منتظر غرب نمی‌شویم آماده تعامل با شرقیم

وزیر امور خارجه گفت: ما به همکاری با اروپا درباره سازوکار ویژه مالی (SPV) ادامه می دهیم اما منتظر اروپا نمی مانیم و با شرکای سنتی خود برای تامین منافع مردم ایران رایزنی می‌کنیم.
محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در حاشیه دیدار با نیتین گادکاری، وزیر حمل‌و‌نقل هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران اظهار داشت: اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند.
وی افزود: ما همکاری خود را از طریق کانال‌های مختلف همچون هند گسترش می‌دهیم.رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما به همکاری با اروپا به همکاری درباره SPV ادامه می‌دهیم اما منتظر آن‌ها نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود مثل هند، چین و روسیه در راستای منافع مردم ایران همکاری می‌کنیم.
ظریف همچنین گفت: در همکاری با هند طیفی از موضوعات مطرح هستند. در حوزه بانکی، یوکو بانک هند و پاسارگاد همکاری خود را در زمینه تجارت آغاز کردند.


وی گفت: امیدواریم ایران و هند به رغم تحریم‌های آمریکا بتوانند در راستای منافع مردم دو کشور همکاری‌های بیشتری داشته باشند.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره درخواست هند برای خرید گاز ارزان تر براي راه اندازی صنایع در چابهار تاکید کرد: ما برای گفت و گو با هند آمادگی داریم تا آن‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری در این منطقه را از جمله در حوزه پتروشیمی آغاز کنند.
ظریف خاطرنشان کرد: ما همیشه آماده گفت‌وگو با هند در این حوزه هستیم و از پیشنهادهای این کشور استقبال می کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد مذاکرات با هند یادآور شد: من نمی‌توانم جلو رسانه‌ها مذاکره کنم ولی ما آمادگی مذاکره را داریم.
مجوز به يك بانك ايراني در بمبئي
نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند در حاشیه این دیدار گفت: در مقطعی قرار داریم که چابهار کارکرد کامل خود را آغاز کند.
وی به مذاکرات ديروز خود با وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و گفت در خصوص بندر چابهار، تسهیلات مالی آماده است، مشکلات دیگری وجود دارند اما مشکلات را حل می کنیم.
وزیر حمل و نقل هند ادامه داد: دولت هند به یک بانک ایرانی مجوز داده تا شعبه ای طی سه ماه در بمبئی تاسیس کند تا تبادل مالی راحت‌تری صورت گیرد.
گادکاری اضافه کرد: وزیر امور خارجه ایران پیشنهادات زیادی برای آینده همکاری ها ارائه کرد، ایران فولاد، موتورهای لکوموتیو نیاز دارد من هم پیشنهادات خود را به دکتر ظریف مطرح کردم. وی دیدار با ظریف را بسیار مفید توصیف کرد و گفت : این دیدار خیلی از موضوعات را حل خواهد کرد.
وزیر حمل و نقل هند ادامه داد: مطمئن هستم در گذر زمان ما دستاوردهایی خواهیم داشت و بندر چابهار که برای ما خیلی مهم است و ما روی این موضوع به طور جدی کار می کنیم.
گادکاری خاطرنشان کرد: طرف ایرانی برخی از مشکلاتی که وجود دارد را حل خواهد کرد و از طرف ما هم فرآیند در حال اجراست، من مطمئن هستم که ما در جایگاهی هستیم که چابهار کارکرد کامل خود را هر چه زودتر آغاز کند.
سخنرانی در فروم اقتصادی ایران و هند
محمدجواد ظریف دیروز- سه شنبه- در فروم اقتصادی ایران و هند بيان كرد: چالش ها پشت سرگذاشته و راه ها پیدا می شوند.
وی با بیان اینکه تحریم ها برای ایران جدید نیستند، تاکید کرد: ما حدود 40 سال است که ذیل تحریم های مختلفی بوده ایم. ما به بقای خود و همچنین به همکاری با دوستان‌مان ادامه خواهیم داد. وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: هند در این شرایط و زمان های سخت، در کنار ما بوده است و همچنین در زمان‌های بهتر هم در کنار ما خواهد بود.
ظریف با بیان اینکه دو کشور تعامل بلندمدت و بلکه هزاران ساله دارند، افزود: حوزه‌های زیادی در بین ایران و هند مکمل هم هستند.
وی یادآور شد: ایران و هند برای چندین قرن با هم زندگی و همکاری کرده اند و ریشه‌های عمیقی برای جوامع تجاری ما وجود دارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: فکر می کنم اراده سیاسی دو دولت می‌تواند بر فایق آمدن بر چالش‌ها کمک کند.ظریف خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم موقعیتی داشته باشیم که کشوری مدعی شود از قدرتش برای حکمفرما بودن حقوق در عرصه بین‌الملل استفاده کند. مفهوم قدرت اقتصادی امروز برای حکمفرما کردن غیرقانون (illegality) استفاده می‌شود.وی همچنین گفت: یک کشور یا یک فرد از کشورهای دیگر می‌خواهد که آن‌ها مفاد قطعنامه شورای امنیت در زمینه عادی سازی روابط با ایران را نقض کنند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در آمریکا انقلاب نشده، بلکه یک دولت عوض شده است و این چالشی است که ما با آن مواجهیم.
