تفرقه خزنده

حركات زيرپوستي سران حزب اعتدال و توسعه همچنان ادامه دارد و مشخص است كه اين جريان مي‌كوشد تا تسويه‌حساب‌هايي را با اصلاح‌طلبان انجام دهد.
در همين راستا و در تازه‌ترين اقدامي كه اين طيف در دستور كار قرار داده است، محمود واعظی ريیس دفتر ريیس جمهور در گفت‌وگو با تسنیم، بار دیگر اظهارات قبلی خود درباره عدم ائتلاف روحانی با این اصلاح‌‌طلبان در انتخابات 92 و 96 را تکرار کرده است که باز هم با واکنش تند چهره‌های اصلاح طلب همراه شد.
اين فرد كه به نظر مي‌رسد جايگاه خاصي از منظر رسانه‌هاي مستقل و اصلاح‌طلب ندارد دوباره درباره اظهارات سعید حجاریان در رابطه با ائتلاف اصلاح‌طلبان با روحانی گفته است: «ائتلاف در ذهن برخی این معنی را می‌دهد که هر فرد و هر گروهی که از کسی حمایت کرده به‌معنی ائتلاف آن گروه با جریان پیروز بوده است، نه! ما می‌گوییم این‌ها همراهان بودند و با ما کار کردند».
واعظی ادامه می‌دهد: «ائتلاف در ادبیات سیاسی به این معنی است که ما بنشینیم قول و قرار بگذاریم که دولت را چگونه تشکیل بدهیم،‌ چند نفر از این طرف و چند نفر از آن طرف در دولت باشند.


چه‌مقدار سهم وزیر و چه‌مقدار سهم استاندار دارند، پس ما چنین ائتلافی با هیچ گروهی از جمله اصلاح طلبان نداشتیم». وی در این گفت‌وگو همچنین با توضیح اظهارات گذشته‌اش درباره عدم ارتباط دولت با اصلاح طلبان تندرو می‌گوید:«منظور من از بیان آن اظهارات این بود که ما هم اصولگرای تندرو داریم که به ما انتقاد می‌کنند و هم اصلاح‌طلبان تند داریم که به ما انتقاد دارند و ما هیچ‌گاه با این جماعت ائتلاف نکردیم و امروز نيز همین را می‌گویم، بنابراین نه با اصولگرای تند و نه با اصلاح‌طلب تند هیچ ائتلافی نداشتیم».
كنايه به يك ادعا
در اولين واكنش محمدعلی ابطحی درباره سخنان واعظی، رییس دفتر روحانی در توییتر نوشت: «اصلاح‌طلب‌ها باید مجسمه آقای واعظی را طلابگیرند باز گفته روحانی در انتخابات با اصلاحات ائتلاف نداشته و پیروز انتخابات حزب اعتدال بوده است. به رو نیاورید اسم این حزب را نشنیده بودید! همه کارهای این جنس خوب بیخ ریش حزب پیروز اعتدال و توسعه و آقای واعظی. قَبِلتْ را بگید کِل بکشیم».
راهبردتفرقه
رسانه‌هاي وابسته به جريان‌هاي محافظه‌كار سعي دارند تا چهره‌هاي تاثيرگذار اصلاحات را به عنوان افراد مورد نظر رييس دفتر روحاني معرفي كنند و اين اقدام به صورت هماهنگ و برنامه‌ريزي شده انجام مي‌گيرد. نكته‌اي را بايد به امثال محمودواعظي و ساير افرادي كه تفكري اين‌چنيني دارند گوشزد كرد كه رييس‌ شما كه به خاطر طمع به جايگاه‌هاي حكومتي مردم را از دست داد و بدنه حامي آن ريزش كرد، شما نيز از تاريخ درس بياموزيد و به گونه‌اي عمل كنيد كه در آينده براي شستن روي شما نياز به آب و صابون نباشد.
همان‌گونه كه در انتخابات‌هاي مختلف مردم نشان دادند كه اگر قرار باشد افرادي را كنار بزنند به راحتي اين اتفاق خواهد افتاد اين روزها نيز شما در رويه خود تغيير دهيد و به گونه‌اي عمل كنيد كه بتوانيد در آينده ميان مردم زندگي كنيد.
قدرت نشان داده است كه ماندگار نيست و دست به دست مي‌شود بنابراين هزينه‌هاي گزاف براي اين چند روز گذراي دنيا اقدامي عاقلانه نيست.
آقايان هوشيار باشيد
از طرف ديگر مسئولان ارشد دولتي كه ريشه‌دار هستند بايد به اين فرد و آن‌هايي كه با او همفكر هستند تذكر دهند و نگذارند افرادي كه جايگاهي در ميان مردم ندارند و به خاطر قحط‌الرجال بودن جايگاهي به دست آورده‌اند به گونه‌اي رفتار كنند كه اين اقدامات و عملكرد به پاي همه دولت نوشته شود. حركات خزنده و زيرپوستي امثال واعظي برگرفته از سياست‌هايي كه آن‌ها براي دوران پسا1400 در پيش گرفته‌اند و كساني‌كه در اين باره سكوت كرده‌اند بايد بدانند كه ولي نعمت آن‌ها مردم هستند و مماشات با خودبرتربينان سياسي عاقبت‌بخيري براي آن‌ها نخواهد داشت.
سياست توهم‌زدايي
به فعالان سياسي اصلاح‌طلب نيز پيشنهادي مي‌كنيم كه نگذارند امثال واعظي به گفته‌هاي خود رسميت ببخشد و با زير سوال بردن اظهارات اين فرد و هر شخص ديگري كه مي‌كوشد دستاوردهاي اصلاحات را مصادره كند، راه را براي گزافه‌گويي‌هاي جريان افتراق و توطئه ببندند و نگذارند كه آن‌ها دچار توهم قدرت شوند.