تلافی در اقیانوس اطلس

گروه سیاسی- مناقشات ایران و آمریکا که با تهدیدهای دونالد ترامپ و خروج از توافق هسته‌ای آغاز شد این روزها به قدرت‌نمایی دریایی دو کشور رسیده است‌؛ اقدامی از جانب ایران برای اعزام یک کشتی جنگی به اقیانوس اطلس، که می‌توان گفت در پاسخ به اعزام گروه ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا به خلیج فارس تلقی شود‌. هرچند به گفته نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این مانورها در چارچوب حق ایران برای حفاظت از مرزهایش تعریف می‌شود، اما مساله افزایش تحرکات تهدیدآمیز نسبت به ناوگان دو کشور است‌؛ موضوعی که می‌تواند درگیری‌ها و تنش‌ها را بیشتر کند و حتی زمینه بروز جنگ باشد چرا که اعزام این کشتی جنگی می‌تواند چالش فنی برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا باشد که در منطقه حضور دارند.
اما چندی پیش جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرده بود ایران به‌زودی یک کشتی جنگی به اقیانوس اطلس اعزام می‌کند‌؛ کشتی‌ای که قرار است اسفندماه ماموریت پنج ماهه‌اش را آغاز کند‌. طبق اعلام تورج حسنی‌مقدم وظیفه این کشتی حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران و برقراری امنیت برای مسیر کشتیرانی جهان با دیگر نیروهای حاضر در منطقه است و اگر هم احیانا منافع تجاری ایران مخصوصا کشتی‌های ایرانی جایی مورد تهدید قرار گرفتند نیروی دریایی ایران برای حمایت از این منافع ورود کند‌. به هر حال این دومین بار است که ارتش ایران کشتی‌های نظامی خود را به این اقیانوس می‌فرستد؛ موضوعی که می‌تواند احساس خطری برای آمریکا به وجود آورد.
اما ماجرا از آنجا شروع شد که در پی تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران و ازسرگیری تحریم‌ها، مقامات ایران بارها تهدید کردند که اگر نتوانند نفت بفروشند، اجازه نخواهند داد کشتی‌های دیگر نیز از تنگه هرمز عبور کنند‌. واشنگتن نیز در واکنش به این تهدید اعلام کرده امنیت تنگه هرمز را تامین خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد این تنگه بسته شود. از این‌رو ایالات متحده تلاش کرد به تحریم‌های خود علیه ایران بیفزاید و صادرات ایران مخصوصا نفت را به صفر برساند. برای همین به خلیج فارس ناو فرستاد تا شاید بتواند با مختل کردن کشتی‌های تجاری از صادرات نفت ایران بکاهد‌. البته ایران با رزمایشی به این رفتار آمریکایی‌ها پاسخ داد اما در عین حال به این اقدام اکتفا نکرد و تصمیم گرفت با اعزام ناو جنگی و مانور آن، رفتاری متقابل انجام دهد‌.
توان نظامی دریانوردی ایران


اما فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در خصوص اعزام ناو جنگی ایران به اقیانوس اطلس گفت: کشورها می‌توانند در دریای آزاد و در فضای بالای 200 مایل از مرزها به فعالیت‌های اقتصادی و بهره‌برداری بپردازند. جمهوری اسلامی ایران نیز طبیعتا این کار را انجام می‌دهد لذا بخشی از این کار به عنوان یک امر مثبت در حقوق بین‌الملل تلقی می‌شود‌. وی ادامه داد: کشوری که از توان نظامی دریانوردی برخوردار است می‌تواند از توان خود برای کمک به امنیت آبراه‌های بین‌المللی استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران نیز با افتخار در زمره آن دسته از کشورهای دنیا قرار گرفته که در آبراه‌های بین‌المللی به امنیت‌سازی می‌پردازد و تاکنون کشتی‌های مختلفی را از دست دزدان دریایی و... نجات داده است‌. فلاحت‌پیشه تاکید کرد: اعزام ناو دریایی از موضوعاتی است که در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و طبق چشم‌انداز کشور باید گسترش یابد‌.
به دنبال تهدید کشوری نیستیم
علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در خصوص اعزام ناو جنگی ایران به اقیانوس اطلس گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و این حضور به معنای نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد در کل جهان است و این یک افتخار ملی برای کشور است‌. وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام ایران در پاسخ به ورود ناوهای آمریکایی به خلیج فارس است گفت: خیر این اقدام جزو حقوق تعریف‌شده ماست‌. ما در آب‌های دریای آزاد به عنوان کشوری که نیروی دریایی قوی دارد حضور داریم و از این حق‌مان هم استفاده می‌کنیم و به دنبال تهدید علیه کشوری نیستیم‌.
