ضرورت تنوع بخشی در سوخت خودروها

گروه انرژی- ایران سال‌هاست برای خودکفایی در تولید بنزین تلاش می‌کند اما میزان رشد مصرف بنزین به حدی بوده است که با وجود افزایش تولید این فرآورده راهبردی در کشور هنوز نتوانسته‌ایم این هدف را محقق کنیم اما این بار به نظر می‌رسد راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که تولید بنزین در کشور را به 105 میلیون لیتر در روز می‌رساند‌، بتواند بر غول مصرف پیروز شود و آرزویی دیرینه در صنعت نفت کشورمان را تحقق ببخشد و حتی به صادرکننده بنزین در جهان تبدیل شویم‌.
در این میان اما تعطیلات نوروز و بهار و تابستان و جهش مصرفی که هر سال در این ایام شاهد آن بوده‌ایم می‌تواند همه تولید داخل را ببلعد و نه تنها آرزوی صادرات بنزین بر باد رود، حتی ناچار به واردات نیز شویم‌. بنابراین ساماندهی وضعیت مصرف بنزین و مدیریت آن باید بیش از گذشته مورد توجه دولت قرار گیرد‌. اگرچه در نخستین گام قرار شده دولت با استفاده اجباری از کارت سوخت در زمان سوخت‌گیری مصرف آن را مدیریت کند اما کارشناسان معتقدند این امر به تنهایی کارساز نخواهد بود و در این میان افزایش سهم CNG در سبد انرژی حمل‌ونقل کشور می‌تواند گامی موثر برای کمک به کنترل مصرف بنزین باشد‌.
این در حالی است که با توجه به اینکه ایران با دارا بودن ۱۷ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان، رتبه اول در تعداد خودروهای گازسوز را دارد اما مزایای مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) در کشور زیر سایه بنزین مغفول مانده و ظرفیت‌های ایران برای تولید و عرضه CNG از سوی مصرف‌کنندگان با استقبال روبه‌رو نشده است‌. طبق آخرین اخبار اعلام شده، در حال حاضر روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می‌شود، در حالی که جایگاه‌های موجود می‌توانند تا میزان ۴۲ میلیون مترمکعب را نیز پوشش دهند‌.
علت عدم استقبال مردم از


CNG به عنوان یک سوخت پاک چیست
بررسی‌ها نشان می‌دهد عواملی چون عدم اختلاف قیمت محسوس بین CNG و بنزین‌، عدم برنامه‌ریزی ساختاری برای استفاده حداکثری از سوخت CNG در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی‌، کیفیت پایین CNG در گذشته‌، خطرات ناشی از واردات بی‌رویه تجهیزات و مخازن CNG بدون نظارت سازمان‌های مربوطه و تعداد کم جایگاه‌های عرضه CNG به نسبت میانگین جهانی‌، طی سال‌های گذشته موجب عدم استقبال عمومی از مصرف CNG شده است‌.
در همین حال نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سهم CNG در سبد انرژی حمل‌ونقل کشور نسبت به سوخت مایع بسیار پایین است، گفت: باید جهش مجددی در استفاده از سوخت CNG آغاز شود‌.
حسین امیری‌خامکانی با اشاره به مشکلات پیرامون CNG‌ها گفت: اگرچه حرکتی مبنی بر مصرف CNG و جایگزینی آن به جای سوخت مایع آغاز شده، تعدادی جایگاه‌ سوخت ایجاد و خودروهایی مجهز به سیستم سوخت گازی شدند اما در ادامه این حرکت از مدار اصلی خود خارج شد چراکه خودروسازان مساله ایمنی کپسول‌های گاز را جدی نگرفته و کمبود جایگاه‌های مرتبط با این سوخت به مرور مردم را نسبت به سوخت گاز بی‌اعتماد کرد و استفاده از سوخت مایع دوباره اولویت گرفت‌.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم ترجیح می‌دهند از خیر و شر CNGها بگذرند، ادامه داد: وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن و خودروسازها در دولت قبل و فعلی نیز آن‌طور که باید درصدد رفع مشکل نرفته و جهش آغاز شده برای مصرف سوخت گاز بدون دستیابی به نتیجه رها شد‌.
وی با تاکید بر اینکه اکنون سهم CNG در سبد انرژی حمل‌ونقل کشور نسبت به سوخت مایع بسیار پایین است، پیشنهاد داد: افزایش کیفیت موتورها و اقتصادی کردن توزیع CNG در کشور ضروری است، چراکه به دلیل اقتصادی نبودن مقوله توزیع، بسیاری از جایگاه‌های توزیع سوخت گاز تعطیل شدند لذا باید فرمولی تعریف کرد که ماندن در این شغل برای جایگاه‌داران صرفه اقتصادی داشته باشد‌. امیری‌خامکانی یادآور شد: به دلیل گرانی قیمت زمین در برخی از کلانشهرها احداث جایگاه CNG هزینه‌بر است لذا باید تسهیلات و مشوق‌هایی در اختیار متقاضیان قرار داد تا جایگاه‌های CNG‌‌ها افزایش یابند و در ادامه از فواید آن همچون کاهش آلایندگی هوا استفاده کرد‌.
حاکمیت به دست خود منجر به ترویج استفاده از سوخت مایع شد
این نماینده مجلس دهم با انتقاد از اینکه دولت نه تنها مشکلات پیرامون استفاده از سوخت CNG را برطرف نکرد بلکه تعرفه ماشین‌های هیبریدی را نیز به منظور جلوگیری از ورود آنها حذف کرد و عملا حاکمیت به دست خود منجر به ترویج استفاده از سوخت مایع شد‌. نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است باید جهش مجددی در استفاده از سوخت CNG آغاز، واردات ماشین‌های هیبریدی آزاد، خودروهای برقی و هیبریدی در داخل کشور تولید و تولید خودرو به صورت سنتی کنار گذاشته شود‌.
موانع استفاده از CNG درحالی در کشور بی‌شمار است که پاک، ایمن و ارزان بودن CNG سه ویژگی مهم این سوخت محسوب می‌شود‌. علاوه بر آن دولت می‌تواند با افزایش مصرف CNG تا میزان قابل توجهی هزینه‌های خود را در بخش سوخت‌رسانی کاهش دهد‌. به‌طور مثال به ازای یک لیتر بنزین، حدود ۶۰۰ تومان صرفه‌جویی یارانه‌ای در مقابل فروش سی‌ان‌جی برای دولت رقم می‌خورد‌.
اگر ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی را افزایش دهیم به صورت روزانه صرفه‌جویی خوبی در سبد سوخت حمل‌ونقل برای دولت اتفاق می‌افتد‌.