ظریف با یادآوری اینکه ما اراده سیاسی و اقتصادی برای مقابله با این چالش را داریم، افزود: کشاورزان هندی فقط به خاطر تحمیل یک شخص 38 درصد هزینه بیشتر پرداخت می کنند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه فرصت ها وسیع هستند، تصریح کرد: ایران قابل اطمینان ترین شریک است. ما برای تامین امنیت‌ و توسعه علمی و زمینه‌های دیگر به مردم خود تکیه کرده ایم.
ظریف ادامه داد: این به مفهوم انزواگرایی نیست. ما آماده تعامل با شرق و طرف های دیگر هستیم. این می‌تواند به شما هم برای انتخاب شریک کمک کند که کسی به دلایل سیاسی فشار وارد کند.
ایران برای هند فقط شریک تجاری نیست
همچنین وزیر مشاور در امور خارجه هند گفت: ایران برای ما فقط یک شریک تجاری نیست بلکه همسایه ای نزدیک است . ما با این کشور حوزه های اقتصادی و امنیتی مشترک داریم.
ویجای کومار سینگ در فروم اقتصادی ایران و هند افزود: روابط دو کشور جدید نیست و برای مدتي طولانی برقرار بوده است. جوامع تجاری ما برای مدت زیادی یکدیگر را می‌شناسند.
وی ادامه داد: ایران برای ما فقط یک شریک تجاری نیست بلکه همسایه ای نزدیک است که ما با آن حوزه های اقتصادی و امنیتی مشترک داریم. اقدامات زیادی هست که می تواند بین دو کشور انجام شود. ما شرکایی در حوزه های مختلف و دغدغه های مشابه داریم.
کومارسینگ با بیان اینکه فضای زیادی برای همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد ، تاکید کرد:‌ باید زمینه‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری های دو کشور را پیدا کنیم. فرصت های بزرگی برای افزایش تجارت دو کشور وجود دارد و ما نیاز به یافتن راه‌ها و ابزارهای این موارد داریم.
وزیر مشاور در امور خارجه هند اضافه کرد: همه شما می دانید که هند یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را دارد. ما می‌توانیم روابط اقتصادی خود را با رفع موانع تعمیق کنیم. صادرات اصلی مواد غذایی ما به ایران، برنج و چای است. اینکه آیا موارد دیگر هم هست باید آن‌ها را بررسی کنیم.
وزیر مشاور در امور خارجه هند یادآور شد: ایران هم تولیدات زیادی دارد که در هند مورد نیاز است، مثل زعفران ؛ علاوه بر این مواد ارگانیک نیز صادر می‌کند.
امضاي تفاهمنامه اتاق های بازرگانی ایران و هند
اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن ایران و هند تفاهم نامه مشترک همکاری اقتصادی با یکدیگر امضا کردند. این تفاهم نامه توسط محمد رضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران و معاون اتاق بازرگانی هند به امضا رسید.
امید درمانی سخنگوی موگرینی
ازسوی دیگر اما سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که کار ایجاد ساز وکار مالی ویژه برای تجارت با ایران به خوبی پیش می رود و اتحادیه اروپا از تلاش کشورهای اروپایی در این زمینه حمایت می کند. مایا کاسیانچیچ در گفت وگو با خبرنگاران در مقر اتحادیه اروپا با اعلام این مطلب در عین حال از ذکر تاریخ دقیق راه اندازی سازوکار ویژه مالی برای همکاری با ایران خودداری کرد و گفت: این ساز وکار به زودی راه اندازی خواهد شد.
وی تاکید کرد که کار ایجاد این ساز وکار ویژه به خوبی پیش می‌رود و ضمن تاکید بر نقش کلیدی کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد که این اقدام بخشی از تلاش گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای با ایران است.
واکنش سخنگوی وزیر امور خارجه
تاکید سخنگوی اتحادیه اروپا بر راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی برای همکاری با ایران به منظور حفظ برجام در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از تاخیر اتحادیه اروپا در اجرای این سازوکار ویژه مالی (SPV) پس از خروج آمریکا از برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعا مسئولیت عدم اجرای SPV را به عهده اروپا می‌داند.
بهرام قاسمی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در ایجاد ساز وکار ویژه مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طی مذاکرات ماه های گذشته این احساس کم‌کم جدی‌تر می‌شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی های جدی در اجرای این ساز و کار مواجهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه سیطره دلار و همچنین درهم‌تنیدگی اقتصاد اروپا و آمریکا را از دلایل اصلی تاخیر در اجرای ساز وکار ویژه مالی خواند و افزود: اتحادیه اروپا و حتی سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام نیز در اسارت و گروگان اقتصاد آمریکا هستند، پس لازم است که در جهت استقلال خود و برای ادامه حیات مستقل تصمیم بگیرند.