اقدام دریایی آمریکا صلح‌آمیز نیست
سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» در خصوص اعزام ناو جنگی ایران به اقیانوس اطلس گفت: یکی از حوزه‌های مانور و حضور اقتدارآمیز کشورها. حضور دریایی است معمولا قدرت‌های دریایی که دارای توانمندی بالای دریایی هستند سعی می‌کنند با آخرین دستاوردهای خودشان در دریای آزاد حضور پیدا کنند و توانمندی علمی و تکنولوژیکی خودشان را به نمایش بگذارند‌. وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی نیز در آب‌های آزاد حضور دارند و حتی در مانورهای مشترک هم شرکت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه ناوبری به ویژه ناوبری دریایی دستاوردهای خوب و توانمندی‌های زیادی دارد و توانمندی‌ها را هم در تمرین و هم در حضور به نمایش می‌گذارد‌. نقوی‌حسینی تصریح کرد: این موضوع با هیچ کدام از کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایر نیست چرا که هدف جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و به دنبال هیچ تنش یا مانور قدرتی نیست در حالی که آمریکایی‌ها به خلیج فارس می‌آیند و مانور نظامی به نمایش می‌گذارند این رفتار آنها حداقل صلح‌طلبانه محسوب نمی‌شود اما اقدام جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است‌. وی تاکید کرد: ناو جنگی تهدید علیه کشوری نیست. ما با هیچ کدام از کشورها منازعه و مشکلی نداریم و این موضوع هم در عرصه بین‌المللی کاملا مرسوم است‌.
پاسخ تند دریایی ایران به آمریکا
جبار کوچکی‌نژاد، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در خصوص اعزام ناوجنگی ایران به اقیانوس اطلس گفت: آمریکایی‌ها مدام به خلیج فارس می‌آیند و مانور می‌دهند. علتش هم آن است که هر تلاشی کردند که نظام جمهوری اسلامی را به هم بزنند؛ از اعزام تروریست و جاسوس گرفته تا ناامن کردن مرزها و در نهایت تحریم سنگین اما می‌بینید که کشور ایران مسیر خود را ادامه می‌دهد و چهلمین سال انقلاب را جشن می‌گیرد‌. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اقدام آمریکا تنها تحرکات نظامی دارد و جرات حمله وجود ندارد. آنها می‌خواهند ایران را تحریک کنند و ایران هم عکس‌العملی را در دریاهای بین‌المللی نشان دهد‌. از طرفی نیروی نظامی ما هم با هوشیاری و دقت رفتار آمریکایی‌ها را رصد می‌کنند‌. در آب‌های ما اگر آمریکا ورود پیدا ‌کند طبیعتا ما باید پاسخ تندی بدهیم مانند گروگان‌گیری آمریکایی‌ها که به آنها فهماندیم که ایران جدی است‌. این نماینده مجلس افزود: درست است که در مذاکرات ما عقب‌نشینی کردیم و مذاکره‌کنندگان ما نتوانستند از اقتدار ملی ما دفاع کنند اما سرداران نظامی ما می‌توانند از اقتدار ملت دفاع کنند و در برابر تجاوز دشمن پاسخ تندی بدهند. این هم به نفع دیپلماسی ماست و هم حوزه نظامی‌. وی در پاسخ به این سوال که این اقدام متقابل منجر به درگیری و تنش نمی‌شود گفت: خیر، چون آمریکایی‌ها خانه‌شان اینجا نیست و کسی که در خانه خود است راحت‌تر می‌تواند پاسخ دهد آمریکایی‌ها از هر وسیله‌ای برای هدفشان استفاده می‌کنند تا به نحوی حضور خود را متوجه کشورهای منطقه کنند‌. اکنون آمریکا با خروج نیرو از عراق و سوریه مورد انتقاد اسراییل قرار می‌گیرد. از این جهت با ورود کشتی‌های خود نیز به ایران می‌خواهد ثابت کند که من در کنار شما هستم‌.
طبق گفته نمایندگان این حق طبیعی است که کشتی‌های دو طرف تا مرز یکدیگر بروند و همان‌گونه که آمریکایی‌ها به خود اجازه می‌دهند به خلیج فارس بیایند پس ایرانی‌ها هم حق دارند به سمت اقیانوس اطلس بروند و خودنمایی کنند‌. به هر حال می‌توان گفت عملکرد و توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نوعی عملکرد بازدارنده نسبت به نیات دشمن دارد و موجب جلوگیری از بروز جنگ وبر هم زدن امنیت منطقه
محسوب می‌شود‌.