله‌، صبور و صریحی بود و همه اینها خلاصه می‌شود در اینکه امام (س) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی با همه دقتی که در حرف‌ها و در کلمات داشتند، از ایشان تعریف می‌کند یا وقتی که حادثه‌ای برای ایشان پیش می‌آید، در همین قم دستور می‌دهد که گوسفندی قربانی کنند تا حادثه‌ای که برای ایشان پیش آمده به خیر بگذرد و ایشان را از دست ندهد. جالب اینکه امام یک روحانی جامعی در فقه و اصول و فلسفه و عرفان و سیاست بود و حرف‌ها و تعریف‌های ایشان روی حساب بود. اخیراً یکی از دوستان آمده بود و این حدیث 26 از کتاب اربعین امام را می‌خواند که امام آنجا چقدر نسبت به ملاصدرا احترام کرده است، با تعبیراتی مانند فخر المسلمین، فخر المحققین، استاد اعظم فلسفه، یا نسبت به مرحوم شاه آبادی خیلی فراوان تعبیر روحی فداه داشته است. همین امام نسبت به آقای هاشمی هم چنین عنایتی را داشت و یک بار یک جمله‌ای نفرمود که ایشان را ناراحت کند یا خودش از دست او ناراحت بشود. در طول مبارزات یعنی از سال 40 که تقریباً مبارزات شروع ‌شد تا زمانی که امام زنده بود، با اینکه آقای هاشمی در همه کارها بود، امام یک کلمه ایشان را تخطئه نکرد، یک کلمه نفرمود که ایشان اشتباه کرده است و این گویای آن استعداد سرشار و تقوای بالای ایشان است. از نظر خانوادگی هم، اینها خانواده باتقوایی بودند و خود ایشان نقل می‌کرد که مرحوم والدشان در هیچ روزی خواندن قرآنش ترک نمی‌شد. بعد هم اینجا آمدند و امام بر جنازه‌اش نماز خواند. بارها این مطلب را عرض کردم که اخوی به بنده فرمودند امام برای خواندن نماز برای پدر آقای هاشمی دارد به صحن طلا می‌رود، و ما آن وقت حول و ولا داشتیم که امام چه طور می‌خواهد نماز بخواند. امام وقتی آمد یک نماز قشنگ و جامع همه خوبی‌ها و مانع از همه بدی‌ها را برای ایشان خواند. گویا کسی است که پنجاه سال بین مردم، آنهایی که آقای ما هستند، نماز می‌خواند. این خانواده این طور بودند و امام بهشان عنایت داشت. آقای هاشمی جامع الاطراف بوده، در همان وقتی که در حوزه بود کتاب امیر کبیر را می‌نویسد، در مکتب تشیع سهم دارد و مطالب می‌نویسد. و باز می‌بینید با این که در حوزه همّش فقه، اصول، فلسفه و عرفان است اما وقتی می‌رود زندان، می‌رود سراغ تفسیر قرآن و با آن وضعی که در زندان داشته با نبود ابزار و وسایل آن تفسیر را شروع می‌کند که به فرموده آیت‌الله مظاهری حفظه‌الله این راه جدیدی درباره تفسیر قرآن است. بعد هم می‌بینیم تمام خاطرات زندگی خود را می‌نویسد. ما در رجال دنیا کم داریم مثل ایشان که سیاسی و قدرتمند باشد. ایشان همه قدرتها را داشت، یعنی رئیس مجلس بود، رئیس‌جمهور بود، رئیس مجلس خبرگان بود، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بود. آن وقت این جور رجلی که این همه قدرت سیاسی و حکومتی را داشت، تاریخ زندگیش را می‌نویسد. ان شاء‌الله آقازاده‌های ایشان که خودشان رنج دیده‌اند و رنج می‌بینند، خانم ایشان که رنج دیده و رنج برده است و دوستانشان آن کتاب‌ها را به عین همانی که هست منتشر کنند و دست در آن نبرند، چون دست بردن در این نوع کتاب‌ها بزرگترین خیانتها به اسلام و علم اسلامی و به دین اسلام است برای اینکه مردم دیگر به هیچ چیز اطمینان پیدا نمی‌کنند، ولو نیت خیر هم باشد اما نیت خیر در اینجا به شرع برمی‌گردد، به خیانت به نوشته برمی‌گردد. البته آنها هم این کار را نمی‌کنند.
حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی
بهمن 1395
5- شخصیت تاریخ‌ساز
شخصیت تاریخ‌سازی به لقاء پروردگار رحمان و رحیم شتافت که در تمام دوره عمر پر برکت خود، تنها به اعتلاء اسلام و سربلندی ایران می‌اندیشید و در این اندیشه بلند، تمام توان خود را در عرصه‌های گوناگون به کار گرفت و بی‌هیچ واهمه‌ای به مصداق «وَ لا یخافُونَ‏ لَوْمَهَ لائِمٍ» تا پایان عمر، از صراط مستقیم خدمت به اسلام و آرمان‌های متعالی آن، تخطّی ننمود. نقش دوران‌ساز این عالم مجاهد فی‌سبیل‌الله در نهضت شکوهمند امام راحل عظیم‌الشان«قدس‌سره‌الشریف» و قرابت فکری و روحی او با آن امام عزیز تا بدان پایه بود که او را باید به حق در ردیف یکی از معماران انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد، معمار هنرمندی که آثار فکر مدبّرانه‌اش، در سرتاسر تاریخ انقلاب اسلامی، آشکار است.قدرت فکری و هوشمندی عمیق و سیاست‌ورزی همراه با عقلانیت و اعتدال ایشان در کنار روح صفا و مهربانی و اخلاص و ایمان حقیقی، از این عالم آگاه و سیاست‌مدار مدبّر، شخصیتی ساخته بود که احدی نتوانست تا بدین حدّ، اعتماد عمیق و محبّت بی‌نظیر امام بزرگوار را به خود جلب نماید و او همواره در قبل و پس از انقلاب، امین بی‌بدیل آن رهبر کبیر بود و در همه عرصه‌های بزرگ و کوچک از سیاست‌گذاری‌های اصلی تا مسئولیت دشوار دفاع مقدس و همه تصمیمات مهم برای اداره کشور، مستشار موتمَن آن قائد راحل به شمار می‌آمد، همچنان‌که ملت بزرگ ایران نیز بارها و بارها در صحنه‌های گوناگون تقنینی، اجرایی و غیر آن، نصابی بالا از اعتماد خویش را به این خادم نستوه و با اخلاص خود ابراز و اظهار داشتند.حقّ عظیم این حصن حصین انقلاب و ملت که در همه صحنه‌های خطیر، سنگ زیرین آسیای نظام جمهوری اسلامی بود و همواره به همدلی هرچه بیشتر نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب می‌‌اندیشید و در این مسیر جفاهای فراوانی دید، هیچ‌گاه از یاد تاریخ ایران و اسلام نخواهد رفت و نام نیک و بلند او در صدر فهرست سابقونِ اوّلون از مجاهدان و خدمت‌گذاران به ملّت مسلمان ایران ثبت خواهد گردید.
آیت‌الله حسین مظاهری
دی‌ماه 1395
6- مظلوم‌تر از بهشتی
حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می‌داند آنچنان این مصیبت اندوه بار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت‌ها گریستم؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی شصت ساله را از دست داده‌ام. گرچه متاسفانه ظاهرا جسم شما دیگر در کنار ما نیست، اما شما را همچون همیشه «زنده» می‌دانم؛ چون انقلاب باید «زنده» بماند.شما در هسته اصلی مبارزات قبل از انقلاب بودید، زندانی شدید، تبعید شدید، شکنجه شدید، ولی دست از همراهی امام عزیز و بزرگوارمان برنداشتید و پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از استوانه‌های نظام در سمت‌های مختلف؛ از جمله فرماندهی جنگ، ریاست قوه مقننه، ریاست قوه مجریه در دوران پس از جنگ و عصر سازندگی، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، وفادارترین و دلسوزترین فرد به نظام، رهبری و مردم بودید. علی رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی‌مهری‌های فراوان شد، مظلوم‌تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می‌فرمودید: «اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می‌افتد»، اما از شما در مقابل عوام فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند.
