معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: فولاد مبارکه علاوه بر قهرمانی صنعت، نقش قهرمان نوآوری را هم ایفا کند

اصفهان- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: نشست تخصصی بهره‌برداری از فناوری‌های داخلی در صنعت فولاد در حاشیه نخستین همایش و نمایشگاه ملی فولاد ایران در سالن برج میلاد تهران، برگزار شد.مدیرعامل فولاد مبارکه در این نشست با اشاره به پیشینه تاریخی درخشان علمی و فرهنگی ملت ایران گفت: ملت ایران در طول تاریخ با شخصیت‌های علمی و فرهنگی که در عرصه جهان می‌درخشند حرفی برای گفتن داشته و امروز هم با توجه به درخشش جوانان و اندیشمندان ایرانی در المپیادها ومسابقات جهانی این ظزفیت وجود دارد ومی توانیم درتولید علم و فناوری سهمی برای ملت ایران قائل باشیم.
فعالیت‌های علمی و کارهای فناورانه انتظار جدی از صنعت فولاد
حمیدرضا عظیمیان با بیان این که ما در وسط میدان مبارزه با استکبارهستیم و با تحریم‌ها‌ی ظالمانه مواجه شده ایم، اظهار داشت: یا باید تسلیم شویم و تولیدمان به لحاظ کمیت و کیفیت پایین بیاید و یا باید تلاش کنیم و تولیدمان را ادامه دهیم که البته شرایط کشورایجاب می‌کند واین انتظار از ما هست و مردم هم این مطالبه را دارند که تلاش کنیم و به سمت فعالیت‌های علمی و کارهای فناورانه برویم.
قرار داد‌های بلند مدت با شرکت‌های دانش بنیان مهم وراه گشاست


مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه همکاری وبستن قرارداد بلند مدت با شرکت‌های دانش بنیان و بهره مندی از دستاوردهای آنها در این مجتمع صنعتی را مهم وراه گشا دانست وگفت: برون سپاری و بومی‌سازی همیشه در فولاد مبارکه بوده است ولی الان تنها تفاوتی که پیدا کرده شتاب بیشتری پیدا کرده است وی تصریح کرد: براساس رویکرد جدید مبارکه پیشنهاداتی که برای تامین کالا و مواد مصرفی ارائه می‌شود را معاونت فناوری شرکت بررسی کرده، در ریسک سرمایه‌گذاری مشارکت کرده، تامین مالی می‌کند و اگر نهایی شد قراردادهای چندین ساله منعقد می‌شود. عظیمیان گفت:. نمایشگاه توانمندی‌های صنایع فولاد کشور شاید چند روز باشد اما این رویکرد در فولاد مبارکه همیشگی است و تعطیل نخواهد شد. ملزم به ادامه این کار هستیم وگرنه با مشکل مواجه خواهیم شد.
نیمی از فولاد کشور در فولاد مبارکه تولید می‌شود
وی با بیان این که فولاد مبارکه به تنهایی نیمی از فولاد کشور را تولید می‌کند قرار داد‌های بلند مدت با شرکت‌های دانش بنیان را رویکرد حمایتی فولاد مبارکه از ظرفیت‌های بخش علمی کشور دانست و اظهار کرد: دیگر از نمایش گذشته‌ایم و در وسط میدان فعالیت هستیم این کار را در داخل مجموعه ساماندهی کرده ایم، نرم افزار آماده شده، کارکنان تجهیز شده و آمادگی کامل داریم این دانش فنی محفوظ است در شرکت و بسته به نوع کالا قراردادهای بلندمدت می‌بندیم تا خیال شرکت‌های دانش بنیان هم راحت باشد.
شروع فاز سوم اقتصاد دانش بنیان در کشور
الیاسی معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست تخصصی با اشاره به سابقه 15 ساله اقتصاد دانش بنیان در کشورمان، گفت: امروز فاز سوم اقتصاد دانش بنیان را شروع کرده ایم، در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، پارک پردیس و پارک‌های فناوری در شهرهای مختلف داریم که نسل اول بودند، فاز دوم 5 تا 6 سال گذشته بود که از بدنه شرکت‌های دانش بنیان رشد کمی و کیفی پیدا کرد. او با بیان این که درحال حاضر حدود 3 هزار و 600 شرکت دانش بنیان در کشور ثبت شده و برخی هنوز در این پروسه ثبت حضور پیدا نکرده اند، گفت: اقتصادی در کنار اینها شکل گرفته است که قابل توجه است. ما امسال فاز سوم را شروع کردیم که اقتصاد اصلی ما دانش بنیان شود و تعریف آن همان اقتصاد رقابت پذیر است که در دنیا به عنوان رقابت پذیر علمی شناخته می‌شوند.
شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه اکوسیستم اقتصادی تشکیل دهند
معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه از دو جهت آمادگی داریم به این کارکمک کنیم. دو ظرفیت الان داریم، اولا شبکه‌ای از شرکت‌های فعال در این زمینه هستند که اگر تقاضا و تعامل اقتصادی به آنها تزریق شود می‌توان کارهای بزرگی انجام داد بخش دوم مدل‌های شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه است که می‌توانند در کنار خودشان اکوسیستم اقتصادی شکل دهند.او با بیان این که ظرف چندسال آینده مطمئناً با فاز سوم اقتصاد دنش بنیان ظرفیت‌های بزرگی در کشور ایجاد می‌شود، گفت:. در معاونت علمی، یک تقسیم کاری با وزارت علوم کرده‌ایم انتظار نداریم شرکت‌ها از عقل اقتصادی خودشان بیرون بیایند سعی می‌کنیم این عقل اقتصادی تقویت شود.
شرکت‌های دانش بنیان باید منطق اقتصادی داشته باشند
وی افزود: در شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه باید اکوسیستمی شکل گیرد که منطق اقتصادی داشته باشد و شرکت‌ها از منابع توسعه و نوآوری درصدی ریسک را بپذیرند، بنابراین الان شرکت‌های صنعتی به خصوص شرکت‌هایی که با دولت مرتبط است در این زمینه نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند. الیاسی با بیان این که کار با شرکت‌های دانش بنیان مشمول پژوهش است و این فرصتی در اختیار مدیران توسعه گراخواهد بود گفت: یکسری انگیزه‌های دیگر هم باید برای این شرکت‌ها ایجاد کنیم تا مثل تمام دنیا این شرکت‌ها با تمام توان بتوانند کار خود را دنبال کنند. اوافزود: فولاد مبارکه می‌تواند علاوه بر حوزه فولاد، پیشرو چند صنعت دیگر در کشور باشد مخصوصا حوزه آب و بازچرخانی آب که می‌تواند در این زمینه وارد شود و در کنار کارش داشته باشد.
نوآوری در فولاد، زنجیره نوآوری در سایر بخش‌ها راتکمیل می‌کند
معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با این که صنعت فولاد در ذات خودش ظرفیت لازم را دارد وخیلی صنایع منتظرند در فولاد نوآوری بشود و آنها هم زنجیره نوآوری را تکمیل کنند، گفت: خوشبختانه با فولاد مبارکه زبان مشترک داریم و آمادگی کامل برای پشتیبانی از این مجموعه داریم شرکت‌های مختلف هم می‌توانند الگوبرداری لازم را داشته باشند و شروع حرکت بسیار خوبی خواهد بود. الیاسی در پایان خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما این است که تفاهمی که از این نمایشگاه استارت خورده، تمام ظرفیت‌ها را بکار بگیریم تا موانع غیرضروری را حذف کرده و تلاش می‌کنیم زیرساخت را فراهم کنیم و فولاد هم علاوه بر قهرمان صنعتی، نقش قهرمان نوآوری را هم ایفا کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق بازرگانی ایران: اخبار خوشایندی از حذف دلار در مبادلات تهران و دهلی‌نو می‌رسد اخبار کوتاه وزیر اقتصاد: بسته «رونق سرمایه گذاری، افزایش تولید و مدیریت تورم» در دست تدوین است افشاگری حناچی از اوضاع نابسامان در شهرداری تهران ولخرجی در شهرداری ورشکسته تهران سناتور سندرز: آمریکا روز به روز به هرج و مرج نزدیکتر می‌شود رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس آمریکا: ترامپ مثل یک «ملوان مست» است طرح‌های جدید دولت فرانسه برای سرکوب «جلیقه‌زردها» 5 کشته در حمله نیروهای امنیتی سعودی به منطقه شیعه نشین قطیف معاون توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: فولاد مبارکه علاوه بر قهرمانی صنعت، نقش قهرمان نوآوری را هم ایفا کند پاداش وفاداری امام خمینی: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است انتشار 2 فیلم «مستند بهتان» و «هاشمی زنده است» هم‌زمان در داخل و خارج معنادار است محمد هاشمی: گزارش علت فوت هاشمی دست رئیس‌جمهور است از منزل امام تا منزل هاشمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ کاری را بدون اجازه امام انجام نمی داد دکتر ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود همکاری می‌کنیم معاون اول رئیس جمهور در مراسم اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب: کارآفرینی نیاز مهم و ملی امروز و آینده کشور است سفر پنهانی رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی به امارات از صداقت هاشمی تا اشرافیت مخالفان سخنگوی اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی با ایران بزودی راه‌اندازی می‌شود وزیر اطلاعات: اسماعیل بخشی در دوران بازداشتش شکنجه نشده است امیر حاتمی در دیدار معاون وزیر دفاع سوریه: تا پیروزی کامل سوریه را همراهی خواهیم کرد