آیت‌الله ابراهیم امینی
دی‌ماه 1395
7- هاشمی عامل اجرایی انقلاب امام خمینی
یکی از ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این بود که خوشش نمی‌آمد از او تعریف کنند. من به یک مساله اشاره کنم که تا به حال کسی نگفته البته خود آیت‌الله هاشمی پراکنده مطرح کرده بود. من، آیت‌الله هاشمی و رهبری، قطع نظر از مقام که ما آن‌ها را قبول داریم، رفیق بودیم. حالا می‌خواهند قبول بکنند یا نکنند. هیچ‌کس به اندازه من با این دو نفر رفاقت نداشت. آقای هاشمی 16 ساله بود که من ایشان را دیدم و روز سوم رفیق بودیم. چه شب‌ها و روزهایی را با هم گذراندیم... ما همه وسیله بودیم که خناس‌‌ها را بشناسیم. امام هم فرمودند که همه اهل اطلاعات باشید و خناس‌ها را معرفی کنید. ما الان این کار را می‌کنیم؟ ما که می‌دانیم، می‌گوییم در این جا و آن جا چه کسانی خناس هستند؟ من مطلبی را می‌گویم از جانب امام و مستند هم هست. امام خطاب به من نوشته‌اند: «تو فردی هستی که از گذشته‌های دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد.» بر همین اساس به خاطره‌ای اشاره می‌کنم. فکر تقریبا از من بود. عمل از سه نفر دیگر بود و سخنگو آقای هاشمی بود. امام از همان ابتدا در فکر مبارزه بود، چه در خمین، چه در قم، چه در اراک و چه در تبعید، همیشه به آن فکر می‌کرد و آنی از این اندیشه بیرون نیامد. منتهی دنبال زمینه می‌گشت. بصیر بود می‌دانست که چه وقت باید حرکت کند. همه چیزش دقیق بود و در همه چیز دخالت می‌کرد. مثلا در یک راهپیمایی که بنا بود در تهران باشد فرموده بود فقط تا خیابان منوچهری و بعد تحقیق می‌کرد که آیا عمل شده یا خیر؟ چون می‌دانست بیشتر از آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد. صف امام آماده مبارزه بود و تمام امکاناتشان را هم داشت. اما زمان دنبال عامل می‌گشت. همه می‌دانیم بعد از آیت‌الله بروجردی، امام هیچ جلسه و مجلس و روضه‌ای نمی‌رفت. این فکر به ذهن ما آمد: من، آقای هاشمی، اخوی و آقای ربانی به درس امام می‌رفتیم و پیشنهادهایی هم داشتیم. سخنگو آقای هاشمی بود، ما از امام خواهش کردیم که شما جلسه داشته باشید. مثلا از ایشان می‌خواستیم امام عید جلوس داشته باشد ایشان قبول نکردند. سه چهار بار با لجاجت درخواست کردیم ایشان فرمودند من تشکیلاتی ندارم. ما گفتیم ما درست می‌کنیم مردم وقتی مطلع شدند که امام جلوس دارند سر از پا نمی‌شناختند! مداحان افتخار می‌کردند که رایگان بیایند و بخوانند... امام آمادگی حرکت و انقلاب را داشتند و آقای هاشمی عامل اجرای آن بودند.
آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی
بهمن 1395
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق بازرگانی ایران: اخبار خوشایندی از حذف دلار در مبادلات تهران و دهلی‌نو می‌رسد اخبار کوتاه وزیر اقتصاد: بسته «رونق سرمایه گذاری، افزایش تولید و مدیریت تورم» در دست تدوین است افشاگری حناچی از اوضاع نابسامان در شهرداری تهران ولخرجی در شهرداری ورشکسته تهران سناتور سندرز: آمریکا روز به روز به هرج و مرج نزدیکتر می‌شود رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس آمریکا: ترامپ مثل یک «ملوان مست» است طرح‌های جدید دولت فرانسه برای سرکوب «جلیقه‌زردها» 5 کشته در حمله نیروهای امنیتی سعودی به منطقه شیعه نشین قطیف معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: فولاد مبارکه علاوه بر قهرمانی صنعت، نقش قهرمان نوآوری را هم ایفا کند پاداش وفاداری امام خمینی: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است انتشار 2 فیلم «مستند بهتان» و «هاشمی زنده است» هم‌زمان در داخل و خارج معنادار است محمد هاشمی: گزارش علت فوت هاشمی دست رئیس‌جمهور است از منزل امام تا منزل هاشمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ کاری را بدون اجازه امام انجام نمی داد دکتر ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود همکاری می‌کنیم معاون اول رئیس جمهور در مراسم اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب: کارآفرینی نیاز مهم و ملی امروز و آینده کشور است سفر پنهانی رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی به امارات از صداقت هاشمی تا اشرافیت مخالفان سخنگوی اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی با ایران بزودی راه‌اندازی می‌شود وزیر اطلاعات: اسماعیل بخشی در دوران بازداشتش شکنجه نشده است امیر حاتمی در دیدار معاون وزیر دفاع سوریه: تا پیروزی کامل سوریه را همراهی خواهیم کرد